Datum: (36 dagen oud)
PR: Lubbers De Jong

Vrije Universiteit Amsterdam verstevigt technologische positie met colocatie bij Interxion Science Park

Amsterdam, 14 december 2017 – De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) gaat een groot gedeelte van zijn IT-infrastructuur verplaatsen naar het Interxion Science Park datacenter. De verhuizing is onderdeel van een groot project dat tot doel heeft de VU te voorzien van de best mogelijke opslag- en rekencapaciteit voor wetenschappelijk onderzoek.

Momenteel wordt er gewerkt aan een highspeed darkfiber verbinding tussen het Science Park en de VU-campus aan de Boelelaan met een hoge bandbreedte. Deze voorbereidingen zijn noodzakelijk om de campus in de toekomst te kunnen faciliteren met de nieuwste technologieën. Daarnaast wordt de IT-infrastructuur gecentraliseerd gehuisvest bij het Interxion Science Park AMS9 Datacenter.

Marjolein Jansen, vicevoorzitter van de Vrije Universiteit Amsterdam: “Voor de VU is deze overeenkomst een belangrijke stap om verder te werken aan de opbouw van ons 100Gb netwerk en server- en storage-omgeving. In de komende maanden zullen er diverse verhuizingen van apparatuur vanaf de campus aan de Boelelaan naar het Science Park plaatsvinden.”

De dienst Informatietechnologie van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft de verbintenis met Interxion uitgebreid en verlengd voor de duur van zeven jaar. Directeur IT / CIO van de VU,  Bob van Graft noemt de verbintenis “een zeer waardevolle samenwerking die ook voor onderzoekers nieuwe kansen biedt om vanaf het internetknooppunt (AMS-IX) nieuwe netwerk- en datatechnologie toepassingen te ontwikkelen”.

Historie
Het Interxion Science Park datacenter is het eerste datacenter van Nederland en vormt hierdoor een van de belangrijkste internetknooppunten en -gemeenschappen van ons land. In de loop der jaren heeft zich een levendige community van bedrijven, carriers, internet service providers en wetenschapsinstellingen gevormd in het datacenter en op de Science Park campus, aangetrokken door de hoogwaardige voorzieningen van onder andere de Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam (SARA), het latere SURFsara, en de Nikhef.

Dirk van de Geer, directeur van Interxion Science Park: “Het Science Park is een levendige smeltkroes waar het bedrijfsleven, wetenschap en innovatie elkaar ontmoeten. Historisch gezien heeft ons datacenter altijd een ondersteunende rol gespeeld voor wetenschappelijke instellingen, aangezien de destijds mede-oprichter van SARA was. We zijn trots dat we deze rol nog steeds mogen vervullen.”

De overeenkomst voor de colocatie van de VU op het Science Park werd op 14 november 2017 getekend door Marjolein Jansen, vicevoorzitter Vrije Universiteit Amsterdam, en Dirk van de Geer, directeur Interxion Science Park.

Over Interxion
Interxion (NYSE: INXN), een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale colocatie datacenterdiensten, bedient een breed scala aan klanten vanuit 45 datacenters in 11 Europese landen. De uniform ontworpen en energie-efficiënte datacenters van Interxion bieden klanten uitgebreide zekerheden en beschikbaarheid voor hun bedrijfskritische applicaties. Meer dan 600 connectiviteitsproviders, 21 Europese internet exchanges en toonaangevende cloud- en digital-mediaplatforms bieden hun netwerkverbindingen aan in de Interxion datacenters. Interxion heeft hierdoor ware cloud-, content, financiële en connectiviteit hubs gecreëerd, die de groei van communities of interest stimuleren.

Interxion is in 1998 opgericht in Nederland en het Europese hoofdkantoor bevindt zich in Schiphol-Rijk. Interxion heeft 9 datacenters in de regio Amsterdam. Al deze datacenters maken gebruik van 100% duurzame energie. Meer informatie kunt u vinden op www.interxion.nl.

Over de Vrije Universiteit Amsterdam
Al sinds de oprichting in 1880 staat de VU voor een onderscheidende manier van wetenschap toepassen. De VU is een open organisatie, die sterk verbonden is met mens en maatschappij. Het gaat niet alleen om verdieping van kennis, maar ook om verbreding. We vragen van onze studenten, onderzoekers, promovendi en medewerkers dat ze verder kijken: verder dan het eigenbelang, het eigen vakgebied, verder dan het bekende, verder dan het hier en nu.