www.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Op vakantie naar het Verenigd Koninkrijk? Cheddar, bacon en Schotse zalm mogen vanaf 2021 niet meer mee naar huis

Douane wijst reizigers op gewijzigde douaneregels voor het VK

Rotterdam, 15 oktober 2020 – Vanaf 1 januari 2021 gelden bij terugkeer uit het Verenigd Koninkrijk de douaneregels voor bestemmingen buiten de EU. Terwijl 86,8% van de reizigers weleens iets leuks of lekkers mee naar huis neemt uit het VK, is er veel onwetendheid over wat vanaf 2021 wel of niet mee terug mag in de bagage. Daarom roept de Nederlandse Douane reizigers op voor vertrek de douaneregels voor deze nieuwe ‘verre’ bestemming te checken. Dit kan eenvoudig via www.wijsopreis.nl en de Douane Reizen app.

Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. In 2019 bezochten bijna 2 miljoen Nederlanders* deze bestemmingen die samen het Verenigd Koninkrijk vormen. Wie vanaf 1 januari 2021 terugkeert vanuit het VK moet rekening houden met de bagageregels voor bestemmingen buiten de EU. Het maakt niet uit of je per ferry, vliegtuig, auto of bus reist. Hoewel Brexit een veelbesproken onderwerp is, blijft de kennis over de gewijzigde douaneregels achter. Dit blijkt uit een peiling onder 1.289 reizigers die affiniteit hebben met het VK.

Veel etenswaren mogen niet meer mee
Vooral bij vragen over het meenemen van zuivelproducten, vlees en vis gaat het mis. Onterecht denken veel mensen dat dit soort etenswaren volgend jaar nog gewoon in je bagage mee naar Nederland mogen. De vraag over het meenemen van Cheddar kaas beantwoordde 53,9% van de overvraagden onjuist. Bij clotted cream ging 55,1% de fout in en bij Schotse zalm 42,8%. Dat er vanaf 2021 strikte regels gelden voor flora en fauna, weten de meeste mensen wel. Acht op de tien (80,5%) geven aan dat een stekje van een Schotse distel Nederland niet in mag.

Arno Kooij, Directeur Handhavingsbeleid Douane licht toe: “Vanaf 1 januari is het VK één van de meest populaire vakantiebestemmingen buiten de EU. De Douane vraagt reizigers op tijd de gewijzigde douaneregels te checken. Oók als je oud en nieuw viert in Londen en daarna terugreist naar Nederland. Zo voorkom je dat je afstand moet doen van etenswaar zoals Cheddar en bacon. En als je sterke drank zoals Gin of Whisky meeneemt, dan kun je maar 1 liter belastingvrij meenemen. Het is ook goed je te realiseren dat je over aankopen boven de € 430 btw moet betalen.”

Shoppen meer regel dan uitzondering
De overgrote meerderheid van de VK-bezoekers shopt tijdens het verblijf (86,8%). De top-3 van meeste populaire aankopen zijn:
  1. Souvenirs, zoals sleutelhangers en magneten: 55,4%
  2.  Kleding: 50,6%
  3. Snoep, koekjes, chocolade of gebak: 45,5%
    Vrouwen kopen aanzienlijk vaker zoete lekkernijen voor mee naar huis dan mannen. 53,8% tegenover 38,6%.
Check de regels voor onder meer souvenirs, etenswaren, alcohol, sigaretten en aankopen boven de € 430 op www.wijsopreis.nl of download de Douane Reizen app.

Over de peiling
De peiling is van 28 september tot en met 2 oktober 2020 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Nederlandse Douane. Aan het onderzoek namen 1.289 respondenten deel vanaf 18 jaar die in de afgelopen 3 jaar voor zakelijke of privédoeleinden naar het VK reisden of van plan zijn dit in de komende 3 jaar te doen.

* Bron: Office for National Statistics UK, 1.987.000 Nederlandse bezoekers in 2019.
Laatste van Belastingdienst
Douane waarschuwt voor extra kosten Britse webshops

Douane: in 2020 ruim 115.000 kilo cocaïne met bestemming Nederland onderschept

Logo Ivanti