Datum: (30 dagen oud)
PR: Wisse Kommunikatie

Kijkgedrag Nederlanders tijdens Kerst: traditioneel en online

Meerderheid Nederland kijkt tijdens kerstdagen online televisie, series of films

Amsterdam, 20 december 2017 – Kerstmis is een tijd van tradities en het televisiekijkgedrag van Nederlanders is hier geen uitzondering op, zo blijkt uit onderzoek van Akamai. Zo stemt driekwart van de Nederlanders tijdens de kerstdagen af op reguliere (lineaire) televisie. Maar tradities veranderen: Nederlanders tot 34 jaar zijn vaker van plan via streamingdiensten series of films te gaan kijken deze Kerst.

Akamai vroeg in samenwerking met onderzoeksbureau Multiscope ruim duizend Nederlanders naar hun televisieplannen tijdens de kerstdagen. Lineair tv-kijken blijkt onverminderd populair: 74% van de respondenten is dit van plan. Een kleiner deel (32%) zoekt ontspanning via een streamingdienst, zoals Netflix of Videoland. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar ligt dit percentage met 64% beduidend hoger. In 11% van de Nederlandse huishoudens is televisiekijken tijdens de Kerst uit den boze.

Online
Nederlanders kijken tijdens de Kerst op diverse manier online televisie: via smart tv (49%), pc of laptop (14%), tablet (10%) en smartphone (7%). Onder jongere Nederlanders (18-24 jaar) liggen de percentages voor deze online devices hoger. Tijdens de feestdagen zit de jongste generatie naar verwachting vooral op hun smartphone (23%) en laptop of pc (38%) series en films te kijken.

Programmakeuze
Ook in zijn programmakeuze is de Nederlander traditioneel: vooral typische kerstfilms, zoals Home Alone en Sissi, zijn populair en staan bij 41% van de respondenten op de kijkplanning. Kerstspecials van televisieprogramma’s zoals All you need is love kunnen rekenen op de aandacht van bijna een derde van de respondenten. Ook de traditionele kersttoespraak van de koning gooit hoge ogen, vooral onder 55-plussers: een kwart van hen wil deze uitzending niet missen.

Toename online verkeer
Akamai is het grootste en meest betrouwbare cloud delivery-platform ter wereld. Het platform van Akamai zorgt voor de meest optimale en veilige digitale ervaring voor bedrijven en consumenten. Het bedrijf ziet ieder jaar een piek in het internetverkeer tijdens de kerstdagen. Het online mediagebruik van consumenten is hier voor het grootste deel verantwoordelijk voor. De decembermaand is sowieso een drukke online verkeersmaand door de vele bezoeken aan online winkels wereldwijd.

Noot voor de pers
Meer informatie over Akamai Technologies is te vinden op www.akamai.com. U kunt ook contact opnemen Bregje Dellepoort van Akamai (telefoon: 06-55343421 of e-mail: bregje@akamai.com) of met Wisse Kommunikatie (telefoon: 026-4431523 of e-mail: akamai@wisse-worldcom.nl).

Over Akamai Technologies
Als grootste en meest betrouwbare cloud delivery-platform ter wereld, maakt Akamai het voor haar klanten eenvoudiger om de beste en meest veilige digitale ervaring te bieden – altijd, overal en vanaf ieder apparaat. Met meer dan 233.000 servers in 130 landen en in meer dan 1.600 netwerken over de gehele wereld is Akamai’s distributed platform ongeëvenaard en biedt het klanten hoogwaardige performanceverbeteringen en bescherming tegen cyberaanvallen op hun internetsites en -applicaties. Akamai’s portfolio van web- en mobiele prestatie-, cloud security-, enterprise access- en video delivery-oplossingen wordt ondersteund door uitzonderlijke 24/7 klantenservice en monitoring. Weten waarom financiële organisaties, e-commerce spelers, media & entertainment providers en overheidsinstellingen gebruikmaken van de diensten van Akamai? Kijk op www.akamai.com of blogs.akamai.com en volg @Akamai op Twitter.