Datum: (83 dagen oud)
PR: Marcommit

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op

Eindhoven, 29 augustus 2017 – De Nederlandse scale-up SendCloud, een van de snelst groeiende tech-bedrijven van Europa, heeft een investering van vijf miljoen euro opgehaald. Met haar verzendtool versterkt SendCloud de concurrentiepositie van webwinkels door het verzend- en retourproces te optimaliseren. De investeerders henQ, BOM en TIIN Capital erkennen met hun investering het potentieel van SendCloud, om de e-commerce logistiek in heel Europa te verbeteren.

SendCloud is in 2012 opgericht om het tijdrovende en dure verzendproces voor kleine en middelgrote webshops te verbeteren, door het slimmer en goedkoper te laten verlopen. SendCloud zorgt ervoor dat iedere webshop, groot of klein, succesvol kan zijn in de e-commerce markt. Via het aanbieden van verschillende verzendopties in de check-out, het sneller verwerken van orders, versturen van klantnotificaties en het automatisch verwerken van Europese retouren, wordt de gehele customer journey verbeterd. Met 55 werknemers en meer dan 10.000 gebruikers, is SendCloud uitgegroeid van lokale startup tot internationale scale-up en actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

Verzendtool voor de gehele Europese e-commerce markt
“Logistiek zorgt voor 20 tot 40 procent van de totale kosten voor online retailers. Wij zien dat consumenten steeds meer eisen stellen op het gebied van bezorgen en retourneren. De grootste uitdaging voor de webwinkeliers is om aan de bezorgwensen van de veeleisende shopper te blijven voldoen, op een winstgevende manier”, vertelt Rob van den Heuvel, CEO van SendCloud. “Momenteel horen wij van onze klanten dat door het inzetten van onze tool het verzendproces een stuk sneller en slimmer verloopt. Daardoor wordt hun concurrentiepositie verbeterd, ook op internationaal vlak”. Met eerdere investeringen is het gelukt om het product zowel voor MKB shops als de grotere spelers geschikt te maken. SendCloud is daardoor inmiddels marktleider in de Benelux en gaat nu voor heel Europa. De nieuwe investering wordt gebruikt om verder uit te breiden binnen Europa en het product te blijven verbeteren op basis van ontwikkelingen in de markt.

HenQ, de nieuwe investeerder van de investeringsronde, ziet het groeipotentieel van SendCloud. “Wij geloven in de ambitie van SendCloud om Europa te veroveren binnen de e-commerce verzendmarkt”, aldus Herman Hintzen, Founding Partner bij henQ. “SendCloud bedient de nog altijd flink groeiende groep kleine en middelgrote webshops. Hiernaast is het een feit dat de grote pakketspelers tot nu toe niet in staat zijn de online retailers optimaal in hun behoeften te voorzien. Tegen die achtergrond, samen met de groeiende schaalvoordelen, zijn wij ervan overtuigd dat het ambitieuze- en getalenteerde team van SendCloud in staat is het Europese verzendnetwerk nog verder te optimaliseren.” TIIN Capital en BOM, die reeds eerder investeerden in deze snelgroeiende scale-up, zien door de goede resultaten een bevestiging dat SendCloud op de juiste weg is om verder te groeien binnen Europa.

Noot aan redactie: Bijgevoegd vindt u een foto op hoge resolutie.

Over SendCloud
Een tijdrovend en duur verzendproces heeft drie vrienden met een webshop geïnspireerd om SendCloud op te richten. De verzendtool van SendCloud helpt online retailers groeien, door het verzendproces te optimaliseren. Door de plug en play integraties met meer dan 25 shopsystemen kunnen webwinkels hun volledige verzend- en retourproces automatiseren en pakketten wereldwijd versturen. Van het combineren van verzendopties in de check-out en het verhogen van conversie, het printen van verzendlabels, het versturen van klantnotificaties tot aan het verwerken van Europese retouren. In vijf jaar tijd is SendCloud uitgegroeid tot een van de snelst groeiende tech-bedrijven van Europa en actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. SendCloud is momenteel op zoek naar 50 nieuwe medewerkers. Meer informatie via https://www.sendcloud.eu/jobs/.

Over TIIN Capital
Sinds 1998 investeert TIIN Capital in IT- en hightechbedrijven die een belangrijke rol in de Nederlandse economie spelen en die door middel van innovatie het verschil maken. TIIN Capital investeert via zijn fondsen TechFund, TIIN TechFund 2, TIIN TechFund 3, TIIN Buy-out & Growth Fund en TIIN Next Phase Fund. Een nieuw fonds dat zich richt op investeringen in een later stadium (waaronder scale-ups) staat gepland voor 2017. TIIN Capital beheert ongeveer € 60 miljoen aan activa en maakt gebruik van een netwerk van meer dan 1.000 informele beleggers. Naast kapitaal hechten de participaties van TIIN Capital veel waarde aan ondernemerschap en de in het netwerk beschikbare kennis van technologie en diverse branches.

Over De Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM)
De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) spant zich in voor een innovatieve en veerkrachtige Brabantse economie met duurzaam concurrentievermogen binnen een globaliserende wereld. Het doel is tot de top van kennis- en innovatieregio’s in Europa behoren. BOM Capital investeert risicodragend in Brabantse startende, groeiende en volwassen ondernemingen met een innovatief karakter.

Over henQ
henQ Capital Partners investeert in B2B-softwarebedrijven in Nederland en de rest van Europa. Het fonds wordt gekenmerkt door ondernemerservaring en stapt in vanaf de seed fase tot aan Series A, om haar portfolio bedrijven vervolgens te ondersteunen met slimme internationale groei en substantiele vervolginvesteringen. henQ fungeert als actieve sparring partner en onderscheidt zich door haar ondernemers toegang te bieden tot een netwerk van top B2B-software experts in verschillende functionele gebieden (van software verkoop / marketing tot softwareontwikkeling). Met vorige fondsen heeft henQ geïnvesteerd in bedrijven als SEOshop, Mendix en StudyTube. Met haar huidige fonds heeft henQ, naast SendCloud, geïnvesteerd in ondermeer ZIVVER, Impraise and Energyworx. "

Marcommit
Sander Kalkman