Datum: (75 dagen oud)

Krimp tv-markt zet onverminderd door in Q2 met daling van 0,3%

Houten, The Netherlands, 08 September 2017 - De Nederlandse televisiemarkt is in het tweede kwartaal van 2017 opnieuw gedaald. De krimp bedroeg 0,3 procent naar 7,385 miljoen aansluitingen. De groei van het aantal digitale tv-aansluitingen was onvoldoende was om de daling bij analoge tv-aansluitingen te compenseren. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. Het is het tiende kwartaal op rij dat de tv-markt in volume daalt. Ook verwacht Telecompaper dat de omzet vanaf 2019 zal gaan dalen.

Kabel is zoals altijd veruit de grootste televisietechnologie met 57,1 procent van aansluitingen. De daling in het volume bedroeg 0,8 procentpunt in vergelijking met Q2 2016. DSL (koper) volgt als nummer twee met bijna 19 procent aandeel en glasvezel is nummer 3 met 15,5 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het tweede kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.

De omzet* uit tv-diensten groeide met 1 miljoen euro in het tweede kwartaal naar 455 miljoen euro. KPN en de kleinere tv aanbieders zorgden voor voldoende omzetgroei om de daling bij Ziggo te compenseren. Ziggo blijft wel de grootste aanbieder qua tv-omzet, met een marktaandeel van 60,2 procent (0,2 procentpunten minder dan in Q1 2017). KPN kwam uit op 27 procent van de televisie-omzet, 0,1 procentpunt meer dan in het voorgaande kwartaal. De verschuivingen zijn dus minimaal.

Krimp voor tv-omzet verwacht
De omzet uit tv-aansluitingen groeit de komende jaren niet meer, verwacht Telecompaper. De trends wijzen zelfs op een gemiddelde jaarlijkse daling van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog wel. Daarna zet de daling in naar 1,78 miljard euro in 2021.

“De verwachte omzetdaling zal vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv-abonnement op te zeggen,” aldus Telecompaper-analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht. “De zogenaamde cord-nevers en cord cutters kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwachten wij dat de aantallen abonnees met gemiddeld 0,9 procent per jaar dalen.”

Voor de redactie
*De omzet komt van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en kleine zakelijke afnemers). Daarin zit de omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand) -diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van set-top boxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse televisiemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.
Telecompaper’s ‘Dutch TV Market 2017 Q2’ rapport bevat gedetailleerde informatie over het tweede kwartaal van 2017, een vergelijking met voorgaande kwartalen en vijfjaarsvoorspellingen voor aansluitingen, omzet en marktaandelen per technologie.
Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruikers of 795 euro voor 2-5 gebruikers.