Datum: (41 dagen oud)

Ziggo nadert KPN op 0,2 procent in strijd om marktleiderschap vaste telefonie

Houten, The Netherlands, 13 December 2017 - Ziggo heeft KPN bijna ingehaald in de strijd om de markt voor vaste telefonie. Met een marktaandeel van 41,4 procent is Ziggo de marktleider tot op 0,2 procentpunten genaderd. De strijd vindt plaats om een krimpende markt. Het totaal aantal aansluitingen voor vaste telefonie zakte in het derde kwartaal van 2017 met 1 procentpunt, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

In totaal telde de Nederlandse vaste telefoniemarkt eind derde kwartaal nog 6,16 miljoen aansluitingen. Dit was mede het gevolg van een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen – 0,5 procentpunt - na twee achtereenvolgende stabiele kwartalen. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,6 miljoen, 30 duizend minder dan in Q2 2017. Het restant bestaat uit analoge/ISDN-aansluitingen.

De daling van het aantal aansluitingen is al gaande sinds eind 2015. Het positieve effect van triple play pakketten met (VoIP-)telefonie, internet en tv, zorgde sinds 2009 weer voor een groeiende markt in vaste telefonie. Sinds enkele jaren is dit niet meer voldoende om de ingezette daling van analoge lijnen te compenseren. Telecompaper verwacht dat de daling zal versnellen naar een gemiddelde van -2,4 procent per jaar tot en met 2021, om uit te komen op 5,45 miljoen.

Lichte groei kabel-VoIP
Bij digitale telefonie groeide kabel met 3.000 aansluitingen in het kwartaal naar 2,656 miljoen, maar dit was niet genoeg om de daling bij DSL en glasvezel te compenseren. DSL VoIP daalde met 1,8 procent naar 2,038 miljoen en glasvezel VoIP verloor 2,1 procent in het derde kwartaal.

KPN bijna ingehaald door Ziggo
Het verschil tussen martkleider KPN (DSL) en kabelaanbieder Ziggo op de vaste telefoniemarkt is geslonken tot 0,2 procentpunten in het derde kwartaal van 2017. Ziggo groeide in marktaandeel met 0,5 procentpunt naar 41,4 procent. KPN’s marktaandeel groeide met 0,1 procentpunt ondanks een daling van 3,2 procent naar 2,56 miljoen vaste telefonieklanten en kwam uit op 41,6 procent aan het einde van september 2017.

Omzet plust licht door prijsverhoging KPN
De Nederlandse vaste telefonieomzet* groeide in het derde kwartaal van 2017 wel: met 1 miljoen euro naar 254 miljoen euro. Deze omzetgroei komt voor rekening van KPN. Dat besloot per 1 juli 2017 toch weer een maandelijks bedrag in rekening te brengen voor een vaste telefonie als optie bij een breedbandverbinding, terwijl de prijzen voor PSTN-lijnen ook fors verhoogd werden. Ondanks de kleine opleving verwacht Telecompaper dat de vaste telefonie-omzet in 2017 daalt met 7,5 procent.

Verdere daling VoIP-telefonie
“Voor de komende jaren verwachten we een vergelijkbare trend,” aldus Kamiel Albrecht, Telecompaper-analist en schrijver van het rapport: “Een daling in vaste telefonielijnen waarbij VoIP-telefonie zal blijven dalen net zoals traditionele telefonie al jaren doet.“

Telecompaper voorziet verder dat de trends van omzet- en volumedaling doorzetten in de komende jaren, waarbij de omzet procentueel sneller daalt dan het aantal aansluitingen. Dat betekent een gemiddelde daling per jaar voor de periode 2017 tot en met 2021 van 6,1 procent voor de omzet.

Voor de redactie
*Dit is omzet verkregen uit lijnhuur voor vaste telefonie en gebruik via PSTN/ISDN/CPS/WLR of managed VoIP via kabel-, DSL- en/of glasvezelnetwerken. Over the top VoIP-diensten zoals Skype en omzet uit installatie- en verzendkosten, alsmede verkoop van toestellen of randapparatuur worden niet meegenomen.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen.

Over het rapport
Het ‘Dutch Fixed Telephony 2017 Q3’ rapport biedt een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2021, naast informatie over Q3 2017. Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruiker of 795 euro voor 2-5 gebruikers.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht / Chiel Boerrigter
Research analist