www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
PR: AxiCom

Proofpoint waarschuwt voor schadelijke OneDrive- en Sharepoint-links

Ieder jaar staat oktober in het teken van European Cybersecurity Month. Gedurende deze maand worden diverse campagnes gevoerd om organisaties en burgers bewuster te maken van de gevaren van het internet. Zeker met het oog op de huidige situatie waarin het merendeel van de mensen vanuit huis werkt, is het belangrijk om extra alert te zijn. Steeds meer bedrijven vertrouwen op online toepassingen zoals OneDrive en SharePoint zodat hun werknemers ongestoord kunnen blijven werken. Cybercriminelen maken gebruik van de manier waarop organisaties het thuiswerken hebben opgezet en zijn meeverhuisd naar de cloud. SharePoint- en OneDrive-links brengen een ongerechtvaardigd gevoel van veiligheid met zich mee en cybercriminelen spelen hierop in. Dat hun aanvallen succesvol zijn, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.

De belangrijkste punten uit het onderzoek zijn:
  • De kans dat gebruikers op een schadelijke link klikken die afkomstig lijkt van van SharePoint of OneDrive is zeven keer groter dan op andere schadelijke links.
  • In de eerste helft van 2020 heeft Proofpoint 5,9 miljoen e-mailberichten met schadelijke SharePoint- en OneDrive-links gedetecteerd.
  • Hoewel deze berichten slechts 1% van het totale aantal berichten met schadelijke URL's uitmaakten, vertegenwoordigden ze meer dan 13% van het aantal keer dat op links werd geklikt. De kans dat gebruikers op schadelijke SharePoint-links klikken is vier keer groter dan dat zij op andere schadelijke links klikken. Voor schadelijke OneDrive-links is de kans elf keer groter.
  • Deze berichten werden verspreid door meer dan 5.500 gehackte gebruikers, wat een groot deel van het zakelijk klantenbestand van Microsoft vertegenwoordigt.
SharePoint-phishing begint meestal met het verkrijgen van toegang tot een cloud-account. Zodra de aanvaller controle heeft over het account, uploadt hij een schadelijk bestand en wijzigt hij de rechten voor het delen van het bestand in "Public". Op die manier kan de nieuwe anonieme link met iedereen worden gedeeld. De aanvaller deelt de link vervolgens met contactpersonen van de gebruiker of met andere specifieke accounts, inclusief externe contacten. Wanneer de ontvangers het bestand openen en op de ingesloten schadelijke link klikken, worden ze gephisht, waardoor de hele cyclus opnieuw begint.

Om zich te verdedigen tegen dit soort aanvallen, moeten organisaties inzicht krijgen in de risico's van hun e-mail- en cloud-accounts. Organisaties moet achterhalen welke werknemers het vaakst worden aangevallen (VAP's) en de risico's die zij voor de organisatie vormen. Daarnaast bieden Targeted Attack Protection en CASB van Proofpointeen mensgerichte aanpak van e-mail- en cloudbeveiliging. Deze oplossingen helpen cloud-accounts te beschermen tegen dergelijke aanvallen met behulp van geavanceerde analyses. Tot slot biedt de Proofpoint Security Awareness Training een gerichte training die is gebaseerd op informatie over bedreigingen. Daarmee wordt ervoor gezorgd dat gebruikers de juiste reactie geven wanneer ze te maken krijgen met geavanceerde aanvallen, zoals SharePoint- en OneDrive-phishing.

Meer informatie over hoe Proofpoint gebruikers en data kan beschermen met beveiligings- en compliance-tools voor Microsoft 365 is hier beschikbaar.
Laatste van Proofpoint
Cyberaanval op HvA en UvA zoveelste bewijs dat sector groot risico loopt

Proofpoint State of the Phish-rapport: 82% van de organisaties hanteert een thuiswerkmodel, maar slechts 30% traint gebruikers in veilig werken op afstand

Nieuw jaar, nieuwe versie van DanaBot
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Proofpoint contact

Logo Proofpoint

info-bnl@proofpoint.com
  www.proofpoint.com
Proofpoint sociaal

Proofpoint tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise