Datum: (137 dagen oud)
PR: Progress Communications

Maak van de zomervakantie geen ramp voor je bedrijf

Vier tips om je zakelijke data te beschermen tegen onbeveiligde toegang

Amsterdam, 10 juli 2017 – Ik ga op vakantie en neem mee: zonnebril, zwemkleding en… mijn zakelijke laptop en smartphone. Schrik niet: steeds meer werknemers kunnen op vakantie de verleiding niet weerstaan om hun laptop open te klappen of hun smartphone te ontgrendelen. Snel even hun werkmail checken of even bellen. Dit gebeurt vaak via gratis wifi- of andere onbeveiligde verbindingen. Een uitdaging dus voor mkb’ers en IT-managers: hoe bescherm je in de zomer je zakelijke data en netwerk?

Mkb’s vormen het belangrijkste doelwit voor cyberaanvallen. Het gebrek aan bewustzijn over cybersecurity onder medewerkers is een belangrijke en steeds vaker voorkomende oorzaak van op mkb’s gerichte cybercrime. Zo zeggen meer dan duizend IT-serviceproviders. Daar komt nog eens bij dat steeds meer werknemers op afstand werken en ook steeds meer mensen mobiele devices gebruiken om verbinding te maken met zakelijke netwerken. Dit betekent dat bedrijven te maken krijgen met nieuwe risico’s als het gaat om de bescherming van hun bedrijfskritische data en infrastructuur.

Andrew Stuart, EMEA-directeur van Datto, leverancier van back-up- en DRaaS-appliances, SaaS-databescherming en managed-netwerkproducten: “Menselijke handelingen kunnen zelfs de best beveiligde netwerken en data uit balans brengen. Daarom zijn continue medewerkerstrainingen en optimalisatie van securitytechnologieën essentieel voor een succesvol cybersecuritybeleid. Denk hierbij aan training en policy’s omtrent het werken op afstand, datatoegang via privé-devices en het gebruik van cloudapplicaties op andere locaties dan op kantoor, zoals op vakantiebestemmingen.”

Vier belangrijke tips van Datto voor het garanderen van cybersecurity op het moment dat werknemers op vakantie zakelijke data opvragen.
  1. Train je medewerkers. Cybersecuritydreigingen ontwikkelen zich voortdurend en nieuwe technologieën, manieren van werken en devices brengen nog meer risico’s met zich mee. Het is van belang om alle werknemers – van stagiair(e)s tot en met het management – regelmatig te trainen in cybersecurity en het voorkomen van cybercrime. Zo’n training zou moeten bestaan uit voorbeelden van bedreigingen, gebruikelijke hacktechnieken en informatie over preventie, detectie en reactie op bedreigingen.

2. Bescherm je netwerk én mobiele devices. Traditionele netwerktools om je netwerk te beschermen, voldoen niet meer. Zakelijke data wordt nu steeds vaker opgevraagd via smartphones, tablets en laptops, al dan niet privé. Zorg voor een wachtwoordpolicy – zoals sterke wachtwoorden die elke negentig dagen verlopen – en firewall-, VPN-, antivirus- en malwaretechnologieën ter bescherming van de manier waarop medewerkers omgaan met bedrijfskritische data.

3. Creëer duidelijke cybersecuritypolicy’s. Help medewerkers door duidelijke regels en instructies omtrent cybersecurity op te stellen en te delen. Dit helpt hen cybersecurityregels altijd juist toe te passen, zodat risico’s en dataverlies te beperken zijn.

4. Implementeer een back-upoplossing. Ondanks al je proactieve acties om data veilig te houden, weten bedreigingen, zoals ransomware, soms toch door de beste verdediging heen te komen. Een oplossing die dagelijks back-ups maakt en een middel biedt om data snel op te vragen, is de enige manier om er zeker van te zijn dat je data altijd toegankelijk en te herstellen is, wat er ook gebeurt.

Over Datto
Datto beschermt bedrijfsgegevens en biedt tienduizenden snelgroeiende bedrijven over de gehele wereld een veilige verbinding. Datto’s Total Data Protection-oplossingen zorgen voor probleemloze toegang tot bedrijfsgegevens op locatie, onderweg en in de cloud. Wereldwijd vertrouwen duizenden IT-dienstverleners op Datto’s combinatie van vooroplopende technologie en toegewijde dienstverlening, die er samen voor zorgen dat bedrijven ‘always on’ zijn. Het hoofdkantoor van Datto staat in Norwalk, Connecticut (VS). Andere vestigingen bevinden zich in Rochester, Boston, Portland, Toronto, Londen, Singapore en Sydney. Bezoek www.datto.com voor meer informatie.

Progress Communications
Inger Hund & Corinna Peekel