www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
PR: Marcommit

Nederlands bedrijfsleven investeert meer in cybersecurity

1 op de 5 bedrijven minimaal één keer getroffen door cyberaanval tijdens coronacrisis

IJsselstein – Een derde van de IT-beslissers geeft aan dat de investeringen in cybersecurity zijn toegenomen tijdens de coronacrisis, blijkt uit onderzoek van Motiv ICT Security onder 327 Nederlandse IT-beslissers. De investering in cybersecurity nam gemiddeld toe met 10 procent. Voor de wereldwijde pandemie reserveerde 17 procent van de organisaties meer dan 10 procent van het IT-budget voor cybersecurity. Inmiddels is dit gestegen naar bijna een kwart (24%). Een derde van de IT-beslissers verwacht ook in 2021 meer te investeren in het verhogen van de digitale weerbaarheid. Deze trend laat zien dat organisaties steeds beter doordrongen zijn van de cyberrisico’s en het belang van cybersecurity.

Pandemie maakt Nederlandse bedrijven cyberdoelwit
Eerdere onderzoeken toonden al aan dat de coronacrisis veelvuldig als kans werd aangegrepen door cybercriminelen. Bijna twee derde van de IT-beslissers (65%) geeft dan ook aan dat er tijdens de pandemie meer aandacht is geweest voor cybersecurity-risico’s. Toch heeft maar liefst één op de vijf van de Nederlandse bedrijven te maken gehad met een cyberaanval. Bij 13 procent was dat één enkele cyberaanval, bij 8 procent zelfs meerdere aanvallen. Opvallend is dat 15 procent niet weet of de organisatie slachtoffer is geworden van cybercrime.

Bastiaan Bakker, directeur business development bij Motiv ICT Security: “De investeringen in cybersecurity zijn als gevolg van de pandemie toegenomen, en dat is ook nodig. Bijna een kwart reserveert nu meer dan de geadviseerde 10 procent van de IT-uitgaven voor cybersecurity. Het is hierbij belangrijk in de juiste zaken te investeren. Mijn advies is dan ook aan het Nederlandse bedrijfsleven om te beginnen met het fixen van de basics. De beste tooling heeft namelijk alleen effect wanneer de basis op orde is. Denk hierbij aan een goede virusscanner, endpoint security, multifactorauthenticatie en vulnerability management. Zo wordt het Nederlandse bedrijfsleven digitaal weerbaarder en houden we digitaal droge voeten.”

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd in september 2020 door Markteffect in opdracht van Motiv ICT Security. 327 Nederlandse IT-beslissers hebben verschillende vragen rondom cybersecurity beantwoord. Deze beslissers zijn werkzaam bij bedrijven met meer dan 50 werknemers, verspreid over Nederland. De resultaten van dit onderzoek zijn onderdeel van het whitepaper “Motiv Critical Security Controls: Hoe zorgt u voor een solide securityfundament?’ Dit whitepaper is beschikbaar op https://www.motiv.nl/resource/whitepaper-motiv-critical-security-controls
Laatste van Motiv ICT Security
Nederlands bedrijfsleven investeert meer in cybersecurity

Motiv organiseert het online event DETECT 2020 SecurityTalks over het belang van samenwerken in security monitoring

Motiv ICT Security verhoogt digitale weerbaarheid onderwijscoöperatie SURF

Logo Marcommit
Motiv ICT Secu.. contact

Logo Motiv ICT Security

info@motiv.nl
  www.motiv.nl
Motiv ICT Secu.. sociaal

Motiv ICT Secu.. tweets

Logo MicroFix
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Sortlist
Logo Fullstaq B.V.
Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Alleeninkt.nl
Logo Northwave
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo PA Consulting