www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (11 jaar en 103 dagen geleden)

NLkabel verwelkomt conclusie Task Force Supersnel Breedband: ook kabelnetwerken toekomstvast

Den Haag, 16 maart 2010. De kabelsector is blij met de bevindingen van de Task Force Supersnel Breedband. Zij komt tot de conclusie dat er twee soorten toekomstvaste netwerken zijn die supersnel breedband kunnen leveren: FttH-netwerken, waarop momenteel 500.000 huizen zijn aangesloten, en de HFC-netwerken (Hybrid Fiber Coax) van de kabelbedrijven met bijna 7,5 miljoen ‘homes passed’. De ADSL- en VDSL-netwerken zullen volgens de Task Force vanaf 2015 niet meer in de breedbandbehoeftes kunnen voorzien.

De Task Force baseert zijn conclusies op onderliggend technisch onderzoek van TNO, dat gelijktijdig met het advies is gepubliceerd. De bevindingen van dit rapport zijn volledig in lijn met recent onderzoek van Deloitte, dat in opdracht van NLkabel is uitgevoerd en begin februari aan de Task Force is aangeboden. De afgelopen tien jaar is de snelheid van kabelinternet exponentieel gestegen met maar liefst een factor 200; daardoor kunnen nu snelheden worden geleverd van 120 Mbps download en 10 Mbps upload. De toename is nog niet ten einde, waardoor de kabel volledig op de toekomst is voorbereid. TNO voorspelt in zijn rapport een snelheid van 1 Gbps of meer via de kabel.

Ondanks deze bevindingen komt de Task Force met aanbevelingen (‘een menukaart’) voor een actieve rol van gemeenten, ook waar het gaat om medefinanciering van de infrastructuren. NLkabel vindt dit een minder consequent deel van het advies van de Task Force. Rob van Esch, directeur van NLkabel: “Áls er immers al een landelijk dekkend breedbandnetwerk is dat toekomstvast is (de HFC-netwerken), waarom zou een overheid dan nog belastinggeld investeren in tijden van bezuinigingen? Dat belastinggeld kan niet anders dan bij KPN terechtkomen, het telecombedrijf dat de komende jaren zal moeten investeren in FttH om de concurrentie met de kabelsector aan te kunnen blijven gaan. Dat blijkt nu duidelijk uit de bevindingen van de Task Force.”

Gemeenten moeten zich verre van de strijd tussen infrastructuren houden, vindt NLkabel, en zich richten op diensten. De kabelsector wil samen met alle partijen de schouders zetten onder de ontwikkeling van diensten. De kabelsector maakt nu al Zorg-op-Afstand mogelijk en biedt digitaal steun aan visueel gehandicapten via de ORIONWebbox. De Task Force signaleert terecht dat er in de toekomst nog veel uitdagingen bestaan voor de verdere ontwikkeling van breedband/diensten. De kabelsector zal die graag met partners, waaronder de overheid, bespreken en oplossen.

Er gloren grote economische en maatschappelijke voordelen bij een goed gebruik van breedband. De Task Force constateert terecht dat het nog steeds schort aan het gebruik: “Wel houden we in ons achterhoofd dat consumentendiensten op het gebied van zorg, onderwijs en veiligheid de afgelopen jaren slechts mondjesmaat van de grond zijn gekomen.” De Task Force hecht groot belang aan toegang van maatschappelijke diensten tot de netwerken. Dit onderschrijft de kabelsector volledig. Reeds gestarte initiatieven als met Viedome verdienen brede navolging. De kabelsector investeert hier om dergelijke diensten tot een succes te maken.

Van Esch: “De Task Force is terecht tot de conclusie gekomen dat de kabelnetwerken al supersnel breedband bieden en toekomstvast zijn. Dat betekent voor de overheid: alle ballen op de ontwikkeling van diensten! Het is nu hoog tijd voor de echte innovatie aan de kant van de overheid: slim toepassen van de mogelijkheden in de zorg, vermijden van files door thuiswerken, noem maar op.”

NLkabel organiseert op 15 april een debat over de rol van de overheid in breedband, waar de voorzitter van de Task Force het advies nader zal toelichten en bespreken. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via www.breedbanddebat.nl.

Over NLkabel
NLkabel is de vereniging van Nederlandse kabelbedrijven. NLkabel draagt bij aan de bewustwording van de mogelijkheden van de moderne kabel, door allerlei activiteiten te organiseren en door feiten en kennis over de kabelsector actief te verspreiden.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de Rob van Esch, directeur van NLkabel

070-305 33 33 / 06-20600535

Computer Security Day 2020: waar moeten bedrijven meer aandacht aan besteden?

Black Friday 2020 in Nederland: Wat kochten we en hoeveel gaven we uit?

‘Doorgaan tot de oplossing je past als die little black dress’

Ambulance Amsterdam zorgt voor veilige toegang voertuigen met Webfleet Solutions
Afripipes kiest Maunt als nieuwe distributeur

Pure Storage breidt het Pure as-a-Service aanbod uit en biedt ongekende transparantie

Nieuw opleidingsinstituut voor workforce management richt zich op veranderende arbeidsmarkt

Quion neemt voorsprong in hypotheekmarkt

Razer vervolgt e-sports-wereldtournee met Razer Invitational - Europe

Verdubbeling van het WLAN-spectrum: Europa staat op het punt een nieuw tijdperk in te luiden

Zivver behaalt 2e plek van Deloitte Technology Fast 50

Onderzoek Thycotic: dreiging AVG-boetes bepalen investeringsbeslissingen in cybersecurity

Resultaten nieuw onderzoek: "97% van de bedrijven vindt het verbeteren van de digitale ervaring voor gebruikers een prioriteit, maar 71% weet niet waar ze moeten beginnen"

Snelgroeiend Studytube 4 jaar op rij in Deloitte Technology Fast 50

Rival Foods, SusPhos en Bilihome winnen Rabo Duurzame Innovatieprijs 2020

Nieuwe testkit van HBK voor snelle check van printed circuit board (PCB’s)

ICT Concept gaat op overnamepad

Toptienlijst meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in NL bekendgemaakt

Rockwell Automation neemt Fiix Inc. over, leverancier van cloudoplossingen voor onderhoudsmanagement

HashiCorp kondigt beschikbaarheid Consul 1.9 aan
Verstreken tijd: 11 jaar en 103 dagen

Logo Maunt
Logo Relined Fiber Network
Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo Schneider Electric
Logo Orange Cyberdefense
Logo Ivanti