Datum: (47 dagen oud)

Vier miljoen Nederlanders hebben Netflix-app op mobieltje

Houten, The Netherlands, 03 December 2017 - Bijna een derde van de Nederlanders met een smartphone heeft de Netflix-app op zijn mobiele toestel staan. Dat komt overeen met ongeveer 4 miljoen Nederlanders. 2,7 miljoen van hen gebruiken de app minimaal eens per week, zo blijkt uit de laatste editie van het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper.

De populariteit van Netflix is sterk leeftijdsgebonden. 68 procent van de tieners heeft de app op zijn smartphone, tegenover 9 procent van de 65-plussers. Eenzelfde leeftijdsafhankelijk effect is te zien bij YouTube. Deze app staat op ruim 7 miljoen smartphones. Waar op Netflix gekeken wordt naar afleveringen van series of films, ligt de nadruk bij YouTube op short-form – korte filmpjes. Bij de laatste app ligt het aantal kijkminuten per week dan ook aanzienlijk lager dan bij Netflix: op 76 minuten per week. Gebruikers kijken gemiddeld 120 minuten per week naar Netflix-content.

Netflix is niet alleen als app de meest populaire streaming videodienst in Nederland. In het derde kwartaal van 2017 kwam Netflix in Nederland uit op een penetratie van 32 procent bij Nederlandse huishoudens, aldus onderzoek van Telecompaper half oktober. Dat zijn omgerekend 2,4 miljoen huishoudens met binnen (en buiten) het huishouden meerdere gebruikers per account. Concurrent Videoland telt 390.000 abonnementen, NPO Start Plus heeft er 360.000.

Populariteit Pinterest zet door
Uit de nieuwste versie van het Dutch Apps Market-rapport blijkt verder dat momenteel 2,4 miljoen Nederlanders de Pinterest-app op hun smartphone hebben staan. Dat betekent een stijging van bijna een half miljoen gebruikers in een jaar tijd. De sociale netwerk-app is vooral onder vrouwen populairder geworden. Toch heeft ook ruim 10 procent van de mannen de app op zijn smartphone staan.

30 procent van de respondenten die de app op het mobiele toestel heeft staan, gebruikt hem dagelijks. Dat komt neer op 700.000 dagelijkse gebruikers. Bij social media platform Facebook ligt dit percentage veel hoger, namelijk op 80 procent. Ruim 9,6 miljoen Nederlanders heeft de Facebook-app op zijn telefoon, daarvan zijn er 7,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Facebook is daarmee veruit de grootste social media-app op mobiele toestellen.

Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport geeft maandelijks inzicht in het app-downloadgedrag van consumenten. Het rapport biedt ook informatie over het gebruik van de apps en de waardering ervan. Onder de apps die worden meegenomen, zijn 15 communicatie-apps (zoals WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (onder meer ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren), 15 muziek-apps (bijvoorbeeld Spotify, Apple Music, Radio 538), 14 video-apps (onder andere FOX Sports GO, Netflix en RTL XL) en 23 gaming-apps (waaronder Candy Crush Soda, Pokemon Go en Wordfeud). De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Insights-panel. Hierin worden op maandbasis 1.750 Nederlandse consumenten ondervraagd (op halfjaarbasis 10.000 consumenten).

De prijs van het rapport is EUR 2.950. Het is ook mogelijk om een specifiek onderdeel van het rapport te kopen, bijvoorbeeld alleen het onderdeel met de bankierapps. Stuur bij interesse in een los onderdeel een mail naar research@telecompaper.com.