www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

Artificiële Intelligentie (AI) luidt in tijden van corona nieuwe vorm van seniorenzorg in

Brussel, 20 oktober 2020 – Vandaag lanceert het Belgische Jane het slimme zorgpakket met dezelfde naam ook in Nederland. Jane kan dankzij de plaatsing van discrete sensoren in huis, in combinatie met een AI-algoritme – zowel helpen om senioren langer zorgeloos thuis te laten wonen, als om zorgpersoneel in woonzorgcentra te ondersteunen en ontzorgen. Zeker in tijden van corona kan deze vorm van hybride zorg een absolute meerwaarde zijn. Uit een recent onderzoek* onder 961 senioren blijkt dat 86% van hen in deze coronatijd nadenkt over digitale oplossingen en diensten die hen kunnen helpen om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen.

De lockdown ten gevolge van corona maakt heel wat mensen bezorgd over hun ouders of grootouders, zeker nu de gedeeltelijke lockdown in Nederland sinds vorige week weer van kracht is. Manieren om die senioren te beschermen én tegelijkertijd het contact met hen te onderhouden worden meer dan relevant. Daarbij komen digitale hulpmiddelen als een tablet of smartphone al snel in het vizier en raakten ze vlug ingeburgerd bij een doelgroep die normaal gezien niet bekend staat als tech savvy. Uit het onderzoek blijkt dat 72% nu wel geregeld WhatsApp, Messenger of andere chatdiensten gebruikt. Dit zijn echter basisvormen van communicatie en kunnen een vals gevoel van veiligheid geven. 86% denkt nu dus ook na over digitale oplossingen en diensten die hen kunnen helpen om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen.

Jane is zo’n slimme dienst die de senior ondersteuning kan geven en de zorgkring gerust kan stellen, dankzij de slimme technologie. En die kan zonder al te veel extra kosten geïmplementeerd worden, zowel thuis, in een assistentiewoning of in een woonzorgcentrum.

Ontzorgen, altijd en overal
Jane kan de senior die zo lang mogelijk thuis wil blijven wonen niet alleen een extra gevoel van veiligheid geven en de familie ontzorgen, maar ook de zelfredzaamheid verhogen en dit op een niet-instrusieve manier. Deze hybride vorm van extramurale zorg kan dus een deel van het antwoord bieden op het vergrijzingsvraagstuk, en zeker ook in tijden van corana een meerwaarde zijn voor waardige, zorgeloze ouderenzorg.

Christophe Moortgat, CEO van Jane, legt uit:“Iedereen kent de alarmknoppen die oma of opa om de pols of hals dragen, en ook in het Jane-pakket zal je die nog terugvinden. Wij gaan echter nog een stap verder, precies omdat we weten dat heel wat senioren die alarmknoppen niet graag dragen, simpelweg vergeten om ze om te doen of na een incident niet meer kunnen indrukken. Jane ondervangt dit door ook met onzichtbare sensoren te werken die bij de senior worden geïnstalleerd en die op een veilige manier bewegingen registreren. Op basis van die data herkent AI na verloop van tijd vaste patronen. Indien er plots afwijkingen in dat patroon zijn – bijvoorbeeld geen beweging of slechts beweging in 1 ruimte – dan zal er een alert verstuurd worden naar de smartphone van de gekoppelde zorgpersoon, zodat die contact kan zoeken met de senior of er naartoe kan gaan.”

Maar ook in woonzorgcentra kan Jane perfect geïmplementeerd worden. Er zijn immers geen ingrijpende infrastructuur werken nodig – een internetverbinding volstaat – en Jane kan ook perfect geïntegreerd worden in bestaande systemen. Bovendien biedt het systeem voor het personeel eenvoud en flexibiliteit: één oogopslag op de smartphone toont meteen waar er eventueel nood aan extra zorg kan zijn.

Voorkomen is beter dan genezen
50,4% van de bevraagde senioren zegt dat ze pas aanpassingsplannen aan de woning zullen uitvoeren, als er zich problemen voordoen. Dit kan leiden tot verhoogde bezorgdheid bij de zorgkring van de senior of hoogoplopende verbouwingskosten, waardoor er soms té lang gewacht wordt.

Het Jane monitoringsysteem kan daarom ook perfect als preventief zorgmiddel worden ingezet. Als uit de data opeens blijkt dat de senior niet ontbeten heeft of i.p.v. slechts 1x per nacht al de hele week 4x per nacht ’s nachts naar het toilet gaat, kan dat voor de gekoppelde zorgpersoon een waarschuwing zijn dat er misschien iets meer aan de hand is. En kan met de senior bekeken worden of het niet raadzaam is toch maar eens een arts te raadplegen.

Christophe Moortgat voegt er nog aan toe:“De afgelopen maanden hebben we - sinds onze “soft launch” in december 2019 - bij onze gebruikersvolop versleutelde en dus anonieme data verzameld en verwerkt. Die hebben ons geholpen om ons algoritme te helemaal te optimaliseren. Bovendien werken we met de meest recente technologieën die bijzonder veilig zijn, in orde met de privacywetgeving en naadloos werken. We durven dan ook stellen dat onze AI helemaal future proof is en klaar is om woontechnologie-oplossingen en zorgkwaliteit naar een hoger niveau te tillen.”

Meer zorg op maat in zorgcentra, dankzij Jane
Zoals gezegd blijkt uit het onderzoekdat 86% van de senioren nadenkt over diensten die hen kunnen helpen om zelfstandig te blijven wonen op hoge leeftijd. Opvallend is dat vooral senioren met 2 of meer kinderen ontvankelijker zijn voor een ondersteunend systeem zoals Jane, dan senioren met 1 of geen kinderen. Tegelijkertijd willen senioren hun kinderen of kleinkinderen ook niet te veel belasten met hun zorg: 37,5% van de bevraagde senioren vindt zelfs dat dit niet de taak is van de kinderen. Ook daar biedt een oplossing zoals Jane, een uitweg. De zorgkring, die via de Jane-app alle informatie krijgt, kan immers bestaan uit familie, maar evengoed uit buren, vrienden en/of zorgverleners. Hierdoor is de zorg ‘gedeeld’ en dus voor iedereen aangenamer.

Dankzij Jane kan de zorgkring nu discreet – via de app en de dashboards – monitoren of alles normaal verloopt bij de senior, wat voor gemoedsrust zorgt. Bovendien hoeft de senior niet te vrezen voor een gebrek aan privacy: de sensoren registreren geen geluid of beeld, maar alleen bewegingen. En die data wordt bovendien geëncrypteerd verstuurd naar Jane, waar een 20-koppig team klaar staat voor eventuele technische ondersteuning en tegelijkertijd continu verder blijft sleutelen aan het optimaliseren van het algoritme.

Kortom, Jane zorgt en ontzorgt tegelijkertijd, zowel bij senioren die nog alleen thuis wonen, als bij het zorgpersoneel in zorginstellingen, zeker ook in tijden van corona.

- Einde persbericht –

Noot voor de redactie:
Voor een interview met Jane kunt u contact opnemen met:Christophe Moortgat, christophe.moortgat@jane.be, + 32 475 46 11 89

Voor andere persvragen:Theo van der Meer (Pradd), theo@pradd.nl, + 31 6 46 44 00 10

Bijlagen: Foto’s Jane kit, enkele Jane gebruikers (quotes en foto’s) die benaderd kunnen worden door de pers.

Aanbod voor de pers: Interesse om een Jane testkit te bestellen? Neem dan contact met ons op, via de gegevens hierboven.

*Online onderzoek op seniorennet.be in augustus 2020, waaraan 961 senioren uit België en Nederland deelnamen. Hun leeftijd varieerde tussen: 50-65 jaar: 15,1% / 66-75 jaar: 53,8% / 75+ jaar: 31,1%

Over Jane NV/SA
Jane NV werd in 2018 opgericht als een corporate venture door Belfius Insurance en Boston Consulting Group – Digital Ventures. Beide bedrijven lanceerden een IoT oplossing die ouderen toelaat langer zelfstandig thuis te wonen. Buiten de gekende alarmknop verzekeren discrete bewegingssensoren in combinatie met AI een 24/7 opvolging. Via de mobiele applicatie worden familie en vrienden op de hoogte gehouden van het welzijn van de senior en verwittigd in geval zich een incident voordoet. Sinds einde 2019 is de oplossing te vinden op de Belgische markt.
www.meetjane.nl

Waar bestaat de Jane kit uit?
Jane is een slimme woontechnologie-oplossing voor alleenwonende senioren of zorginstellingen. De Jane kit – die bestaat uit 6 bewegingssensoren, 3 alarmknoppen en 1 hub – is nu exclusief verkrijgbaar voor € 249 (lanceringsaanbod – anders € 319), inclusief COVID-19-proof installatievoorzieningen (2 mondmaskers, 2 paar handschoenen en 2 alcoholdoekjes).

Na de thuis installatie biedt Jane een waaier van mogelijkheden met een Plus-Service aan €14,95 per maand. Voor de woonzorgcentra en assistentiewoningen hebben we integraties en diensten op maat.

Meer informatie of bestellen van een Jane-kit kan via: www.meetjane.nl

Laatste van Jane
Private sector verwacht de regie over AI-governance kwijt te raken aan overheid

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Partners VIVES en Infolearn verzorgen infectiepreventie e-learning voor 150.000 zorgprofessionals in opdracht van Vlaamse overheid

Razer introduceert Naga X voor MMO-gamers
Cartridge & Toner gigant Alleeninkt.nl na overname van Inktprecies.nl in race voor marktleiderschap printer-land

Philadelphia Zorg kiest voor roostersoftware Intus

Ontdek offertes die bijna zichzelf schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie in de nieuwe update van Offorte.com

Social Selling met LinkedIn: “Stilletjes verkopen in een digitaal thuiswerktijdperk (en daarna)”

5 krachtige tips om een boekhoudprogramma te kiezen

Myth Busted: 5 hardnekkige misverstanden over elektrisch rijden

Schneider Electric, Enel en het World Economic Forum publiceren het rapport 'Net Zero Carbon Cities: an Integrated approach'

Mammoet verhuist SAP-omgeving naar myBrand private cloud

Heuvelman Staalhandel klaar voor de toekomstmet low-code ERP-oplossing van Thinkwise

Dutch IT Channel Datacenter Project is gestart

Onderzoek Zendesk: zakelijk succes in 2021 hangt af van het leveren van uitzonderlijke customer experience

Tanium en open source-platform OpenCTI verbeteren gezamenlijk informatievoorziening cyberdreigingen

BT wint contract om Nederlandse diplomatieke missies over de hele wereld met elkaar te verbinden

Autohopper ontwikkelt app om franchisenemers meer inzicht te geven in verhuurproces

Flex-Appeal kondigt rebranding aan naar Oneteam

Tessa de Vor, de nieuwe managing director van Adapt Analytics, zet medewerkers op 1

Lavide Holding NV tekent Letter of Intent

VodafoneZiggo en Discovery kondigen nieuwe samenwerking aan inclusief streamingdienst discovery+
Jane contact

Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Techone B.V.
Logo Orange Cyberdefense