www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
2496 volgers blijven op de hoogte!

RES Software biedt tips voor succesvolle Windows Vista-migratie

‘s-Hertogenbosch, 4 augustus 2008 – Windows Vista werd in 2006 groots geïntroduceerd. Toch blijken veel ondernemingen nog niet te zijn overgestapt, omdat zij bang zijn dat het migratieproces voor problemen zorgt. De belangrijkste redenen om te kiezen voor Windows Vista zijn de verbeterde beveiligingsopties en performance, maar zeker ook het feit dat Microsoft op termijn geen ondersteuning meer zal bieden voor verouderde versies. Softwareleverancier RES Software beschrijft de vijf aandachtspunten voor een succesvolle Vista-migratie.

1. Analyseer hardware op compatibility vanaf een centraal punt
    Binnen de organisatie zijn vaak nog veel verouderde pc’s in gebruik. Dit kan betekenen dat de hardware niet voldoet aan de systeemeisen voor Windows Vista. Het is belangrijk om dit eerst in kaart te brengen voordat aan het migratieproces wordt begonnen. Wanneer de hardware niet aan de minimumeisen van Windows Vista voldoet is het beter om te wachten tot de pc is afgeschreven. Nieuwe pc’s kunnen vervolgens standaard met Vista worden uitgerust. Zodra duidelijk is hoeveel pc’s wel geschikt zijn voor Vista, kan er ook een realistische planning worden gemaakt.
  2. Breng de kritische applicaties in kaart op basis van gebruik
    Migratieprocessen kosten veel tijd, maar er kan veel tijdwinst behaald worden door vooraf in kaart te brengen welke applicaties werkelijk in gebruik zijn. Het is immers zonde van de tijd om aandacht te besteden aan applicaties die niet of nauwelijks worden gebruikt. Bovendien maakt dit het migratieproces onnodig complex. De meest migraties gaan uit van het aantal applicaties dat is geïnstalleerd, terwijl het gaat om welke applicaties door gebruikers worden gebruikt.
  3. Standaardiseren alvorens te migreren
    Na de inventarisatie is het verstandig om een standaard-desktop in te stellen voor de gebruikers en deze zo laat mogelijk te personaliseren. Op deze manier heb je een standaard die makkelijk te migreren is, terwijl de gebruiker toch zijn eigen desktop heeft. Als je de persoonlijke instellingen van de desktop loskoppelt van de manier waarop je een desktop aanbiedt, centraal of lokaal, op basis van Windows XP of Windows Vista, dan wordt de migratie aanzienlijk vereenvoudigd. Op deze manier maakt je ook een roll-back mogelijk van Windows Vista naar Windows XP in het geval van onvoorziene problemen. Daarnaast win je door loskoppelen van de gebruikersettings aan acceptatie van de gebruiker. Deze hoeft namelijk niet al zijn settings opnieuw in te stellen omdat hij een nieuw besturingsysteem of een nieuwe laptop heeft. De eindgebruiker wordt productiever terwijl hij gewoon over al zijn diensten kan beschikken.
  4. Formuleer een realistisch migratieplan
    Er zijn uiteraard verschillende strategieën mogelijk om Windows Vista binnen de organisatie uit te rollen. De meeste organisaties kiezen echter voor een geleidelijk uitrol, omdat een zogenaamde ‘big bang’-implementatie geen reële optie voor hen is. Het is belangrijk om hierbij een realistisch scenario te maken. Er moet duidelijk worden geformuleerd in welke volgorde de migratie gaat verlopen en hoeveel inspanning dit vereist van de IT-afdeling. Er dient ook een heldere procedure te worden opgesteld (deze wil je het liefst automatiseren) om bij te houden welke upgrades er hebben plaatsgevonden en in welke volgorde. Wanneer onduidelijk is welke patches zijn geïnstalleerd op een pc, is het ook onmogelijk om deze routineklus efficiënt uit te voeren. In het migratiescenario moet ook rekening worden gehouden met tegenslagen. Het is daarom verstandig om er voor te zorgen dat upgrades ook teruggedraaid kunnen worden wanneer de migratie problematisch verloopt.
  5. Maak personeel vrij voor extra ondersteuning
    Een migratieproces roept meestal extra vragen op van medewerkers. Zorg er daarom voor dat de helpdesk hierop is ingericht. Feedback van medewerkers kan bovendien nuttig zijn om problemen vroegtijdig te ontdekken en op te lossen.
“Bij ieder migratieproces worden organisaties geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, maar door een goede voorbereiding kunnen veel problemen worden voorkomen”, stelt Anne Plancius, Solution Architect bij RES Software. “Door de migratie geleidelijk uit te voeren houd je het proces overzichtelijk en voorkom je grote problemen. Zorg wel altijd voor een weg terug, voor het geval dingen misgaan.”

(661 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over RES Software

RES Software is een Nederlandse leverancier van oplossingen die het beheer van Microsoft Windows®-omgevingen vereenvoudigen. RES Software-oplossingen kennen een aanzienlijke afname in complexiteit en kosten van het beheren van Microsoft Windows-omgevingen en verhogen de productiviteit van gebruikers en IT-medewerkers.

RES Software, opgericht in 1999, ontwikkelt zijn producten in nauwe samenwerking met zijn klanten. Meer dan 2.000 organisaties wereldwijd gebruiken producten van RES Software. Strategische partners van RES Software zijn Citrix®, VMware® en Microsoft®.. RES Software werkt met een wereldwijd netwerk van gecertificeerde partners. Meer informatie is beschikbaar op: www.ressoftware.nl.

Voor meer informatie over RES Software, kunt u contact opnemen met Hilde van der Heijden van RES Software:
Tel: + 31 (0)73 622 8800
E-mail: h.vanderheijden@ressoftware.com

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met Rogier Heemskerk van LEWIS – Global Public Relations:
Tel: + 31 (0)40 235 4600
E-mail: resbenelux@lewispr.com
Laatste van RES
Ivanti neemt RES Software, leverancier van werkplekautomatisering en identiteitsbeheer, over

Online community RES Hub helpt organisaties bij transformatie van de digitale werkplek

COMPAREX Nederland Platinum-partner voor RES
XpertHR lanceert product voor uitzendbranche met o.a. tool voor toepassing inlenersbeloning: XpertHR Flex

Wuunder stelt transportmanagementsysteem gratis beschikbaar voor ondernemers

Interxion stelt Enrico de Boer aan als Nederlandse Sales & Marketing Director

Collibra haalt $112,5 miljoen op om bedrijven te helpen datagestuurd beslissingen te nemen

Drie op de tien Nederlanders kan collega’s slecht bereiken

Eckes-Granini verbetert klantervaring en verkleint ecologische footprint met Shippeo's realtime visibility platform

Hoe overleef ik de Corona-crisis?

Stichting ICT Milieu helpt leerlingen MBO Amersfoort in Coronacrisis met ‘refurbished’ laptops

Coupa benoemt Michael van Keulen tot Chief Procurement Officer

Nutanix werkt samen met Udacity om Hybrid Cloud Nanodegree-programma aan te bieden

KnowBe4 en Agari kondigen nieuwe samenwerking aan in de strijd tegen phishing

De nieuwe Razer Blade 15 - speciaal voor gebruikers met hoge eisen

Secureworks steunt organisaties die cybersecurity nu hard nodig hebben

Ruim 12.000 valse e-mails gemeld

Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
Overname KPN Consulting door Cegeka definitief

Software Improvement Group (SIG) celebrates 20th anniversary with launch of 100% online Digital Health Management services

Robson Grieve wordt Chief Marketing Officer bij OutSystems

Pure Storage en SAP versterken hun partnerschap

Grootste Nederlandse techspelers gaan coronacrisis te lijf met hackathon

Onderzoek: ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn

Bizcuit Groep investeert EUR 1.200.000 in snelgroeiende scale-up Klippa ondanks COVID-19

Voting Results AGM TIE Kinetix N.V.
RES contact

Logo Botz4U
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Stocard

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com