www.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: AxiCom

Proofpoint waarschuwt voor schadelijke OneDrive- en Sharepoint-links

Ieder jaar staat oktober in het teken van European Cybersecurity Month. Gedurende deze maand worden diverse campagnes gevoerd om organisaties en burgers bewuster te maken van de gevaren van het internet. Zeker met het oog op de huidige situatie waarin het merendeel van de mensen vanuit huis werkt, is het belangrijk om extra alert te zijn. Steeds meer bedrijven vertrouwen op online toepassingen zoals OneDrive en SharePoint zodat hun werknemers ongestoord kunnen blijven werken. Cybercriminelen maken gebruik van de manier waarop organisaties het thuiswerken hebben opgezet en zijn meeverhuisd naar de cloud. SharePoint- en OneDrive-links brengen een ongerechtvaardigd gevoel van veiligheid met zich mee en cybercriminelen spelen hierop in. Dat hun aanvallen succesvol zijn, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.

De belangrijkste punten uit het onderzoek zijn:
  • De kans dat gebruikers op een schadelijke link klikken die afkomstig lijkt van van SharePoint of OneDrive is zeven keer groter dan op andere schadelijke links.
  • In de eerste helft van 2020 heeft Proofpoint 5,9 miljoen e-mailberichten met schadelijke SharePoint- en OneDrive-links gedetecteerd.
  • Hoewel deze berichten slechts 1% van het totale aantal berichten met schadelijke URL's uitmaakten, vertegenwoordigden ze meer dan 13% van het aantal keer dat op links werd geklikt. De kans dat gebruikers op schadelijke SharePoint-links klikken is vier keer groter dan dat zij op andere schadelijke links klikken. Voor schadelijke OneDrive-links is de kans elf keer groter.
  • Deze berichten werden verspreid door meer dan 5.500 gehackte gebruikers, wat een groot deel van het zakelijk klantenbestand van Microsoft vertegenwoordigt.
SharePoint-phishing begint meestal met het verkrijgen van toegang tot een cloud-account. Zodra de aanvaller controle heeft over het account, uploadt hij een schadelijk bestand en wijzigt hij de rechten voor het delen van het bestand in "Public". Op die manier kan de nieuwe anonieme link met iedereen worden gedeeld. De aanvaller deelt de link vervolgens met contactpersonen van de gebruiker of met andere specifieke accounts, inclusief externe contacten. Wanneer de ontvangers het bestand openen en op de ingesloten schadelijke link klikken, worden ze gephisht, waardoor de hele cyclus opnieuw begint.

Om zich te verdedigen tegen dit soort aanvallen, moeten organisaties inzicht krijgen in de risico's van hun e-mail- en cloud-accounts. Organisaties moet achterhalen welke werknemers het vaakst worden aangevallen (VAP's) en de risico's die zij voor de organisatie vormen. Daarnaast bieden Targeted Attack Protection en CASB van Proofpointeen mensgerichte aanpak van e-mail- en cloudbeveiliging. Deze oplossingen helpen cloud-accounts te beschermen tegen dergelijke aanvallen met behulp van geavanceerde analyses. Tot slot biedt de Proofpoint Security Awareness Training een gerichte training die is gebaseerd op informatie over bedreigingen. Daarmee wordt ervoor gezorgd dat gebruikers de juiste reactie geven wanneer ze te maken krijgen met geavanceerde aanvallen, zoals SharePoint- en OneDrive-phishing.

Meer informatie over hoe Proofpoint gebruikers en data kan beschermen met beveiligings- en compliance-tools voor Microsoft 365 is hier beschikbaar.
Laatste van Proofpoint
Iraanse cybercriminele groep TA456 richt zich met social media-persona “Marcella Flores” op militaire doelwitten

Arrestaties 24-jarige software engineer en 15-jarige jongen onderstrepen mondiale karakter van phishing

Operation SpoofedScholars - in gesprek met TA453
Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Worldstream breidt uit naar Duitsland met nieuw datacenter bij maincubes in Frankfurt

fonQ groeit met 142% jaar over jaar dankzij gebruik van Mirakl-marktplaatsplatform

53 procent van de Nederlanders vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens moeten delen met techreuzen als Google

Werkgevers overschatten de productiviteit van medewerkers bij het thuiswerken

Conscia benoemt Pascal Huijbers tot CTO Conscia Group

Visma | Raet splitst op in Visma | Raet en Visma | YouServe

Waard€volle Club partners CBMK Creditmanagement en Budgetcoach Groep lanceren Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit

Proactiviteit vereist voor toekomstig succes in e-commerce

Fortinet lanceert security service FortiTrust: flexibele licentie per gebruiker

Rooskens Group kiest voor Oracle Transportation Management ter ondersteuning van snelle bedrijfsuitbreiding

Western Digital introduceert draagbare WD Elements SE SSD
Proofpoint contact

Logo Proofpoint

info-bnl@proofpoint.com
  www.proofpoint.com
Proofpoint sociaal

Proofpoint tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.
Logo NTT DATA
Logo Barracuda Networks