Datum: (240 dagen oud)
PR: Marcommit

Meerderheid mkb’ers ziet geen noodzaak in vitaliteitsbeleid

Behoefte aan vitaliteitsbeleid nog onvoldoende voelbaar in organisaties

Almere, 23 maart 2017 – Het hanteren van een vitaliteitsbeleid is niet nodig als het aan de mkb’er ligt (63%). De behoefte aan een dergelijk beleid is bij deze groep ondernemers simpelweg niet aanwezig. 19 procent geeft als reden dat het nog onbekend terrein is en 14 procent zegt dat de verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf ligt. Organisaties die wel een vitaliteitsbeleid hanteren leggen met name de focus op ziekteverzuim (43%), sport en beweging (42%) en een goede balans tussen werk en privé (32%). Deze gegevens blijken uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 mkb’ers.

Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique: “Ik vermoed dat organisaties nog te weinig kennis hebben van wat een vitaliteitsbeleid precies inhoudt en wat het kan betekenen voor een organisatie. Terwijl het implementeren van een vitaliteitsbeleid simpeler is dan bedrijven misschien denken. Denk bijvoorbeeld aan het nauw betrekken van medewerkers bij beslissingen, of afspraken op maat maken. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Tegelijkertijd is het hanteren van een vitaliteitsbeleid ontzettend belangrijk. Een organisatie creëert meer gezonde en bevlogen medewerkers, die beter presteren op hun werk en hier ook meer plezier aan beleven. Door actief te focussen op vitaliteit, kunnen werkgevers nog meer uit hun werknemers halen.”

Over MKB Marktmonitor 2016
Het onderzoek van Unique Nederland en Motivaction Research & Strategy richt zich op bedrijven met maximaal 500 medewerkers. In deze achtste editie van de MKB Marktmonitor zijn Unique en Motivaction, naast de bedrijfseconomische ontwikkelingen, ingegaan op de personele ontwikkelingen, innovaties en duurzame inzetbaarheid in het MKB. Tussen mei en juli van 2016 namen medewerkers van Unique en Technicum persoonlijke of digitale interviews af bij 1.559 ondernemers.

Het rapport is aan te vragen via: http://www.unique.nl/marktmonitor

Over Unique
Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en producten. Unique stelt zich als doel om alle HR vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR-dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op https://hrstore.unique.nl/nl-NL/Shop/Product/Index

Marcommit
Lisanne van Drift