Datum: (57 dagen oud)

RUG en Noordelijke Online Ondernemers lanceren Groningen Digital Business Centre

Nieuwe wetenschappelijke broedplaats om jong talent klaar te stomen voor de digitale sector

De Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO) slaan de handen ineen om de bloeiende digitale sector in Noord-Nederland uit te bouwen en te versterken. Samen lanceren zij het Groningen Digital Business Centre (GDBC), een nieuw kenniscentrum dat zich richt op het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis op het gebied van digitaal ondernemen. Een belangrijke doelstelling is het opleiden van jong talent op het gebied van digital business en big data om tegemoet te komen aan de dringende vraag vanuit de sector naar academisch geschoolde professionals.

Het GDBC wil uitgroeien tot het wetenschappelijke digitale broeinest van Groningen. Een plek waar innovatie en onderzoek naar digitaal ondernemen gestimuleerd wordt. Het centrum biedt wetenschappers en ondernemers de kans kennis te ontwikkelen en te delen. De samenwerking van de NOO en de RUG-faculteiten ‘Economie en Bedrijfskunde’ en ‘Science and Engineering’ binnen GDBC wordt financieel ondersteund door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), de provincie en de gemeente Groningen, Rabobank Noord-Nederland en netwerkorganisatie Bedrijvenvereniging West.

Multidisciplinair onderwijs
Een belangrijke missie van het GDBC is om young professionals klaar te stomen voor een loopbaan in de digitale sector, zegt directeur Peter Verhoef. ‘Daarom ontwikkelen we een multidisciplinair mastervak gericht op digitalisering. Studenten kunnen straks via het GDBC stagelopen bij vooraanstaande digitale bedrijven en onderzoek te doen met behulp van data die noordelijke ondernemers beschikbaar stellen. Op die manier kunnen zij specifieke vaardigheden ontwikkelen en een speciale aantekening op hun masterdiploma verdienen.’

Op termijn biedt de RUG zelfs een volledige multidisciplinaire masteropleiding in Digital Business en Analytics. Verhoef: ‘Het aantrekkelijke aan deze nieuw op te zetten master is dat de expertise van twee faculteiten samenkomt met de praktijkkennis van de noordelijke digitale ondernemingen, bijvoorbeeld via gastcolleges, casussen en afstudeerstages.’

Gezamenlijk onderzoek
Via het GDBC profiteren regionale digitale ondernemingen van de wetenschappelijke kennis die binnen de RUG aanwezig is. Zo organiseert het kenniscentrum vanaf begin 2018 seminars en eendaagse workshops voor professionals. ‘Daarnaast gaan we samen met de NOO actuele vragen vanuit de digitale sector onderzoeken, benoemt de RUG een bijzonder hoogleraar Digital Business en starten we promotieonderzoeken op belangrijke digitale thema’s,’ aldus Verhoef.

Redactie
Afdeling Communicatie / Postbus 72, 9700 AB Groningen / 050 363 4444 / communicatie@rug.nl / www.rug.nl

Rijksuniversiteit Groningen
De Rijksuniversiteit Groningen is een mondiaal georiënteerde research universiteit, geworteld in Groningen, City of Talent. Bevindt zich op invloedrijke ranglijsten in de top 100. Is geliefd bij studenten (30.000) en medewerkers (5250 fte) uit binnen- en buitenland. Zij worden uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen; talent krijgt de ruimte, kwaliteit staat centraal. De universiteit werkt actief samen met maatschappelijke partners en profileert zich op de thema’s Healthy Ageing, Energy en Sustainable Society.