Datum: (81 dagen oud)
PR: Progress Communications

Bestuurder bestelbus werkt over door planning werkgever

Betere planning zou overwerk voorkomen en bovendien bijdragen aan veiliger rijstijl

Utrecht, 4 september 2017 – Voor koeriersbedrijven, installateurs en andere bedrijven met werknemers die vaak in bestelbussen op pad gaan, valt nog een flinke efficiëntieslag te maken als het aankomt op plannen. Slechte planning en capaciteitsproblemen zijn bij deze bedrijven namelijk veelvoorkomende redenen van overwerk. Dat blijkt uit onderzoek van Fleetmatics.

De leverancier van fleetmanagementoplossingen voor kleine en middelgrote ondernemingen ondervroeg samen met onderzoeksbureau Panelwizard 536 bestuurders van bestelbussen en -auto’s, kleine trucks en pick-uptrucks over hun dagelijkse werk. Gevraagd naar de redenen dat zij weleens moeten overwerken, noemt 48 procent van de ondervraagden capaciteitsproblemen. Eenzelfde percentage noemt klussen die langer duren dan verwacht, en 21 procent wijst slechte planning in het algemeen aan als reden.

Veiliger op weg
Het voorkomen van overuren is overigens niet de enige reden waarom bestuurders van bestelbussen baat zouden hebben bij een betere planning. Uit het onderzoek komt naar voren dat planning een rol speelt in de rijstijl van bestuurders van bestelbussen. Zo geeft 23 procent aan veiliger te rijden als zijn werkgever beter zou plannen, omdat er dan minder werkdruk ontstaat. Daarnaast denkt zeven procent dat meer pauzes kunnen bijdragen aan een veiliger rijstijl.

Files
Een andere genoemde oorzaak van overwerk is drukte op de weg. Vijftien procent van de ondervraagde bestuurders noemt files als reden dat zij weleens moeten overwerken. Sowieso staan bestuurders van bestelbussen vaak in de file, slechts 37 procent staat nooit in de file. Hoelang de chauffeurs op een gemiddelde werkdag in de file staan, varieert:
  • 41 procent staat minder dan een halfuur per dag in de file;
  • 17 procent staat dagelijks dertig minuten tot een uur in de file;
  • 5 procent staat gemiddeld langer dan een uur in de file.
Te hard rijden
Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart weleens niet-handsfree belt tijdens het rijden in een bedrijfsbus. Ook rijden bestuurders van bestelbussen soms te hard. Binnen de bebouwde kom overschrijdt 34 procent weleens de maximumsnelheid, buiten de bebouwde kom geldt dit voor de helft van de ondervraagden.

“Natuurlijk is een hoge werkdruk geen excuus om vaak te hard te rijden, maar werkgevers moeten dat soort signalen niet negeren”, zegt Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux bij Fleetmatics. “Een fleetmanagementsysteem geeft inzicht in dit soort rijgedrag en helpt werkgevers tegelijk om efficiënter te plannen. Als ze inzicht in locaties hebben, zien ze waar hun werknemers zich bevinden, zonder ze eerst te hoeven bellen. Dat helpt om files heen te plannen en om te zien wie voorloopt of juist achterloopt op schema en daar de planning op af te stemmen.”

Over Fleetmatics
Fleetmatics, a Verizon company, is wereldwijd een toonaangevend leverancier van fleetmanagementoplossingen voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het bedrijf levert zijn oplossingen als Software-as-a-Service (SaaS). Ondernemingen gaan met de Fleetmatics-oplossing de uitdagingen aan rondom het beheren van lokale wagenparken en vergroten hiermee de productiviteit van hun mobiele-personeelsbestand door actiegerichte, zakelijke data te halen uit realtime en historische voertuig- en bestuurdersgegevens. De intuïtieve, kosteneffectieve en webgebaseerde oplossingen van Fleetmatics bieden wagenparkbeheerders inzicht in locatie, brandstofgebruik, snelheid, afgelegd aantal kilometers en andere meetbare data over werknemers die regelmatig onderweg zijn. Dit stelt hen in staat tot het verlagen van operationele en kapitale kosten en het verhogen van inkomsten.

Lianne van Dijk / Kinyi Tsui – Progress Communications
E-mail: fleetmatics@progresscommunications.nl