www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl

2512 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: ItsaRep

CyberArk Labs vindt manier om netwerken plat te leggen via slimme apparatuur als alarmen en sensoren

CyberArk Labs, de research-tak van CyberArk, heeft een kwetsbaarheid gevonden in veelgebruikte IoT security-protocollen waardoor hele netwerken zijn te beïnvloeden of over te nemen. Aanvallers kunnen extra apparatuur toevoegen en die kwaadaardige code laten rondsturen naar andere verbonden apparaten. Op die manier kan een heel netwerk worden platgelegd.

De kwetsbaarheid zit in de combinatie van het veelgebruikte LoRaWAN protocol (Long Range Wide Area Network) en het MQTT protocol (Message Queing Telemetry Transport). Met LoRaWAN wordt veel IoT-apparatuur verbonden met het internet. Typerend is de lange afstand die het kan bereiken met een laag batterijverbruik. Hierdoor maken veel apparaten op batterijen er gebruik van, zoals alarmen en detectiesystemen voor brand of stroomuitval. Communicatie tussen apparatuur en andere systemen verloopt van gateways naar een netwerkserver via het MQTT protocol. In dit protocol zit een MQTT broker die alle berichten verzamelt. Apparaten kunnen berichten sturen en/of lezen. Standaard is het mogelijk om alle berichten te ontvangen. Door de kwetsbaarheid is het mogelijk om extra apparaten van buitenaf toe te voegen om vervolgens vanuit daar berichten rond te sturen met onbeveiligde inhoud. Wanneer een aanvaller de frequentie hiervan opvoert, overstroomt dit verkeer de bandbreedte en wordt een heel netwerk offline gehaald, als ware het een DoS-aanval.

Op de blog van CyberArk Labs wordt een uitgebreide technische beschrijving gegeven inclusief praktijkvoorbeelden. De vondst is relevant voor zowel huiseigenaren, bedrijven als steden nu er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van IoT-sensoren voor uiteenlopende doeleinden. Wanneer een waarschuwingssysteem wordt uitgeschakeld zonder dat men dit doorheeft, kan men grote risico’s lopen.

Bart Bruijnesteijn, presales director Noord-Europa bij CyberArk: “De implementatie van protocollen levert altijd nieuwe security-issues op. Daarom is dit soort onderzoek van grote waarde om het bewustzijn te vergroten. Onze collega’s van Labs geven een nauwkeurige beschrijving van een mogelijk misbruik van een situatie met meerdere protocollen. Een goede security-implementatie in alle elementen van een netwerk is noodzakelijk; het kan in dit voorbeeld de attack surface aanzienlijk verkleinen. Ook al zijn protocollen zelf veilig, de manier waarop ze worden toegepast kan nog altijd leiden tot risico’s. Alert zijn op ongebruikelijk gedrag blijft dus van belang.”

Over CyberArk
CyberArk is volledig gericht op privileged access management, een cruciale IT-bescherming om data, infrastructuur en andere middelen te beveiligen in cloud, hybride omgevingen en DevOps-pipelines. CyberArk levert de meest geavanceerde oplossing om risico's gerelateerd aan privileged credentials en secrets te minimaliseren. Het bedrijf werkt voor meer dan de helft van de Fortune 500 bedrijven om externe aanvallers en malafide interne medewerkers een halt toe te roepen. Het hoofdkantoor staat in in Petach Tikvah, Israël en er zijn andere kantoren in de VS, EMEA, Azië en Japan.

Voor meer informatie, bekijk de site www.cyberark.com en volg ons op Twitter via @CyberArkLinkedIn of Facebook.
Laatste van CyberArk
Telefónica Tech en CyberArk slaan handen ineen voor nieuwe Identity Security managed service

CyberArk Labs: Gezichtsherkenning in Windows Hello te omzeilen

CyberArk maakt Identity Security-aanbod beschikbaar via AWS Marketplace
CyberArk contact

Logo CyberArk

+31 20 767 1925
  www.cyberark.com
CyberArk sociaal

CyberArk tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo True (Broad Horizon)
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Powerful Business Women’s Club
Logo Cloud Technology Solutions NL
Logo Boomi