ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: LEWIS

Stel deze vijf vragen bij het kiezen van een Product Data Management-oplossing

Eindhoven, 26 oktober 2020 - Het streven naar groei en de toenemende wereldwijde concurrentiedruk dwingen bedrijven in de procesindustrie om zich te richten op continue productinnovatie. Deze verschuiving heeft de focus gelegd op industriële research & development (R&D), waardoor het één van de belangrijkste factoren van (commercieel) succes van een bedrijf geworden is.

Tegelijkertijd veranderen de eisen van consumenten steeds meer, wordt de levenscyclus van producten korter en de uitdaging op het gebied van naleving van wet- en regelgeving steeds complexer. Dat resulteert in een enorme druk op processen en systeeminfrastructuren. Deze ontwikkelingen raken elkaar, waardoor er fouten worden gemaakt met als gevolg (te) veel mislukte productintroducties, gemiste afzetmarkten en ongerealiseerde groeikansen.

Steeds meer bedrijven realiseren zich dan ook dat er een dringende behoefte (en noodzaak) is om hun R&D-processen te stroomlijnen. Zij zoeken naar een platform dat een eenvoudige en consistente overdracht van de uiteindelijke productontwerpen naar productiefaciliteiten over de hele wereld mogelijk maakt. Deze integratie van R&D met productie wordt een basisvereiste voor de procesindustrie en het maakt een tijdige en inzichtelijke productinnovatie mogelijk, in combinatie met een snelle, wereldwijde time-to-production en dus een time-to-market.

In deze stroomlijning staat een Product Data Management-oplossing centraal. Siemens Digital Industries Software definieerde de vijf belangrijkste afwegingen om dit keuzeproces te vereenvoudigen en de best mogelijke keuze te maken.
  1. Wat is de noodzaak van een geïntegreerd platform voor product datamanagement?
    Productontwikkeling en innovatie hebben veel verschillende facetten, met elk hun eigen uitdagingen om het totale proces te optimaliseren en verbeteren. Het gaat namelijk niet alleen om een formule met verschillende componenten die variëren, maar ook om primaire aspecten zoals label, verpakking en design. Daarnaast worden de meeste producten ‘wereldwijd’ geproduceerd in plaats van in één land. Dit alles maakt het complex om de volledige productie op elkaar af te stemmen en te synchroniseren. Om dat te realiseren is een solide, geïntegreerd softwareplatform dat alle elementen behelst noodzakelijk. Alleen zo kunnen productspecificaties up-to-date worden gehouden en wordt productkwaliteit gewaarborgd.

2. Ondersteunt deze oplossing het innovatieproces?
    Een geïntegreerd platform stelt bedrijven in staat om de time-to-market te verbeteren door alle benodigde informatie op één centrale locatie op te slaan. Op die manier zijn tijdens de productontwikkeling alle benodigde specificaties beschikbaar in de formuleontwikkeling. Het maakt het mogelijk om een digital twin te creëren en in een digitale omgeving de impact op de productprestaties van bepaalde formulewijzigingen te simuleren. In real-time kan geëvalueerd worden hoe een nieuwe formule voldoet aan de doelstellingen en kan een snellere beslissing worden gestimuleerd om over te gaan tot echte testen.

3. Hoe zorg ik ervoor dat de kwaliteit van het product optimaal is?
    In de keuze voor een Product Management Systeem is de afweging voor een LIMS-component belangrijk. Een dergelijke component verzekert de kwaliteit van het product van idee tot schap. Door diverse analyses uit te voeren wordt de kwaliteit verzekerd. Om deze analyses uit te kunnen voeren is het belangrijk dat de LIMS-component over alle functionaliteiten (zoals een Lab Execution System en een Equipment Management-functionaliteit) beschikt zodat deze analyses ook daadwerkelijk waarde toevoegen aan het ontwikkelproces.

4. Biedt de oplossing een volledig audittraject en is het GMP-conform?
    De oplossing die wordt gekozen moet voorzien zijn van een audit-test om zo volledige traceerbaarheid te garanderen van alle acties die in het systeem worden uitgevoerd. Het wijzigen van statussen op een levenscyclus registreert niet alleen de actie, maar er moet ook een ‘reason code’ worden ingevoerd. Op die manier voldoet de oplossing volledig aan de vereisten voor elektronische registratie en handtekening. Tot slot kan de toegang in het systeem ook worden geconfigureerd op basis van data- en functionele toegangsrechten gekoppeld aan gebruikersprofielen.

5. Is de oplossing eenvoudig te configureren met minimaal maatwerk?
    Een aantrekkelijke look en feel moet de gebruikersinterface van een Product Data Management-oplossing voor alle gebruikers vertrouwd en gemakkelijk te bedienen maken. De oplossing is ook ontwikkeld om op mobiele apparaten te werken en biedt ondersteuning voor bediening door middel van ‘multi touch’ en gebaren, iets wat de flexibiliteit van het systeem nog verder vergroot. Omdat een dergelijke oplossing gebaseerd is op webdiensten en kan draaien op verschillende browsers, is het eenvoudig te onderhouden en toegankelijk – zonder dat daar (al dan niet minimaal) maatwerk bij komt kijken.
Door deze vijf punten goed in overweging te nemen en kritisch te beoordelen wordt een keuze gemaakt voor een Product Data Management-oplossing die gebruikers altijd in staat stelt om alle informatie bij de hand te hebben. Daarmee wordt voor organisaties de time-to-market voor nieuwe productontwikkelingen versneld, wordt premium kwaliteit van idee tot schap en van aangeleverde grondstoffen tot uitgaande producten bewaakt, en vormt de oplossing een eenvoudig te configureren en gebruiksvriendelijk systeem voor alle gebruikers. En uiteindelijk wordt zo het gekozen systeem een belangrijk facet in het commerciële succes van een organisatie.

Siemens Digital Industries Software stimuleert de transformatie naar een ‘digital enterprise’ waarbij engineering, productie en elektronisch ontwerp samenkomen.Het Xcelerator portfolio helpt bedrijven van elke omvang om ‘digital twins’ te creëren en te benutten zodat de verworven inzichten, kansen en automatiseringsniveaus leiden tot nieuwe innovaties. Bezoek voor meer informatie over de producten en services van Siemens Digital Industries Software op www.sw.siemens.com of volg ons op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram. Siemens Digital Industries Software – Where today meets tomorrow.

Voor verdere persinformatie, beeldmateriaal of een interview kunt u contact opnemen met LEWIS:
Tel: + 31 (0) 40 235 4600
E-mail:siemensbenelux@teamlewis.com
Laatste van Siemens PLM Software
Siemens kondigt overname Culgi aan

Stel deze vijf vragen bij het kiezen van een Product Data Management-oplossing

Closed loop aanpak vereiste voor innovatie en productiviteit in de machinebouw
Siemens PLM So.. contact

Logo Siemens PLM Software

Siemens PLM So.. sociaal

Siemens PLM So.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo