Datum: (63 dagen oud)
PR: MCS PR

Gimv verwerft 23,6 procent van de aandelen van Cegeka

Veenendaal, 20 september 2017 Gimv neemt een belang van 23,6 procent in het ICT-bedrijf Cegeka. Met deze operatie wil Cegeka geografisch uitbreiden en zijn positie in bestaande markten versterken. De ambitie is om dat zowel organisch als via een buy & build-strategie te realiseren. Outsourcing in het algemeen staat centraal in de uitbreidingsplannen en moet de motor worden van verdere groei. Gimv wordt aandeelhouder naast CEO André Knaepen, de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) en het management van Cegeka.

Sinds zijn management buy-out in 1992 heeft André Knaepen Cegeka uitgebouwd van een lokale tot een pan-Europese ICT-dienstverlener met vestigingen in tien landen. Het bedrijf telt vandaag ruim 4.000 medewerkers die samen meer dan 2.500 klanten bedienen. Sinds 2006 is de omzet vertienvoudigd tot ruim 400 miljoen euro en het is Cegeka’s ambitie om indrukwekkende groeitraject de komende jaren voort te zetten. Binnen vijf jaar wil het nogmaals in omvang verdubbelen.

Tom Van de Voorde, Head Smart Industries bij Gimv, over de transactie: “Vanuit Gimv’s portefeuille merken we elke dag dat ICT tot de kern van bedrijfsvoering behoort en dat er een behoefte is aan spelers die meedenken met hun klanten. Vanuit onze ervaring in ICT kunnen we vooral Cegeka’s voortdurende innovatie en klantenbewustzijn appreciëren. We waren sinds de eerste contacten sterk onder de indruk van het groeitraject dat de onderneming - onder leiding van een breed en gedreven managementteam - de afgelopen tien jaar heeft afgelegd. Door onze investering komen er extra middelen beschikbaar waarmee we Cegeka’s ambitie kracht kunnen bijzetten.”

“Deze kapitaaloperatie is nodig om Cegeka’s ambitie verder te realiseren. In de eerste plaats blijven we investeren in de ontwikkeling van ons dienstenaanbod want we willen een stap voorblijven op de markt. In onze geografische expansie concentreren we ons eerst op de landen waar we al actief zijn. Er is daar ruimte om onze diensten nog verder af te stemmen op de behoeften van onze klanten”, zegt Cegeka-CEO André Knaepen. “We willen groeien in Europa, maar dat zal nooit ten koste gaan van onze lokale aanpak. Dat is het DNA en de kracht van Cegeka. Het is vanuit die sterke klantenrelatie dat we voor groei en duurzaamheid zorgen bij middelgrote en grote organisaties.” Hij vervolgt: “Deze oefening is een belangrijke strategische stap waarbij we op de ondersteuning van Bank Degroof Petercam konden rekenen.”

“LRM is sinds 1999 aandeelhouder van Cegeka en heeft het bedrijf de afgelopen jaren zien uitgroeien tot een Europese topspeler. Dankzij de instap van Gimv krijgt Cegeka de kans om een versnelling hoger te schakelen en haar groeiambities sneller te realiseren”, zegt Stijn Bijnens, CEO LRM.

Het Centrum voor Overheidsinformatie (COI), dat een belangrijke speler was in de informatisering van de Vlaamse overheid, heeft de eerste Europese groeiperiode van Cegeka mede ondersteund. Met de intrede van Gimv, zal COI nu terugkeren naar zijn kerntaken.

Over Cegeka
Cegeka is een onafhankelijke, Europese ICT–dienstverlener. Het bedrijf helpt zijn klanten met IT-consultancy-opdrachten, de integratie van ICT-infrastructuur, de ontwikkeling en implementatie van toepassingen en outsourcing. Bij het van origine Belgische ICT-bedrijf werken 4.000 mensen. In 2016 realiseerde Cegeka Groep een omzet van 414 miljoen euro, een groei van 12% ten opzichte van 2015. Cegeka heeft kantoren in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Roemenië, Slowakije en Tsjechië en levert diensten aan klanten in heel Europa. Bezoek www.cegeka.com voor meer informatie.

Over GIMV
Gimv is een Europese investeringsmaatschappij met meer dan drie decennia ervaring in private equity en venture capital. Genoteerd op Euronext Brussel beheert Gimv ongeveer 1,6 miljard EUR (inclusief co-investeringspartnerships) aan investeringen in circa 50 portefeuillebedrijven.

Als erkend marktleider in geselecteerde investeringsplatformen identificeert Gimv ondernemende en innoverende bedrijven met een groot groeipotentieel en begeleidt ze in hun transformatie tot marktleiders. De vier investeringsplatformen zijn: Connected Consumer, Health & Care, Smart Industries en Sustainable Cities. Elk van deze platformen werkt met een bekwaam en toegewijd team in de thuismarkt van Gimv (Benelux, Frankrijk en Duitsland) en kan rekenen op een uitgebreid internationaal netwerk van deskundigen.

Meer informatie over Gimv vindt u op www.gimv.com.

Over LRM
LRM is een investeringsmaatschappij die economische groei in Limburg ontgint en stimuleert. We zorgen voor een stevige basis zodat bedrijven en projecten die jobs in Limburg creëren kunnen groeien. Onze financiële middelen en expertise zorgen, samen met de troeven van Limburg, voor een unieke voedingsbodem.

Meer informatie over LRM vindt u op www.lrm.be

Contact voor journalisten:
MCS PR