Datum: (39 dagen oud)
PR: LVTPR

Centralpoint en Rijkswaterstaat populairste ICT-werkgevers

Eindgebruiker wordt minder populair dan ICT-bedrijf

De strijd in het vinden van ICT’ers lijkt gewonnen te gaan worden door ICT-bedrijven. Deelnemende ICT’ers aan het werkgeversonderzoek van Computable en Enigma Research slaan dit type werkgever beduidend hoger aan dan ICT’ers werkzaam bij eindgebruikersorganisaties. Was deze kloof vorig jaar al groot, in 2017 is deze alleen maar groter geworden.

In het werkgeversonderzoek laten Computable en Enigma Research ICT’ers hun eigen werkgever beoordelen op zaken als doorgroeimogelijkheden, scholing en waardering voor de verrichte werkzaamheden. In totaal 2.596 ICT’ers deden aan de studie mee. In het onderzoek zijn eindgebruikers en ICT-bedrijven samengevoegd, maar ook worden voor beide type ICT-werkgevers aparte lijsten opgesteld. Op basis van alle beoordelingen krijgt de Nederlandse ICT-werkgever gemiddeld een 8,08 van zijn eigen ICT’ers. Dit lijkt hoog, maar is wel iets lager dan de 8,15 die in 2016 gemiddeld gegeven werd.

Als we kijken naar de afzonderlijke lijsten, dan waarderen ICT’ers in dienst van een ICT-bedrijf hun werkgever met een 8,26, wat 0,02 lager is dan vorig jaar. ICT’ers die werken bij een eindgebruiker zijn dan weer positiever over hun eigen werkgever dan vorig jaar. In 2017 krijgen zij een 7,56 van de eigen ICT-medewerkers ten opzichte van een 7,47 vorig jaar. Eindgebruikers doen het ten opzichte van vorig jaar dus iets beter als ICT-werkgever, maar over het geheel is hun populariteit ten opzichte van ICT-bedrijven afgenomen. ICT-werkgevers worden het slechtst beoordeeld op basis van hun doorgroei- en carrièremogelijkheden, ICT’ers zijn het meest te spreken over hun eigen betrokkenheid bij de werkgever.

Centralpoint en Rijkswaterstaat
De meest geliefde ICT-werkgever van 2017 is Centralpoint met een gemiddeld eindcijfer van een 9,61. Dat is beduidend hoger dan nummer twee Microsoft, dat gemiddeld een 9,40 van zijn eigen ICT’ers krijgt. Microsoft was vorig jaar nog de populairste ICT-werkgever en kreeg toen een 9,86. Nummer drie dit jaar is Motiv met een 9,36. De rest van de top tien bestaat uit alleen maar ICT-bedrijven en zijn in volgorde Logicalis SMC, Computest, Salesforce, ICTivity, VX Company, StrICT en Scholten Awater.

Als we de lijst van bovenaf afstruinen naar de eerste eindgebruikersorganisatie, dan zien we deze pas terug op plek 25. Dit is Rijkswaterstaat, dat gemiddeld een 8,67 van zijn eigen ICT’ers krijgt. Rijkswaterstaat voert dus wel de lijst ICT-werkgevers aan onder niet-ICT-organisaties. “Wat fijn dat Rijkswaterstaat is uitgeroepen tot beste werkgever van het jaar 2017 onder niet-ICT organisaties”, reageert CIO Perry van der Weyden verheugd. “Deze prijs is een kroon op ons werk. Ik ben trots op onze medewerkers en de Rijkswaterstaat-organisatie. Met deze opsteker gaan we door met ons mooie werk. Door het toepassen van nieuwe innovatieve technologieën als internet of things, big data, kunstmatige intelligentie en robotica zijn er volop kansen voor medewerkers in de informatievoorziening van Rijkswaterstaat. Die informatievoorziening is cruciaal voor een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland en geborgd in onze RWS i-Visie. Onze werknemers zijn trots dat ze hieraan kunnen bijdragen, we werken daarom vanuit een duidelijke visie waarin ook ruimte is voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Dat draagt bij aan werkplezier. Kortom, ons werk verveelt nooit en er is plek voor nieuwe enthousiaste collega’s.” Vacatures bij Rijkswaterstaat zijn te vinden op werkenbij.rws.nl.

Na Rijkswaterstaat is het op de overall lijst flink verder speuren naar de volgende eindgebruiker, en dat is UWV op positie 35. Deze organisatie krijgt een 8,55 van de eigen ICT’ers. PostNL sluit de top drie van eindgebruikers af met een 8,50. Verder staan nog Prorail, De Volksbank, DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs), UMC Utrecht, SVB (Sociale Verzekeringsbank), Universiteit Utrecht en het Groene Hart Ziekenhuis in de top tien.

Alle resultaten uit het ICT-werkgeversonderzoek van Computable en Enigma Research zijn hier te vinden: https://www.computable.nl/computable-100-werkgevers.

Een gratis exemplaar van de jaargids Computable 100 kan aangevraagd worden via lezers@computable.nl.

Sander Hulsman
Hoofdredacteur Computable