Datum: (15 dagen oud)
PR: Yellow Communications

70% van Europese IT-beslissers ziet Brexit als zakelijke kans

Nederlandse CIO’s zijn iets minder optimistisch over de Brexit en daardoor terughoudender met langetermijninvesteringen in IT-infrastructuur

Amsterdam, 7 november 2017 – Zeven van de tien IT-beslissers op het Europese vasteland zien het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU als een kans voor hun organisatie. Dat blijkt uit een onderzoek van de wereldwijde cloud- en netwerkaanbieder Interoute naar hoe directeuren en bestuurders omgaan met de huidige dynamiek in politiek en samenleving wereldwijd. Uit het onderzoek blijkt dat men toch optimistisch is over de vooruitzichten voor het komend jaar: 63 procent van de Europese bedrijven verwacht een hoge groei. Ook in het Verenigd Koninkrijk zelf voorziet 61 procent een flinke groei. In Nederland verwacht 65 procent een hoge groei en 31 procent een matige groei.

Meer dan 800 Europese IT-beslissers uit negen West-Europese en Scandinavische landen hebben aan het onderzoek deelgenomen. Het ondernemersvertrouwen rondom de Brexit is het grootst in Frankrijk (83 procent) en België (78 procent), en het laagst in Zweden (49 procent). De vooruitzichten betreffende de Brexit waren over het algemeen in heel Europa positief. Toch gelooft 63 procent van de IT-beslissers dat de Brexit ook het gevaar van hetuiteenvallen van de EU met zich meebrengt. In Duitsland acht men het gevaar het grootst (78 procent), in Denemarken het kleinst (46 procent). In Nederland verwacht 60 procent van de CIO’s dat de Brexit mogelijk het begin van het einde van de EU is.

Vanwege het veranderende politieke klimaat geeft 95 procent aan dat de Brexit een directe invloed op het besluitvormingsproces heeft gehad. Aan de andere kant zegt 96 procent dat de algehele politieke onzekerheid in Europa op dit moment (zoals bijvoorbeeld het buitenlandbeleid van Amerika en Rusland) de besluitvorming beïnvloedt.

Nederland aan kop bij digitale transformatie
Organisaties zijn gedwongen om te reageren op het veranderende zakelijke landschap. Drie van de vijf organisaties (61 procent) zetten in op nieuwe projecten voor digitale transformatie als antwoord op de dynamiek en ontwikkelingen. Nederland is koploper bij die focus op digitale transformatie. 71 procent van de IT-beslissers is bezig met projecten voor digitale transformatie, of met de technologische infrastructuur om doorlopende innovatie mogelijk te maken. De belangrijkste drijfveren voor digitale transformatieprojecten die in heel Europa genoemd werden: kostenverlaging door het verbeteren van operaties (46 procent), het verbeteren van de werknemerservaring door meer mobiele en sociale mogelijkheden (45 procent) en het verbeteren van de klantervaring (41 procent).

Martijn ten Kate, countrymanager bij Interoute, merkt op: “Het VK en Europese vasteland maken een periode van politieke onzekerheid door, die invloed heeft op IT-beslissers in alle sectoren. Ambitieuze organisaties zien dit als een tijd van kansen en mogelijkheden. Een tijd waarin de juiste technologie-investeringen zullen leiden tot een hoge groei en een betere ervaring voor zowel werknemers als klanten. Veranderend buitenlandbeleid, de Brexit en zelfs nieuwe AVG-regels dwingen organisaties om de juridische, financiële en operationele aspecten van hun bedrijf onder de loep te nemen. Digitale transformatie gaat over het creëren van een organisatie die genoeg flexibiliteit heeft om op markt- en geopolitieke veranderingen te reageren. Organisaties die nu stappen zetten om ervoor te zorgen dat ze de juiste basis voor hun digitale infrastructuur hebben, zullen ongetwijfeld de beste positie innemen om in deze onzekere tijden te slagen.”

De resultaten van deze enquête zijn afkomstig uit het rapport ‘The challenges facing European IT decision-makers engaged in digital business transformation’, waarin de factoren worden onderzocht die de IT-besluitvorming bepalen en waarin wordt gekeken naar hoe senior IT-professionals zich op verandering voorbereiden. U kunt het rapport hier downloaden.

– Einde –

Over Interoute
Interoute is eigenaar en operator van een van Europa's grootste netwerken en een wereldwijd cloud services platform, dat 15 eigen datacentra, 17 Virtual Data Centers, 33 colocatiecentra en nog eens 195 geconnecteerde partnerdatacentra door geheel Europa heeft. Het full-service Unified ICT-platform van Interoute bedient grootzakelijke klanten en multinationals, alle grote Europese telecomaanbieders, overheden en universiteiten. De Unified ICT-strategie van het bedrijf is bij uitstek geschikt voor organisaties die zoeken naar een schaalbaar en veilig platform zonder beperkingen, wat de basis vormt voor hun spraak-, video-, computing- en datadiensten. Interoute heeft kantoren op het gehele Europese vasteland en in de VS, en is eigenaar en operator van 24 stedelijke netwerkringen in de belangrijke Europese zakencentra. Voor meer informatie: www.interoute.nl. Volg Interoute ook op Twitter: @InterouteNL.

Over het onderzoek
De enquête‘The challenges facing European IT decision makers engaged in digital business transformation’ is in augustus en september 2017 onafhankelijk uitgevoerd door Coleman-Parkes Research in opdracht van Interoute. De bevindingen omvatten feedback van 820 senior IT-beslissers van organisaties in heel Europa met een jaarlijkse omzet van 200 miljoen tot vijf miljard euro. Er is onderzocht hoe organisaties in een veranderende wereld plannen maken voor succes. Er is gekeken naar het vertrouwen dat bedrijven hebben in het veranderende politieke klimaat, de invloed die onzekerheid heeft op de besluitvorming met betrekking tot technologie, en hoe technologie organisaties voorbereidt op de kansen die er voor hen liggen.

Interoute Persdesk
Marjolein Jonker