Datum: (20 dagen oud)

Microsoft kondigt grootste overeenkomst voor windenergie in Europa tot nu toe aan

Vandaag kondigt Microsoft samen met Nuon/Vattenfall de grootste overeenkomst voor windenergie tot nu toe aan. Microsoft neemt de volledige energieproductie van een nieuw te ontwikkelen windmolenpark van Vattenfall (moederbedrijf van Nuon) af, om zijn Nederlandse datacenter volledig van groene stroom te voorzien. Het windmolenpark wordt naast het datacenter gebouwd om een optimale transmissie-efficiëntie te waarborgen.

De bouw van het windmolenpark start in 2018 en de oplevering staat gepland voor 2019. Omdat de vraag naar clouddiensten blijft groeien, zal het park uiteindelijk worden uitgebreid naar honderd windmolens. Deze zijn samen goed voor 1,3 miljard kWh aan hernieuwbare elektriciteit, wat gelijk staat aan het verbruik van circa 370.000 huishoudens.

Microsoft hecht veel waarde aan de inzet van hernieuwbare energie en heeft in zijn missie vastgelegd dat het de hoeveelheid schone energie voor clouddiensten wil verhogen, de Microsoft Cloud wordt onder andere aangedreven door het Nederlandse datacenter.

In een Engelstalig blog op onze website lees je meer informatie over deze overeenkomst, voor een Nederlandstalig nieuwsbericht van Microsoft klik je hier.

Het volledige persbericht van Nuon/Vattenfall met een overzichtelijke infographic vind je hier.