Datum: (19 dagen oud)
PR: Marcommit

Levenspartner nummer 1 adviesbron bij het smeden van toekomstplannen onderneming

Ondernemer richt zich voornamelijk op product- of dienstlancering als volgende stap

Amsterdam, 30 oktober 2017 – Niet de aandeelhouder, collega-oprichter of een strategisch consultant adviseert ondernemers over de toekomst van zijn of haar bedrijf, maar uit onderzoek blijkt juist dat de levenspartner deze rol vervult. Maar liefst 78 procent van de Nederlandse ondernemers ziet hun wederhelft als de belangrijkste adviespartner. Daarmee laten ze medewerkers (62%) en externe accountants (49%) ver achter zich. Op de vraag wat het komende jaar de volgende stap van de onderneming wordt, zegt 30 procent een nieuw product of dienst te lanceren. Ook het digitaliseren van processen of diensten (29%) en het werven van nieuw personeel (27%) zijn veel genoemde plannen van het mkb. De resultaten komen uit het onderzoek dat in opdracht van Teamleader uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX onder 207 Nederlandse ondernemers.

Even aan mijn moeder vragen
Daarnaast blijken ook moeders een belangrijke adviespartner voor ondernemers. Ruim een kwart betrekt zijn moeder meestal of altijd bij beslissingen over de volgende stap van hun bedrijf. Dat mannen moederskindjes zijn wordt met dit onderzoek tegengesproken: vrouwelijke ondernemers winnen significant vaker advies in bij hun moeder dan hun mannelijke collega’s (respectievelijk 36% en 19%).

Ondernemers slaan vleugels uit na hun veertigste
Naarmate de jaren verstrijken en ondernemers ervarener worden, verdwijnt de adviesrol van de moeder meer en meer naar de achtergrond. Van de jonge entrepreneurs, tussen de 18 en 39 jaar, legt maar liefst 57 procent hun oor regelmatig te luisteren bij hun moeder. Zodra ondernemers 40 jaar worden slaan ze hun vleugels uit; dan vraagt slechts 16 procent nog om advies over bijvoorbeeld over het aannemen van een nieuwe medewerker.

Jeroen de Wit, oprichter en CEO van Teamleader: “Het is belangrijk om tijd te reserveren om na te denken over de volgende stap van de onderneming. Het helpt absoluut om te sparren met verschillende personen. Immers, zo ontstaan de mooiste ideeën. Leg deze ideeën, doelen en plannen vervolgens ook vast. Want het formuleren is stap één, maar het uitvoeren ervan is natuurlijk minstens zo belangrijk en blijft nog weleens achter. Met onze tijdcapsule, waarin de toekomstvisie kan worden vastgelegd, geven we ondernemers een stok achter de deur en hopen we ze zo een handje te helpen met het zetten van de volgende stap van het bedrijf.”

Tijdcapsule
Teamleader wil ondernemers helpen om meer bezig te zijn met hun toekomstvisie en lanceert daarom het online platform de tijdcapsule. Ondernemers krijgen hier de mogelijkheid om toekomstplannen vast te leggen. Over verschillende tijdsperiodes worden ze hieraan herinnerd om terug te kijken naar wat er wel en niet van de plannen terecht is gekomen. Tevens biedt dit platform de mogelijkheid om met elkaar te netwerken, op basis van de gegeven input in de tijdcapsule.

-------

Noot voor de redactie: in de bijlage een portretfoto van Jeroen de Wit, CEO van Teamleader.

Jeroen de Wit, CEO van Teamleader

Over The Next Step
Voor het onderzoek The Next Step zijn 206 Nederlandse ondernemers uit het mkb ondervraagd. De dataverzameling is uitgevoerd in augustus 2017 door onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX.

Over Teamleader
Teamleader is een SaaS-oplossing voor sales, projectmanagement, urenregistratie en facturatie. Het stroomlijnt het hele proces vanaf de eerste lead tot het innen van betalingen. Teamleader wordt gerund door CEO Jeroen de Wit en co-founder Mathias de Loore. Samen delen ze de ambitie om mkb’ers te helpen hun processen te verbeteren. Door open en transparante bedrijfsvoering met de klant is Teamleader constant bezig om de service te verbeteren. Mkb’ers hebben de potentie om slimmer te werken als het platform dat zij gebruiken goed functioneert. Teamleader is actief in West-Europa, in de DACH-regio en in Zuid-Europa. In Nederland staat Rob Klijsen aan het roer van het Amsterdamse kantoor.

Teamleader op: Twitter | Facebook | LinkedIn

Meer informatie: www.teamleader.nl