www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: MCS PR

Organisaties zijn van mening dat Mac de beste beveiliging biedt, volgens onderzoek Jamf

Aantal Macs bij organisaties blijft toenemen

Amsterdam, 13 oktober 2020 - Ruim driekwart (77%) van de organisaties die zowel Apple Macs als andere devices gebruiken, is van mening dat de Mac het veiligste device is op het moment dat deze nieuw uit de doos komt. 79% van Mac-gebruikers zegt dat de securityreputatie van de Mac een rol speelt in hun aankoopbeslissing. Dit zijn enkele uitkomsten van een nieuw onderzoek dat Vanson Bourne in opdracht van Jamf heeft uitgevoerd onder 1.500 IT- en securityprofessionals uit Noord-Amerika en EMEA.

Focus op Security
Corona heeft ervoor gezorgd dat er meer mensen dan ooit tevoren thuis zijn gaan werken. Het is belangrijk dat organisaties aandacht schenken aan de security van de devices die hun medewerkers daarbij gebruiken. Naarmate het gebruik van Apple Mac in het bedrijfsleven toeneemt, zullen ook cybercriminelen meer aandacht schenken aan dit platform. De helft van alle respondenten in het onderzoek maakt zich zorgen om onbekende dreigingen, terwijl bijna alle ondervraagde organisaties (96%) verwachten dat ze in de toekomst meer gaan uitgeven aan securitysoftware. De belangrijkste aandachtsgebieden zijn daarbij data loss prevention (DLP), antivirus en endpoint detectie en respons.

“Het gebruik van de Apple Mac in het bedrijfsleven blijft toenemen en uit dit onderzoek blijkt dat niet alleen de eindgebruikers graag een Apple Mac gebruiken, maar dat ook IT- en securityteams de voorkeur geven aan de Apple Mac”, zegt Wouter Goed, Regional Sales Manager Benelux voor Jamf. ”Toch zijn er ook voor deze devices uitdagingen en zorgen rond security. Organisaties die Apple Macs gebruiken hebben tools nodig die specifiek zijn ontwikkeld voor Apple en die beter dan generieke tools in staat zijn om het groeiende aantal Apple Mac-specifieke dreigingen het hoofd te bieden. Daarnaast is het belangrijk dat deze tools altijd direct de nieuwste versies van het OS ondersteunen op het moment dat deze verschijnen. Dan zijn IT-teams namelijk in staat de nieuwe OS-versie snel te testen en uit rollen naar de macOS devices in de organisatie.”

Eenvoudiger beheer en snellere upgrades met Mac
Zowel IT- als securityprofessionals zijn van mening dat niet alleen het beheer van en inzicht in Apple Mac-devices makkelijker is, maar dat de Apple Mac ook makkelijker te beveiligen is. Mac-gebruikers zeggen minder tijd nodig te hebben om belangrijke OS-upgrades en securitypatches uit te rollen. Toch duurt het nog altijd gemiddeld vier dagen voordat een Mac-patch wordt uitgerold, terwijl dat bij een grote Mac OS-upgrade vijf dagen duurt. Als drie belangrijkste redenen voor deze vertraging worden genoemd het testen op compatibiliteit, compatibiliteit met security tools en compatibiliteit met interne applicaties. Gedurende de tijd die nodig is om deze patches en upgrades uit te rollen, zijn devices kwetsbaar.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat veel respondenten verwachten dat bedrijven de komende 12 maanden meer Apple Macs zullen aanschaffen. Dit geldt voor bijna driekwart (74%) van de organisaties die vooral Apple Macs gebruiken en 65% van de organisaties die vooral andere devices gebruiken.

Nog enkele interessante uitkomsten:
  • 77% van de organisaties die zowel Apple Macs als andere devices gebruiken, is van mening dat de Apple Mac het veiligste device is op het moment dat deze nieuw uit de doos komt;
  • 79% van de Apple Mac-gebruikers zegt dat de goede reputatie van de Apple Mac op het gebied van security een rol heeft gespeeld bij hun aankoopbeslissing;
  • 71% van de deelnemers aan het onderzoek zegt dat de Apple Mac de beste gebruikerservaring biedt wanneer alle securitytools actief zijn;
  • 84% van de organisaties die zowel Apple Macs als andere devices gebruiken, zouden het liefst zien dat alle medewerkers aan Mac gebruiken;
  • Mac-gebruikers installeren OS-securitypatches 30% sneller dan gebruikers van andere devices. Het uitrollen van een Mac OS-securitypatch duurt gemiddeld vier dagen.
Het volledige rapport is hier te vinden: https://www.jamf.com/resources/e-books/state-of-enterprise-mac-security/.

Onderzoeksmethode
Het onderzoek is in de zomer van 2020 door Vanson Bourne gehouden onder 1.500 IT- en securityprofessionals in Noord-Amerika en EMEA. Er was een evenredige verhouding tussen het aantal respondenten van organisaties met vooral Macs en van organisaties met non-Mac omgevingen.

Over Jamf
Jamf, de standaard op het gebied van Apple Enterprise Management, breidt de bekende Apple-ervaring uit naar bedrijven, scholen en overheidsinstellingen, met zijn software en via Jamf Nation, ’s werelds grootste online community van IT-beheerders die zich specifiek focussen op Apple. Kijk voor meer informatie op www.jamf.com.

Contactpersonen voor de pers
Jamf Persdesk, jamf@mcspr.nl, tel. 023 562 82 08
Laatste van Jamf

Jamf presenteert innovaties op het gebied van Apple Enterprise Management tijdens Jamf Nation User Conference (JNUC) 2020

Logo MCS PR
Jamf contact

Logo Jamf

Jamf sociaal

Jamf tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo DeSoftware-Vergelijker.nl
Logo ITchannelPRO | Districomm
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo CloudSuite B.V.
Logo Cisco
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS
Logo Pegasystems
Logo Unit4