Datum: (91 dagen oud)

Omzet CTAC zakt weg

In groeimarkt

De omzet en winstgevendheid van business softwarefabrikant SAP stoomt onstuitbaar door. Het derde kwartaal was zo goed dat het concern zijn verwachtingen opwaarts bijstelde. Over de eerste negen maanden van het jaar 2017 groeide de omzet met 9% tot niet minder dan €16,6 miljard. Daarop werd een operationele winst behaald van 17,5% van de omzet. Met de december verkopen volop gaande komt die marge over heel 2017 wel weer boven de 20% van de omzet.

Over geheel 2017 voorziet SAP een omzetgroei van tegen de 7% tot ongeveer €23,7 miljard met een operationele winst van meer dan 29% van de omzet. Daarmee is de winstgevendheid van SAP, die de laatste vijf jaar flink lager was, weer terug op het exorbitante niveau van 2007/2008. Het concern verwacht een Cloud omzet van circa €3,9 miljard, een stijging van ruim 30% ten opzichte van 2016. Daarmee groeit de Cloud gerelateerde software omzet verder naar bijna 17% van de totale concernomzet. Kortom: software is gedurende tien jaar crisis voortdurend door gegroeid en nu de economie weer bloeit zet de groei sterk door.

Hoe anders gaat het toe bij software dienstverlener CTAC uit Den Bosch. CTAC is opgericht in 1992, de grootste dealer en reseller van SAP software, maar ook Gold Partner van Microsoft. Dit beursgenoteerde bedrijf behaalde in 2016 een omzet van €86 miljoen, 0,2% (niks dus) meer dan in 2015. Wel zie je aan de beurskoers dat beleggers niet tevreden zijn. De beurskoers kabbelt in 2017 voortdurend omlaag, terwijl die van SAP voortdurend verder stijgt. Dat is opvallend omdat de Cloud gerelateerde dienstenomzet bij CTAC al 40% van de totale Nederlandse omzet uitmaakt en zich voortdurend herhalende omzet is, niet die uit eenmalige projecten.

Beurskoersen van SAP (blauw) en CTAC (rood) in 2017

Bij CTAC is de omzet in de eerste negen maanden van het jaar 2017 met 6% gedaald tot €59,5 miljoen, terwijl het bedrijfsresultaat wel met 6% verbeterde naar €2,1 miljoen. CTAC mag de laatste jaren al blij zijn als het een operationele marge van 3,5% haalt, wat zichtbaar maakt dat de hoogwaardige kennis die voor deze dienstverlening nodig is veel minder winst oplevert dan de software zelf. Dat zie je ook aan het salaris.

Bij SAP is het gemiddeld salaris per medewerker meer dan een ton, bij CTAC €71.000, ook niet misselijk trouwens. De winstverbetering komt door manipuleren met inhuur van mensen naar gelang er werk is. Het staat nogal haaks op het vermeende tekort aan ICT medewerkers in Nederland.

In het derde kwartaal daalde de omzet verder. Hoe kan dat nu? Je zou denken dat CEO Henny Hilgerdenaar dat eens netjes aan zijn aandeelhouders en andere belanghebbenden gaat uitleggen in het kwartaalbericht. Niets is minder waar. Het schrijft over commerciële successen, schaarste aan gekwalificeerd ICT personeel en innovatieve projecten. Ook verwacht hij een hoger resultaat dan in 2016. In het halfjaarbericht schreef hij wel dat drie grote projecten uitgesteld waren, maar toch geformaliseerd, er is nog niets van te merken. In het verslag over Q1 2017 lag de omzetdaling aan een terughoudende markt. Het zijn onbevredigende verklaringen in een markt die juist aantrekt.

Adriaan Meij
AME Research B.V.