www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

MediGrid verbetert de snelheid en kwaliteit van medisch onderzoek

Apeldoorn – 8 oktober 2020. Tijdens de coronacrisis werd bij Luminis Technologies in Apeldoorn hard gewerkt aan een oplossing die de datakwaliteit en onderzoeksmogelijkheden bij verschillende Engelse ziekenhuizen, universiteiten en farmaceutische bedrijven verbetert. Inmiddels is er internationale belangstelling voor deze innovatie. Luminis Technologies heeft besloten deze oplossing breder beschikbaar te stellen onder de naam MediGrid.

Raymond ter Riet, directeur van Luminis Technologies, vertelt: “Eind 2019 werd Luminis benaderd door een groot farmaceutisch bedrijf vanwege onze innovaties op het gebied van data in de cloud. Zij werkten in een project samen met de Universiteit van Liverpool en een aantal Engelse ziekenhuizen. Daar lag een flinke uitdaging om verschillende typen data uit allerlei bronnen samen te voegen, te verbeteren om vervolgens realtime analyses te kunnen uitvoeren. De volgende stap is deze data op een veilige manier uit te wisselen, waarbij netjes alle regelgeving op het gebied van privacy en beveiliging gevolgd moeten worden.”

Dit bleek in de maanden daarna opeens een wereldwijde uitdaging. Gebrekkige datakwaliteit en data-uitwisseling bleken ook tijdens de coronacrisis voor veel vertraging te zorgen bij de zoektocht naar COVID-19 behandelmethodes en vaccins. Onderzoek toont aan dat 50% van de ziekenhuizen en onderzoeksinstellingen informatie nog via papier uitwisselt. Ook e-mail, Excel bestanden en zelfs de fax worden nog veel gebruikt. Deze inefficiënte en onveilige methoden vormen een obstakel voor een veel grotere behoefte: internationale uitwisseling van medische data, zodat onderzoek naar medicijnen, behandelingen en bijeffecten efficiënter en sneller uitgevoerd kan worden.

Start met een datastrategie
Martin van Mierloo, product manager van MediGrid, vertelt: “Veel partijen in de zorg zijn nog volop bezig met digitalisering van processen. Dit is stap één, en een randvoorwaarde om grotere stappen te zetten. Zoals de zorg organiseren rondom de patiënt en betere samenwerking tussen instellingen. Maar alleen digitaliseren is niet voldoende. Als je niet vanaf dag één nadenkt over een datastrategie en datakwaliteit centraal stelt in het proces dan ontstaan later flinke uitdagingen op het gebied van goedkeuring en compliance. Onderzoekstrajecten waar de data 100% op orde is zorgen uiteindelijk voor een betere gezondheid en een langere levensverwachting. En daar zet ik mij graag iedere dag voor in.”

MediGrid richt zich in eerste instantie op dataonderzoek vanuit klinische- en preklinische trials en onderzoeken naar onder anderen bijeffecten van medicijnen. De oplossing onderscheidt zich door een effectieve manier van datamanagement, een volledig beheerde omgeving en een gebruiksvriendelijke interface.

Raymond ter Riet: “Wij geloven in oplossingen die niet alleen het proces rondom medische data digitaliseren, maar organisaties ook helpen om op het gebied van de dataverwerking en samenwerking een grote stap te maken. De coronacrisis heeft duidelijk aangetoond dat er grote problemen zijn rondom medische dataverwerking. Wij zijn ervan overtuigd dat onze oplossing helpt om de snelheid en kwaliteit van onderzoeken sterk te verbeteren.”

Over Luminis
Luminis is een software- en technologiebedrijf met vestigingen in Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Eindhoven, Rotterdam en de UK. Vanuit deze vestigingen werken 200 professionals aan technisch hoogwaardige oplossingen voor klanten. Er wordt samengewerkt met meer dan 100 klanten, waaronder grote merken zoals KLM, Nike en Bol.com. Luminis onderscheidt zich door aantoonbaar voorop te lopen in technologie en innovatie.

Luminis Technologies is onderdeel van Luminis en ontwikkelt eigen oplossingen op het gebied van cloud en datatechnologie voor een internationale klantenkring.

Voor meer informatie over MediGrid zie de website: https://medigrid.io
Of neem contact op met Martin van Mierloo (martin.vanmierloo@luminis.eu, tel 06-14841519)

Raymond ter Riet

Martin van Mierloo
Laatste van Luminis Nederland B.V.
Luminis benoemt Peter Oskam tot directeur van Rotterdamse vestiging

Motorsport Games neemt Luminis dochterbedrijf Studio 397 over

Magdelijn Emaus benoemd tot directeur Luminis Eindhoven
Luminis Nederl.. contact

Logo Luminis Nederland B.V.

info@luminis.eu
  www.luminis.eu
Luminis Nederl.. sociaal

Luminis Nederl.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis