Datum: (141 dagen oud)

Kabel brengt Nederlandse breedbandmarkt kleine groei in Q3, KPN nadert Ziggo

Houten, The Netherlands, 04 December 2017 - Net als in de drie voorgaande kwartalen kwam volgens het Dutch Broadband 2017 Q3-rapport de groei in de breedbandmarkt voor rekening van kabel en glasvezel. De groei bij glasvezel was in het derde kwartaal wel minder dan in voorgaande kwartalen – 8.000 nieuwe breedbandklanten - maar bij kabel versnelde de groei naar 17.000 aansluitingen. Dit is veel meer dan in Q2 (+2.000) en Q1 (+9.000). Het aantal breedband via DSL (koper)-aansluitingen blijft dalen, maar de geringe daling met 1.000 in Q3 is een stuk lager dan in de kwartalen ervoor.

Marktverzadiging nekt groei
Telecompaper verwacht dat de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen in het vierde kwartaal voldoende zal zijn om voor heel 2017 uit te komen op groei van 1 procent ten opzichte van 2016. Dat is wel flink minder dan de 2,6 procent groei in aantal aansluitingen vorig jaar ten opzichte van 2015. De belangrijkste oorzaak van de vertraging is zoals te verwachten de marktverzadiging op het gebied van vast breedband internet, met een penetratie in huishoudens van inmiddels 94,1 procent.

De groei zit nu meer in het toepassen van nieuwe technologie (zoals in 2018 Docsis 3.1 voor kabel) om telkens weer hogere snelheden te realiseren voor netwerktechnologie zoals kabel en koper. Zo verwacht kabelaanbieder Ziggo vanaf 2018 gigabitsnelheden te kunnen leveren.

Kabel blijft veruit marktleider
Per breedbandtechnologie bekeken, blijft kabel marktleider met 3,39 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,85 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide licht naar 1,13 miljoen aansluitingen aan het einde van Q3 2017.

KPN wint marktaandeel door Solcon-overname
Het marktaandeel van KPN groeide met 0,7 procentpunten in het derde kwartaal naar 41,2 procent. Dit is hetzelfde niveau dat KPN in begin 2011 had, voordat Ziggo (wanneer de aansluitingen van UPC hierbij worden opgeteld) begon aan de opmars naar de nummer 1-positie. De kabelaanbieder behoudt deze positie overigens in Q3 2017 met 43,6 procent aandeel.

De groei van KPN’s marktaandeel is niet autonoom, maar komt vooral door de overname van de zelfstandige ISP Solcon in juli 2017. Dat leverde KPN 47.000 nieuwe breedbandklanten op. Daarnaast groeide het breedbandtotaal van KPN en haar merken XS4ALL, Telfort ook nog met 11 duizend nieuwe aansluitingen.

Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers. Daarvan laat T-Mobile (T-Mobile Thuis, overgenomen van Vodafone) de hoogste kwartaalgroei zien met 4.000, om uit te komen op 188.000. Dat is goed voor 2,5 procent marktaandeel. Aan de andere kant verliezen gevestigde namen zoals Tele2 en Online.nl juist klanten en marktaandeel. Verder zijn partijen zoals NLe (sinds eind 2016) en Youfone (sinds kort) actief geworden op de breedbandmarkt.

Breedbandomzet groeit door prijsverhogingen in Q3
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op 488 miljoen euro, 2,9 procent meer dan in het tweede kwartaal. De groei komt vooral de prijsverhogingen die KPN en haar merken en Ziggo per 1 juli doorvoerden voor triple play en breedbanddiensten. Voor het hele jaar verwacht Telecompaper een omzetgroei van 2,4 procent.

Voor de periode 2017-2021 voorspelt het marktonderzoeksbureau een gemiddelde groei per jaar van 1,1 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,1 procent.

Voor de redactie
De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2017 Q3’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument& SOHO). In het rapport staat data over het aantal aansluitingen, de omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet en een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2021. Het rapport kost 995 euro voor 2-5 gebruikers en 595 euro voor 1 gebruiker.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen - en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.