www.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: Zeekhoe Communicatie

Onderzoek Fortinet: operators positief over 5G-mogelijkheden mits cybersecurity op orde is

Bijna 90% van alle respondenten vindt netwerkbeveiliging van een operator van cruciaal belang

Utrecht, 20 oktober 2020 - Fortinet, wereldwijd leider in uitgebreide, geïntegreerde en geautomatiseerde oplossingen voor cyberbeveiliging, maakt de resultaten bekend van een enquête onder operators,  internetproviders en IT-leveranciers naar de mogelijkheden en omzetkansen van 5G-diensten. Cybersecurity blijkt een topprioriteiten van de respondenten te zijn, net als samenwerkingen met branchegenoten en zakelijke klanten.

5G bezit het potentieel om de zakelijke en consumentenmarkt een impuls te geven met voordelen als hogere snelheden, minder latency en meer bandbreedte. Deze vijfde generatie van mobiele communicatiestandaarden vereffent daarnaast de weg naar verbeteringen van toepassingen op het gebied van de gezondheidszorg, smart cities, zelfrijdende voertuigen enzovoort. 5G maakt ook nieuwe toepassingen mogelijk die de kwaliteit van leven verbeteren.
De nieuwe mobiele technologie zorgt tegelijkertijd voor een forse toename van het aantal verbonden apparaten. Dit biedt cybercriminelen nieuwe kansen om geld te verdienen. Met deze gedachte in het achterhoofd moeten mobiele providers en bedrijven een krachtige strategie voor cybersecurity hanteren die bescherming biedt voor hun complete infrastructuur, van de core van het mobiele netwerk tot de netwerkrand.

Aan zakelijke kansen geen gebrek
Bijna 90% van alle respondenten denkt dat hun investeringen zullen resulteren in een groei van de gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU). Die groei zal naar verwachting evenredig worden verdeeld tussen publieke en private 5G-netwerken. De kans is echter groot dat minstens de helft van alle netwerken door operators zal worden gebouwd en beheerd. Operators kunnen zich in potentie verzekeren van maar liefst 75% van de totale omzet binnen de 5G-markt.
64% van de respondenten denkt dat dit alleen kan worden gerealiseerd door de bestaande netwerkbeveiliging op te voeren. Dat geldt zowel voor de architectuur als alle operationele processen. Daarnaast vindt bijna driekwart van alle respondenten dat het optimaal laten aansluiten van netwerkoplossingen op specifieke zakelijke toepassingen bijzonder belangrijk dan wel van cruciaal belang is. Dat geldt in het bijzonder voor toepassingen in verticale markten als transport, logistiek, productie, automatisering en gezondheidszorg.

Het achterliggende idee is dat het oude businessmodel, het leveren van niet-onderscheidende mobiele connectiviteitsdiensten, niet langer toereikend zal zijn. Om succes met 5G te boeken zullen de meeste operators samenwerkingen op basis van gedeelde verantwoordelijkheid moeten aangaan met hun branchegenoten en zakelijke klanten.

De reacties van de respondenten wezen duidelijk op de noodzaak van samenwerking met andere leveranciers binnen het ecosysteem, ook als dat concurrenten zijn. 44% ziet cloud providers als partners, of in ieder geval grotendeels. Slechts 11% ziet cloud providers als volbloed concurrenten.

Deze bevindingen sluiten goed aan op het bestaande model van gedeelde verantwoordelijkheid tussen cloud providers en hun zakelijke klanten. Hierbij dient de cloud provider zorg te dragen voor het onderhoud en de beveiliging van de infrastructuur, terwijl de zakelijke klant verantwoordelijk is voor de beveiliging van diens eigen data en applicaties.

Het belang van een sterke waardepropositie op het gebied van cybersecurity
Cybersecurity blijkt een topprioriteiten van de respondenten te zijn. Ruim 80% meent dat de ingebouwde beveiligingsfuncties van de 5G-specificaties van het 3rd Generation Partnership Project (3GPP) weinig meer zijn dan een basisniveau vertegenwoordigen voor de 5G-markt. 62% denkt bovendien dat sommige dan wel de meeste 5G-toepassingen om extra beveiligingsfuncties zullen vragen.
Het bieden van een waardepropositie die verder gaat dan connectiviteit en optimaal tegemoetkomt aan de hogere beveiligingseisen ten aanzien van 5G en de toepassingen die deze technologie ondersteunt werd door bijna 90% van alle respondenten als zeer belangrijk dan wel van cruciaal belang aangemerkt. 61% van de respondenten heeft er weinig vertrouwen in dat zij een groei van de ARPU kunnen realiseren als hun focus grotendeels of volledig beperkt blijft tot de connectiviteitslaag.

Vincent Zeebregts, country manager Nederland bij Fortinet: “De migratie van de huidige mobiele netwerken naar 5G brengt nieuwe beveiligingseisen met zich mee ten aanzien van de infrastructuur. Dat geldt in het bijzonder voor standalone implementaties. Die vragen namelijk om veel meer dan de ingebouwde beveiligingsmogelijkheden die door het 3GPP zijn gedefinieerd. Het gevirtualiseerde, gedistribueerde en veranderlijke karakter van de 5G-core, de fors toegenomen schaalomvang, het toenemende gebruik van Multi-access Edge Computing (MEC) en de bedrijfskritische aard van 5G-toepassingen vragen om krachtige beveiliging van de onderliggende infrastructuur en zakelijke toepassingen. Fortinet bezit een in de praktijk bewezen track record in het bieden van overzicht op, en beveiliging van user en control planes voor de 4G- en 5G-netwerken van carriers. En de schaalbaarheid en optimale prijs-kwaliteitverhouding van zijn security-oplossingen bieden duidelijke voordelen voor operators die willen inspelen op de nieuwe kansen van 5G.”

Volgens Fortinet zal de opkomst van 5G en de groei van het bedreigingslandschap mobiele operators en bedrijven aanzetten om een holistische beveiligingsaanpak te hanteren, zodat ze grip op deze dynamische omgeving kunnen krijgen.

Methodiek
De enquête werd in opdracht van Fortinet uitgevoerd door TelecomTV, in samenwerking met HardenStance en ETSI . Respondenten in alle delen van de wereld werden gevraagd om hun visie te geven op de ontwikkeling van de markt voor zakelijke 5G-diensten en de beveiligingseisen en security-gerelateerde businessmodellen die nodig zijn om ondersteuning voor deze diensten te bieden.
Ruim een derde van de respondenten behoorde tot de groep van operators en internetproviders, waaronder grote wereldwijde tier one mobile operators. Nog eens een kwart was actief als leverancier van hardware- en softwareoplossingen. Het volledige rapport vind u hier.

Aanvullende informatie
Over Fortinet
Fortinet beschermt ’s werelds grootste ondernemingen, internetproviders en overheidsorganisaties. Het biedt organisaties compleet beheer van en inzicht in hun  groeiende aanvalsoppervlak en stelt hen in staat om tegemoet te komen aan de steeds hogere eisen die aan hun netwerk worden gesteld, nu en in de toekomst. Alleen het Fortinet Security Fabric-platform pak de meest kritieke beveiligingsuitdagingen aan en beschermt gegevens over de gehele digitale infrastructuur. Dit geldt voor zowel voor netwerk-, applicatie- als (multi)cloud of edge-omgevingen. Fortinet heeft wereldwijd de meeste beveiligingsappliances verkocht. Meer dan 465,000  klanten vertrouwen op Fortinet voor effectieve bescherming van hun organisatie. Fortinet is zowel een technologiebedrijf als een leerbedrijf. Fortinet Network Security Expert (NSE) Training Instituut biedt een van de grootste en breedste trainingsprogramma's voor cybersecurity in de industrie. Kom meer te weten op http://www.fortinet.com, het blog van Fortinet en FortiGuard Labs.

Noot voor de redactie [niet voor publicatie]
Meer informatie over dit bericht of over Fortinet kunt u opvragen bij:
Karianne Hoekstra
Zeekhoe Communicatie
M. +31 (0)6-460 80656
E. karianne@zeekhoe.nl
Laatste van Fortinet
FortiGuard Labs: 5G-apparaten en thuiswerkers staan centraal bij cyberaanvallen

Fortinet lanceert FortiGate 2600F firewall met speciale SPU’s

Ivanti neemt MobileIron en Pulse Secure over om intelligente en veilige ervaringen te bieden op alle apparaten in de hele organisatie

Cobase en Ebury werken samen voor FX-diensten

Thales introduceert Ready to Fly- oplossingen voor een veiligere vliegreis

Techone kondigt overname Infopact aan

Worldstream lanceert software-defined netwerk met MSP Deltics als launching partner

Itzos en ITvisors bundelen krachten bij het ontwikkelen, verbinden en beheren van zorginformatiesystemen

Zorgmedewerkers beoordelen IT-voorzieningen positiever door coronacrisis

Yenlo en aomation sluiten Channel Partnership

Ziekteverzuim bij kwart organisaties gestegen sinds aangescherpte coronamaatregelen

Door partnerships met Zuora en Cylynt helpt Thales leveranciers meer waarde te halen uit hun software

Eén op de elf organisaties heeft losgeld betaald bij ransomware

Plegt-Vos bouwt gerobotiseerde fabriek voor slimme productie duizenden kant-en-klare woningen

Ondanks drukte duurt pakketbezorging in de week voor Sinterklaas maar 1,5 dag

Onguard verwelkomt Adriaan Kom als Chief Commercial Officer

Online je boodschappen bestellen bij Van Gelder groente & fruit

Breedband in Bedrijf gaat verder als Clear Mind IT Consultancy

AZL biedt 1,5 miljoen deelnemers real-time inzicht in pensioenplanning met nieuwe Mendix portal

Whitesky, de eerste Europese white label cloud computing oplossing, komt naar Nederland

AWS en BlackBerry bundelen krachten voor vernieuwing intelligent voertuig-dataplatform

Jortt kiest voor PSD2-diensten van YTS vanwege gemak en automatisering

Total kiest Nutanix voor digitale transformatie

Verkiezingswinst gaat in 6 op de 10 gevallen samen met logowijziging

NL-Alert controlebericht op 7 december

Ministerie van OCW sluit vierjarig miljoenencontract met Sogeti

VMware kondigt beschikbaarheid van zijn Enterprise Blockchain Platform aan
‘Doorgaan tot de oplossing je past als die little black dress’

Nieuwe overeenkomst PA Consulting en Jacobs: toekomstige investeringen en strategisch partnerschap

Black Friday 2020 in Nederland: Wat kochten we en hoeveel gaven we uit?

Razer en BAPE werken samen aan gelimiteerde collectie ‘A GAMING APE’

Computer Security Day 2020: waar moeten bedrijven meer aandacht aan besteden?

Ambulance Amsterdam zorgt voor veilige toegang voertuigen met Webfleet Solutions
Fortinet contact

Logo Fortinet

www.fortinet.com
Fortinet sociaal

Fortinet tweets

Logo Maunt
Logo Relined Fiber Network
Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo SRC System Integrators BV