Datum: (19 dagen oud)

Brian Eno en Peter Chilvers presenteren innovatieve Mixed Reality-muziekinstallatie Bloom: Open Space met Microsoft HoloLens in Amsterdam

Brian Eno (muzikant, producer van onder andere U2, en beeldend kunstenaar) en Peter Chilvers (muzikant en software designer) onthullen hun nieuwste werk en eerste uitstap naar mixed reality met Bloom: Open Space. Dit is een baanbrekende, generatieve audiovisuele installatie gebaseerd op de bekroonde app ‘Bloom’. De innovatieve mixed reality-installatie, mogelijk gemaakt door de Microsoft HoloLens, vervaagt de grenzen tussen het fysieke en virtuele, en onderzoekt het onbekende terrein van applicaties in combinatie met generatieve kunst.

Bloom: Open Space stelt deelnemers in staat om Bloom in een compleet nieuwe context te ervaren. Bezoekers stappen in een centrale zone omringd door schermen, waar ze Bloom fysiek kunnen ervaren. Door met eenvoudige gebaren op de lucht om hen heen te tikken, creëren bezoekers uitgebreide patronen en unieke melodieën.

Eno verlegt continu de grenzen van muziek, geluid en beeldende kunst. Hierbij daagt hij zichzelf en degenen die zijn werk ervaren voortdurend uit. Hij benadert dit regelmatig vanuit wat hij ‘generatieve muzieksystemen’ noemt: "Ik raakte gefascineerd door het idee van muziek dat zichzelf zou kunnen maken." Sinds eind jaren zeventig zijn Eno’s visuele experimenten met licht en video overal ter wereld te zien. Eno en Chilvers experimenteren al zo'n 15 jaar met generatieve systemen. Naast Bloom hebben ze een aantal andere apps uitgebracht, waaronder Scape, Trope en, recentelijk, Reflection.

Deze samenwerking maakt deel uit van het Microsoft Music x Technology-programma en transformeert de manier waarop we muziek beleven en creëren. Amy Sorokas, Directeur Strategic Partnerships bij Microsoft, zegt: "We waren op zoek naar het juiste project om met mixed reality en de HoloLens te werken. Toen we hoorden dat Brian en Peter Bloom naar een nieuwe omgeving wilden brengen, wilden we graag deze mogelijkheid onderzoeken. De HoloLens gebruiken om mensen samen muziek te laten maken in een mixed reality-omgeving, biedt een interessante mogelijkheid om technologie toegankelijker te maken voor artiesten. En we zijn heel enthousiast om mensen het potentieel van dit soort ervaringen te laten zien."

Bloom: Open Space is van 21 februari tot en met 25 februari 2018 te ervaren in het Transformatorhuis naast de Westergasfabriek.

Evenementdetails

Bloom: Open Space
Een mixed reality-installatie van Brian Eno en Peter Chilvers
Vanaf woensdag 21 - zondag 25 februari, 2018

Het Transformatorhuis naast de Westergasfabriek
Klönneplein 2
1014 DD Amsterdam

Tickets zijn te koop via http://bloomopenspace.com/

Meer informatie: www.microsoft.com/inculture/musicxtech

Neem bij vragen contact met ons op.

Microsoft Persdesk
Media relations