www.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: Whizpr

Onderzoekers van Check Point zien sterke toename aanvallen met nieuwe Valak-malware

Bunnik, 14 oktober 2020 - Check Point Research, de Threat Intelligence-tak van Check Point Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), leverancier van cyberbeveiligingsoplossingen, heeft zijn recentste Global Threat Index voor september 2020 gepubliceerd. De onderzoekers ontdekten dat een bijgewerkte versie van Valak-malware voor het eerst in de index opduikt en meteen een plaats in de top tien opeist.

Valak werd eind 2019 voor het eerst waargenomen. Het is een geavanceerde bedreiging waarvan in de afgelopen maanden nieuwe varianten zijn ontdekt. De nieuwe varianten kregen een paar extra functies waardoor de Valak-malware nu ook (gevoelige) data van zowel particulieren als bedrijven kan ontfutselen. De data zijn afkomstig van de Microsoft Exchange mailsystemen, maar ook van inloggegevens van gebruikers en domeincertificaten. In de loop van september is de Valak-malware op grote schaal verspreid via spam-campagnes met kwaadaardige .doc-bestanden als bijlage.

In het algemeen klassement blijft de Emotet-trojan voor de derde maand op rij de Index leiden. Deze trojan heeft een impact op 14% van de organisaties wereldwijd. De Qbot-trojan, die in augustus voor het eerst in de lijst werd opgenomen, werd in september ook op grote schaal gebruikt en steeg van plek 10 naar 6 in de index.

"Deze nieuwe campagnes met Valak tonen opnieuw aan hoe cybercriminelen hun investeringen in bewezen vormen van malware willen maximaliseren. Samen met de vernieuwde versies van Qbot is Valak bedoeld om op grote schaal gegevens en inloggegevens te kunnen stelen. Bedrijven moeten kijken naar hoe ze anti-malware-oplossingen inzetten om te voorkomen dat dergelijke content de eindgebruikers bereikt. Daarnaast moeten ze hun werknemers adviseren om altijd op te letten als ze e-mails openen. Zelfs als die mails op het eerste gezicht van een vertrouwde bron afkomstig zijn", aldus Maya Horowitz, Director, Threat Intelligence & Research, Products bij Check Point.

Top malware-families
Deze maand is de modulaire trojan Emotet opnieuw de populairste malware met een wereldwijde impact van 14% van de organisaties. Op de tweede en derde plaats staan nog twee Trojaanse paarden: Trickbot en Dridex met een respectievelijke impact van 4% en 3%. Dridex richt zich op het Windows-platform en wordt gedownload via een e-mailbijlage. Het stuurt informatie door over het geïnfecteerde systeem en kan ook willekeurige modules downloaden.

Meest uitgebuite kwetsbaarheid
Deze maand is ‘MVPower DVR Remote Code Execution’ de meest uitgebuite kwetsbaarheid, met gevolgen voor 46% van de organisaties wereldwijd. Een aanvaller kan via deze kwetsbaarheid van afstand willekeurige codes in de betreffende router uitvoeren. Op twee staat ‘Dasan GPON Router Authentication Bypass’ die 42% van de organisaties wereldwijd heeft geraakt. De top drie wordt, net als vorige maand, vervolledigd met de kwetsbaarheid ‘OpenSSL TLS DTLS Heartbeat Information Disclosure (CVE-2014-0160; CVE-2014-0346)’.

Top mobiele malware-families
De Global Threat Index bekijkt mobiele malware als een aparte categorie. Deze maand staat demobiele trojan xHelperop de eerste plaats als meest voorkomende malware voor smartphones en tablets. xHelper is een kwaadaardige applicatiedie wordt ingezet om andere kwaadaardige apps te laten downloaden en kwaadaardige advertenties te tonen. De app is in staat zich te verbergen voor de gebruiker en zichzelf opnieuw te installeren als de gebruiker de app verwijdert. De top drie bestaat verder uit Xafecopy en Hiddad. XafeCopy is een trojan die zich voordoet als een nuttige app, zoals Battery Master. Zodra de app is geactiveerd, klikt de Xafecopy malware op webpagina's met Wireless Application Protocol (WAP)-facturatie - een vorm van mobiele betaling die de kosten direct in rekening brengt op de mobiele telefoonrekening van de gebruiker.

De Global Threat Impact Index van Check Point en de ThreatCloud Map worden gevoed door de ThreatCloud Intelligence van Check Point, het grootste samenwerkingsnetwerk ter bestrijding van cybercriminaliteit dat data van bedreigingen en aanvalstrends levert vanuit een wereldwijd netwerk van bedreigingssensoren. De ThreatCloud-database inspecteert dagelijks meer dan 2,5 miljard websites en 500 miljoen bestanden en identificeert meer dan 250 miljoen malwareactiviteiten per dag.

De volledige lijst van de top 10 van malwarefamilies in september is te vinden op de Check Point Blog.

Over Check Point
Check Point Software Technologies Ltd. levert cybersecurity-oplossingen aan overheden en enterprises wereldwijd. Het beschermt klanten tegen 5e generatie cyberaanvallen met een ongeëvenaarde vangstratio van malware, ransomware en andere soorten aanvallen. Check Point biedt een multi-level security-architectuur, 'Infinity' Total Protection met Gen V geavanceerde threat prevention, die de informatie beschermt binnen de cloud, netwerken en mobiele apparaten van enterprises. Check Point biedt het meest uitgebreide en intuïtieve 'one point of control' security-beheersysteem. Check Point beschermt meer dan 100.000 organisaties van elke omvang.
Laatste van Check Point Software
Onderzoek naar hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst

Check Point Software breidt Unified Cloud Native Platform uit met Alibaba Cloud ondersteuning

Cyberaanvallen en -dreigingen blijven records breken, waarschuwt Check Point Research
Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Worldstream breidt uit naar Duitsland met nieuw datacenter bij maincubes in Frankfurt

fonQ groeit met 142% jaar over jaar dankzij gebruik van Mirakl-marktplaatsplatform

53 procent van de Nederlanders vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens moeten delen met techreuzen als Google

Werkgevers overschatten de productiviteit van medewerkers bij het thuiswerken

Conscia benoemt Pascal Huijbers tot CTO Conscia Group

Visma | Raet splitst op in Visma | Raet en Visma | YouServe

Waard€volle Club partners CBMK Creditmanagement en Budgetcoach Groep lanceren Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit

Proactiviteit vereist voor toekomstig succes in e-commerce

Fortinet lanceert security service FortiTrust: flexibele licentie per gebruiker

Rooskens Group kiest voor Oracle Transportation Management ter ondersteuning van snelle bedrijfsuitbreiding

Western Digital introduceert draagbare WD Elements SE SSD
Check Point So.. contact

Logo Check Point Software

Check Point So.. sociaal

Check Point So.. tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.