www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

Klanten van achterlandterminals ontsluiten ketendata met Modality-software

Delft, 13 oktober 2020 – Ook voor partijen in de achterlandketen wordt ‘t makkelijker, sneller en veiliger om data te delen met ketenpartners.  Via dataknooppunten die werken met software van Modality die sinds deze maand voldoet aan de strenge eisen van het iSHARE-afsprakenstelsel.

Achterlandterminals fungeren niet alleen als distributieknooppunt waar goederen van het ene naar het andere transportmiddel worden overgedragen, maar ook als dataknooppunten van diezelfde goederen. Deze knooppunten hebben al de beschikking over veel data die partijen in de logistieke sector nodig hebben. Zij kunnen echter deze data niet verstrekken aan derden omdat ze geen eigenaar van de data zijn.

Het merendeel van de containerterminals in Nederland maakt gebruik van de software van Modality, De software van Modality stelt bedrijven in staat om containerstromen te optimaliseren. Doordat deze software nu voldoet aan de technische en juridische afspraken van het iSHARE-stelsel, kunnen logistieke partijen de achterlandterminal machtigen om hun data beschikbaar te stellen aan ketenpartners. Zo kunnen partijen aan het begin van de keten zelfs data delen met partijen aan het eind van de keten, als dat nodig is om het logistieke proces optimaal te organiseren. Ook als ze die niet kennen. Het maken van bilaterale afspraken is daarvoor niet langer nodig. Makkelijk en veilig.

Hoe werkt het?
Organisaties die hun data via een dataknooppunt van een achterlandterminal aan derden ter beschikking willen stellen, dienen daarvoor te beschikken over een iSHARE-identiteit. Daarmee kunnen ze in een autorisatieregister van iSHARE vastleggen welke partij welke data mag inzien. De achterlandterminal die eveneens opereert onder het iSHARE-afsprakenstelsel, kan vervolgens in datzelfde autorisatieregister checken welke data het mag verstrekken.

De gebruiker die deze data wil inzien, dient eveneens een iSHARE-identiteit te hebben. Hiermee kan de achterlandterminal de identiteit en authenticiteit van de gebruiker vaststellen, zodat de data niet in verkeerde handen valt. Tot slot is een machine-to-machine koppeling nodig, bijvoorbeeld in de vorm van een API, om de gevraagde data daadwerkelijk te verstrekken.

Plug-and-play
Modality maakt de technische implementatie van iSHARE een kwestie van ‘plug-and-play’. Zij regelt de koppeling met het iSHARE-netwerk, de integratie van de back-end systemen, en levert indien gewenst implementatie support. Evert van Hoven, directeur van Modality: “Modality kan dan in overleg met de partijen die een interface willen opzetten, de technische specificaties van de koppeling opstellen en de API-interface ontwikkelen.”

Met de komst van Modality telt het netwerk van iSHARE Implementatiepartners totaal vijftien leden. Crebos, ECS International, Expertum, Globis, ICT Group, INNOPAY, Innotractor, Maxcode, Poort8, Rojo Consultancy, Seeburger, Teroco, UC Group en Yellowstar gingen Modality voor. Bent u geïnteresseerd in hun dienstverlening, ga naar www.ishareworks.org/partners.

Verdere groei iSHARE
iSHARE is een initiatief van de Topsector Logistiek met als doel om data delen in de logistiek verder te stimuleren, ketens transparanter te maken, de druk op onze infrastructuur te verlagen en CO2-uitstoot te verminderen. Het afsprakenstelsel werd ontwikkeld door en voor de logistieke sector en is sinds 2018 beschikbaar. Sindsdien groeit het aantal deelnemers in de logistieke sector gestaag.

Over iSHARE
iSHARE is een set van afspraken waarmee partijen elkaar toegang verstrekken tot hun data. Zij hanteren dezelfde manier van identificatie, authenticatie en autorisatie waardoor zij niet elke keer opnieuw afspraken hoeven te maken om data te delen. Partijen die werken volgens de iSHARE Afspraken kunnen onderling drempelloos data delen. iSHARE is een initiatief van de Topsector Logistiek en heeft als doel om data delen in de logistiek te stimuleren. Inmiddels is er ook belangstelling vanuit andere sectoren voor het afsprakenstelsel.
Laatste van iSHARE
Klanten van achterlandterminals ontsluiten ketendata met Modality-software

iSHARE breidt dienstverlening uit naar mobiele apps

iSHARE maakt digitale vrachtbrief nog eenvoudiger en veiliger
iSHARE contact

Logo iSHARE

iSHARE sociaal

iSHARE tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo DeSoftware-Vergelijker.nl
Logo ITchannelPRO | Districomm
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo CloudSuite B.V.
Logo Cisco
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS