Datum: (16 dagen oud)

Ruim een derde van alle databundels in Nederland inmiddels meer dan 2 GB

Houten, The Netherlands, 03 November 2017 - Databundels in Nederland nemen snel in omvang toe. Een jaar geleden had een kwart van de postpaidklanten van mobiele providers een bundel van meer dan 2 GB, in het derde kwartaal van 2017 is dit gegroeid naar 35 procent. Vooral onder klanten van T-Mobile en Tele2 zijn grote databundels populair: 10 procent van de T-Mobile postpaidklanten en 11 procent bij Tele2 heeft een bundel van meer dan 10 GB - wat bij deze providers een Unlimited bundel betekent. Telfort-klanten hebben gemiddeld de kleinste databundels of zelfs helemaal geen bundel (26%). Dat blijkt uit het Postpaid Mobile Insights Q3 2017-rapport van Telecompaper.

De marktaandelen van de grotere providers zijn in vergelijking met vorig jaar ongeveer gelijk gebleven, waarbij de merken KPN, T-Mobile en Vodafone nog steeds twee derde van de postpaid-markt in handen hebben. T-Mobile en Tele2 zien in vergelijking met het derde kwartaal van 2016 hun marktaandeel toenemen onder tieners en twintigers. Het marktaandeel van KPN-merk Telfort daalde in het afgelopen jaar van 11 procent naar 8 procent, waarbij de aanbieder met name aandeel verloor onder 60+. Simpel is het afgelopen jaar juist sterk gegroeid en heeft nu 10 procent van de sim only-markt in handen.

Verder blijkt uit het Postpaid-rapport van Telecompaper dat de gemiddelde bestedingen van klanten terug lijken te lopen bij KPN en Vodafone, waar deze bij Tele2 en T-Mobile juist toenemen. Deze laatste twee aanbieders hebben eerder dit jaar Unlimited-bundels ingevoerd.

Maandelijkse kosten belangrijkste keuzeargument
De maandelijkse kosten van abonnementen zijn nog steeds de belangrijkste reden voor consumenten in de keuze voor een bepaalde provider. Voor 43 procent van de Nederlanders was dit in het derde kwartaal van 2017 dit de voornaamste reden om voor een bepaalde provider te kiezen. Dit cijfer is stabiel, vorig jaar kwam het uit op 42 procent. Wel wordt de kwaliteit van het mobiele netwerk meer genoemd dan een jaar geleden: 28 procent vs 20 procent vorig jaar.

Word-of-Mouth relatief belangrijk
27 procent van de consumenten geeft het advies dat zij kregen van familie of vrienden als reden om voor een bepaalde provider te kiezen. Hiermee is de zogeheten ‘Word-of-Mouth’ score relatief belangrijker geworden. Opvallend is verder dat maar liefst 23 procent van de KPN-klanten aangeeft dat de korting die men krijgt bij het afnemen van zowel tv als mobiel (KPN Compleet), een belangrijke reden vormt om voor deze aanbieder te kiezen. T-Mobile- en Simyo-klanten kiezen vaker deze aanbieders omdat ze hun eigen abonnementen kunnen samenstellen.

Klanten zijn het afgelopen jaar weer meer tevreden geworden over hun provider. De gemiddelde NPS (net promoter score) is de afgelopen vijf kwartalen met 5 punten gestegen naar 21, waarbij de meeste providers een toename in promotors laten zien (mensen die hun provider aanraden). Het percentage mensen dat verwacht binnen twee jaar over te stappen naar een andere provider, is het afgelopen jaar gedaald van 25 procent naar 21 procent.

Voor de redactie
Het Postpaid Mobile Insights Q3 2017-rapport is gebaseerd op de antwoorden van ruim 26.000 deelnemers van het Telecompaper Consumer Panel tussen oktober 2016 en september 2017. De resultaten zijn gestratificeerd naar geslacht, leeftijd (12-80) en opleiding. In het rapport worden de meeste resultaten uitgesplitst naar aanbieder, waaronder Ben, Hollandsnieuwe, KPN, Simpel, Simyo, Tele2, Telfort, T-Mobile en Vodafone . Het rapport komt elk half jaar uit en is beschikbaar voor 5.900 euro.