Datum: (17 dagen oud)
PR: PublieksWerk

Stijgende handel in certificaat van aandeel HZPC

Aardappelveredelaar publiceert Certificaatkoers na Beursdag November 2017

Joure (NL), 3 november 2017 – De koers van het certificaat van aandeel HZPC Holding bv, de wereldleider in aardappelveredeling, is na de halfjaarlijkse Beursdag November 2017 vastgesteld op € 182,20 (gedaan, bieden). Dat betekent dat het certificaat HZPC weer maximaal presteert met een waardestijging van 10 %, en dat de beurswaarde van HZPC verder stijgt naar een nieuwe recordhoogte van € 142,8 miljoen. De certificaatkoers is sinds mei 2010 vijftien maal met de maximale tien procent gestegen en éénmaal met ruim negen procent.

Op de afgelopen beursdag zijn 11.000 certificaten verhandeld, wat 1,5 % is van het totale aantal van 783.725 uitstaande certificaten. Dat aantal is het dubbele aantal van wat de afgelopen twee jaar, tijdens de vorige vier beursdagen gebruikelijk was.

HZPC´s CEO Gerard Backx: ”De herhaaldelijke maximale stijging naar weer een hoogterecord, laat zien dat onze investeerders hun vertrouwen behouden in HZPC en in onze bedrijfsstrategie. Opvallend is de verdubbeling van de handel in certificaten ten opzichte van de voorgaande jaren, wat wil zeggen dat de markt meer in beweging is. Hierdoor lijken vraag en aanbod dichter bij elkaar te komen.”

HZPC-koers en –beurswaarde bij 783.725 uitstaande certificaten op de halfjaarlijkse beursdag in mei, tenzij anders aangegeven; het uitgekeerde dividend is zoals jaarlijks vastgesteld in oktober.

Prijsvorming
HZPC organiseert tweemaal per boekjaar, in mei en november, een certificaat-handelsdag voor de aangesloten kwekers en pootgoedtelers, en voor HZPC-medewerkers in de landen waar HZPC actief is. De beursdag wordt door een bank begeleid en verloopt via een online platform voor de aan- en verkoop van certificaten.

De waarde van het ´Certificaat van Aandeel HZPC´ wordt bepaald door vraag en aanbod. De prijs kan per beursdag maximaal tien procent stijgen of dalen. De eerste certificaten werden in het  boekjaar 1999/2000 verhandeld tegen een prijs van € 24,00. De eerstvolgende beursdag vindt plaats op 11 mei 2018.

Rendement en pootgoedprijs
HZPC combineert zijn streven naar een goed certificaat-rendement (uit koersverloop en dividenduitkering) met het uitbetalen van een concurrerende prijs aan de HZPC-pootgoedtelers in de landen waar HZPC actief is. Sinds het ontstaan van HZPC in 1999 is ieder jaar dividend uitgekeerd. Het dividend over 2017/18 wordt in de aandeelhoudersvergadering van oktober 2018 vastgesteld.

Over HZPC Holding bv
HZPC Holding bv (HZPC) is de innovatieve wereldleider op het gebied van aardappelveredeling, pootaardappelhandel en productconceptontwikkeling. Onze veredelaars ontwikkelen aardappelrassen die optimaal aansluiten bij de plaatselijke teeltomstandigheden. Met HZPC-rassen kunnen lokale aardappeltelers dynamisch inspelen op de behoeften in hun markten en marktsegmenten, zoals de verwerkende industrie, de retailmarkt en de traditionele versmarkten.

HZPC is een commerciële wereldspeler met 370 medewerkers in meer dan 19 landen, en exporteert naar meer dan 80 landen. HZPC-rassen voeden elke dag miljoenen mensen over de hele wereld. We willen bijdragen aan de ontwikkeling van verantwoord voedsel voor een groeiende wereldbevolking.

Meer media-informatie

HZPC Holding B.V.