www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Dé ingrediënten voor een innovatief team

Heeft jouw organisatie moeite met innoveren en verjongen? Heb je het gevoel dat je product de aansluiting met jouw eindgebruikers mist? Jouw organisatie is daarin niet uniek. In de praktijk zien we dit steeds vaker gebeuren. Gelukkig is de oplossing niet ingewikkeld. Door ontwikkel- en innovatieteams slim samen te stellen verklein je de kloof tussen jouw product en de gebruiker in no-time.

Innovatie begint met teamwork

Om echt te kunnen innoveren heb je een sterk team nodig. Mensen die samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. Op zich niets bijzonders, zou je zeggen, maar het is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Een groep mensen is namelijk nog niet automatisch een team. De mensen in je team moeten bij elkaar passen. Niet alleen qua skills, maar ook qua persoonlijkheid.

Vergelijk het maar met teamsport: om een winning team samen te stellen, heb je niets aan enkel aanvallers of alleen verdedigers. Je hebt beiden nodig om te kunnen scoren. Sterker nog: je hebt ook middenvelders, spelverdelers en creatievelingen nodig.

Het team van de toekomst

Voor jouw innovatieve team is dat niet anders. Alleen noemen we de verschillende typen net iets anders. We noemen ze de 4H’s. We leggen ieder type even beknopt uit:

De Hipster

De Hipster weet wat cool is. Beter nog: weet wat cool wórdt. De Hipster heeft een groot sociaal netwerk met leeftijdsgenoten en heeft een neus voor het beste en het mooiste. Vaak vind je de Hipster als creatief brein bij het ontwikkelen of vormgeven van de meest innovatieve producten.

De Hacker

De Hacker is de ruggengraat van jouw product. Urenlang zit de Hacker aan het beeldscherm gekluisterd om die ene regel code, die ene specifieke functie helemaal perfect te krijgen. Voor social talk moet je meestal niet bij de Hacker zijn, want zelfs bij de koffieautomaat praat de Hacker alleen in jargon over het werk. Wil je echter zeker weten dat je product werkt, kun je niet zonder een Hacker.

De Hustler

Als de Hacker de ruggengraat van je product is, is de Hustler de lijm. De Hustler bewaakt als natuurlijke netwerker niet alleen de uitgezette lijn, maar zorgt er ook voor dat alle neuzen continu dezelfde kant op wijzen. Dat is natuurlijk een onmisbare karaktereigenschap binnen het team, maar heeft ook zijn voordelen in de samenwerking met andere afdelingen binnen jouw organisatie.

De Hero

De Hero wil zichzelf bewijzen. De wereld beter maken door zélf de beste te zijn. Dankzij die eigenschap daagt de Hero het hele team uit beter te zijn, een beter product te maken. En daarmee tilt de Hero het team -en dus jouw product of dienst- naar een hoger niveau. Simpelweg omdat een Hero niet weet hoe hij met minder genoegen kan nemen.

De juiste begeleiding en methoden voor innovatie

Vind de 4H’s, zet ze in een complementair team en je bent al een heel stuk op weg richting innovatie. Wat echter onmisbaar is voor het team, is kennis en inzet van de juiste methoden die innovatie bevorderen. Lees meer over innovatieteams, de 4H’s en het gebruik van innovatiemethodieken op www.youngcoders.nl/waarom-teams-werken.
Laatste van Young_Coders

Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo Luzac
Logo FIQAS Software B.V.
Logo Conclusion