www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (8 jaar en 152 dagen geleden)
PR: LVTPR

Nationaal rekencentrum SARA kiest nieuwe supercomputer van Bull

Amsterdam, 12 november 2012 – Het Franse IT-bedrijf Bull bouwt een nieuwe supercomputer voor SARA, het nationale rekencentrum dat computercapaciteit biedt aan alle universiteiten en onderzoekscentra in Nederland. De nieuwe supercomputer wordt het snelste systeem in ons land en kan meer dan 1 biljard berekeningen per seconde uitvoeren. Die rekenkracht is nodig voor onderzoekers die experimenten doen op het gebied van onder andere schone energie, klimaatverandering, watermanagement, het beperken van geluidshinder en het verbeteren van medische behandelingen. Er is meer en veel computercapaciteit nodig doordat onderzoekers met steeds grotere en complexe modellen en gegevensbestanden werken.

De nieuwe supercomputer vervangt de huidige Huygens-computer bij SARA, die nu vijf jaar oud is en het einde van zijn levensduur heeft bereikt. In Nederland maken alle universiteiten en veel onderzoekscentra gebruik van de computercapaciteit van SARA. De nieuwe supercomputer zal ongeveer twintig keer sneller zijn dan het huidige systeem bij een vergelijkbaar energieverbruik.

De nieuwe supercomputer is heel zuinig door een speciaal koelsysteem dat met vloeistof werkt. De koelvloeistof gaat bij een temperatuur van 35 graden Celsius het systeem in en komt er bij maximaal 55 graden Celsius weer uit. Bull is het eerste bedrijf dat deze vorm van koeling in de Benelux-regio gebruikt. Door deze techniek is het stroomverbruik voor het koelen van de supercomputer veel lager dan voorheen.

De supercomputer voor SARA is het tweede supersysteem van Bull in Nederland. In april 2012 nam het KNMI in De Bilt ook een supercomputer van het Franse bedrijf in gebruik, waardoor weersverwachtingen en complexe klimaatmodellen sneller en nauwkeuriger berekend kunnen worden.

Vlnr: Alexander Mok (Bull), Anwar Osseyran (SARA), Axel Berg (SARA), Dick Fens (Bull),Roel Kusters (Bull).

Over Bull
Bull is een toonaangevende leverancier van veilige, bedrijfskritische IT-systemen. Het bedrijf richt zich volledig op het ontwikkelen en implementeren van hoogwaardige oplossingen waarmee klanten hun bedrijfsvoering veilig en efficiënt ondersteunen. Bull is actief in markten waar veel rekenkracht vereist is, zoals computersimulatie, cloud computing en ‘computing power plants’, outsourcing en beveiliging. Bij Bull werken circa negenduizend mensen, van wie zevenhonderd zich volledig op research en development richten. Het bedrijf is actief in meer dan vijftig landen. Bull boekte in 2011 een omzet van € 1,3 miljard. www.bull.nl

Over SARA
SARA ondersteunt onderzoekers in Nederland en werkt intensief samen met de academische gemeenschap en het bedrijfsleven. SARA stelt al ruim veertig jaar een geïntegreerde ICT-onderzoeksinfrastructuur beschikbaar, levert expertise, diensten en ondersteuning op het gebied van high-performance computing, dataopslag, visualisatie, netwerk, cloud en Big Data, en ontwikkelt innovatieve ICT-oplossingen.
www.sara.nl

Voor meer informatie:

Bull (LVTPR)
Gijs van Beek / Nienke Geudeker
Telefoon: 030-656 5070
E-mail: bull@lvtpr.nl

SARA
Marina den Hartog
Telefoon: 020-592 8009
E-mail: marina.denhartog@sara.nl

Martine Roeleveld
Telefoon: 020-592 3036