Datum: (234 dagen oud)
PR: LEWIS

80 procent zoekt en verkoopt occasion via smartphone

• Meer dan 2.2 miljoen AutoScout24 app-downloads in Nederland
  • Smartphone inmiddels populairder dan desktop
  • Rond etenstijd en EK-finale vrouwenvoetbal minder online verkeer
Wie op zoek is naar een occasion of zelf de auto wil verkopen, pakt hoogstwaarschijnlijk zijn mobiele telefoon erbij. AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, ziet namelijk dat tegenwoordig 80 procent van hun online verkeer via mobiel komt. Zo komt 45 procent van de bezoekers via de app, 35 procent via de mobiele website en 20 procent via de desktop. De AutoScout24-app is inmiddels ruim 2.2 miljoen keer gedownload.

Mobiel verkeer stijgt 72 procent in twee jaar tijd
De afgelopen jaren is het mobiele verkeer op AutoScout24 exponentieel gegroeid. In 2015 kwam ruim de helft van de website- en appbezoekers via mobiel (58%) en in 2016 is dit aantal gestegen naar 75 procent. Dit jaar is het zelfs toegenomen naar 78 procent; een stijging van maar liefst 72 procent ten opzichte van 2015.

Jurgen Vugts, Managing Director van AutoScout24.nl licht toe: “Nu consumenten vrijwel overal internet tot hun beschikking hebben, wachten ze niet meer tot ze thuis achter hun computer zitten om een nieuwe auto te zoeken. Ze horen van een vriend over een bepaald model, zijn geïnteresseerd en willen meteen weten: wat is het aanbod en wat gaat dit mij kosten? Een trend die we een aantal jaren geleden al constateerden en met de jaren steeds sterker opkomt.”

Minder online verkeer rond etenstijd en EK-finale
Het is dan ook niet zo vreemd dat de AutoScout24-app inmiddels meer dan 2.2 miljoen keer is gedownload in Nederland en meer dan 20 miljoen keer in Europa. “We zien het hele jaar door een constant gebruik van onze website en app. Uiteraard hebben we te maken met seizoensinvloeden, waarbij het verkeer in de zomermaanden iets lager is dan in andere maanden. Daarnaast zien we bijvoorbeeld een daling als Nederlanders aan het avondmaal beginnen rond 18 uur en onlangs tijdens de finalewedstrijd van het EK-vrouwenvoetbal”, aldus Vugts.

Meer advertentieplaatsingen via smartphone dan desktop
Dat smartphones ook steeds betere foto’s maken is welbekend en dit blijkt ook uit het feit dat er steeds meer occasions met een smartphone online worden geplaatst op AutoScout24. Zo wordt ruim de helft van de online aangeboden occasions via mobiel (app en website) geplaatst en 44 procent via een desktop. Waar autoverkopers voorheen foto’s van hun auto met een fotocamera maakten en deze vervolgens op hun computer uploaden, kunnen foto’s nu direct via de smartphone eenvoudig en snel bij de online advertentie worden geplaatst.

Zondag meeste occasions online geplaatst
Uit cijfers van AutoScout24 blijkt dat zondag de populairste dag van de week is om een auto online te koop te zetten. Gemiddeld wordt 1 op de 5 van de aangeboden auto’s op zondag online geplaatst. Vugts licht toe: “De reden hiervoor is dat consumenten in het weekend de tijd hebben om hun auto klaar te maken voor de verkoop. Op zaterdag wordt de auto gewassen, vervolgens worden er foto’s gemaakt op een neutrale plek en op zondag wordt de advertentie online geplaatst.”

Over AutoScout24.nl
AutoScout24 is het grootste Europese automotive digitale advertentieplatform. De online occasionportal helpt consumenten om snel, eenvoudig en zonder stress hun droomauto te vinden. Op AutoScout24 staan advertenties voor gebruikte en nieuwe auto’s van autobedrijven en particulieren.

Daarbij biedt AutoScout24 advertentieruimte, zoals display advertising en het verkrijgen van leads aan bedrijven in de automotive sector en toeleveranciers. AutoScout24 is de nummer één van Nederland en biedt met het grootste aanbod de meeste keuze voor de consument.

AutoScout24 is onderdeel van de Scout24 Group, die toonaangevende digitale portals in onroerend goed en de automotive sector exploiteert in Nederland, Duitsland en andere geselecteerde landen.

Sinds 1 februari is de Scout24 Group ook eigenaar van Auto Trader. Met gezamenlijk meer dan 9 miljoen bezoeken op de twee online platforms AutoScout24.nl en AutoTrader.nl is AutoScout24 marktleider in de Nederlandse online auto aan- en verkoopmarkt. Meer informatie is beschikbaar op www.autoscout24.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jurgen Vugts
Managing Director AutoScout24 Nederland B.V.
www.autoscout24.nl

Yvonne Aarts, LEWIS