Datum: (251 dagen oud)

Bijna helft Nederlandse huishoudens heeft smart tv, groei neemt af

Houten, The Netherlands, 10 March 2017 - In ruim twee jaar tijd is het aantal Nederlandse huishoudens met een smart tv sterk gegroeid, van 20 naar 48 procent. De stijging van het aantal huishoudens dat beschikt over zo'n met internet verbonden tv stijgt nog steeds, maar de groei is wel aan het afvlakken. Dat blijkt uit het rapport Video behaviour of Dutch consumers 2016 Q4.

Niet alle Smart tv's worden ook daadwerkelijk aangesloten op het internet, maar inmiddels heeft 50 procent van alle huishoudens tenminste één tv aangesloten op internet. Een smart tv kan direct op internet aangesloten worden, maar een ‘gewone’ tv kan met behulp van een geschikte settopbox, een Chromecast of Apple TV ook online komen. Behalve het aantal aangesloten tv’s blijft ook het bezit van smartphones en laptops groeien. Samen met tablets faciliteren deze apparaten de nieuwe manier van tv- en videocontent kijken via internet.

Netflix blijft grootste videodienst
Verder bevestigt het rapport dat Netflix nog altijd op afstand de grootste betaalde videodienst in Nederland is. De dienst heeft sinds december 2016 concurrentie erbij gekregen in de vorm van Amazon Prime, dat in ruim 200 landen actief is en net als Netflix aan de weg timmert met eigen originele content. Andere VoD-concurrenten zijn onder meer Videoland en Pathé Thuis.

Netflix kan 28 procent van de Nederlandse huishoudens tot zijn abonnee rekenen. De sVoD-dienst is vooral populair onder alleenstaande ouders (42% van hen heeft een abonnement op Netflix) en koppels met kinderen (34%). Bij huishoudens zonder kinderen is Netflix minder populair, mogelijk komt dit door de uitgebreide (Disney) kindercatalogus die aangeboden wordt. Van alle huishoudens die nog geen Netflix hebben, verwacht 7 procent in de nabije toekomst een abonnement te nemen.

Vooral series bekeken
Netflix wordt vooral gebruikt om series te kijken, de filmcatalogus wordt minder gebruikt. Een meerderheid van de abonnees (57%) geeft aan voornamelijk series te kijken, dit percentage is het afgelopen anderhalf jaar gegroeid. Netflix zet zelf ook veel in op series, vooral wat betreft hun eigen producties.

Bij Film1 ligt dit anders, zij richten zich (logisch gezien de naam) met hun VoD-aanbod op films en dat is al 1,5 jaar bij uitstek de meest populaire content. Rond de 80 procent van de abonnees op Film1 geeft aan vooral films te kijken. Ook bij Videoland zijn de films het meest populair, 53 procent geeft aan deze het vaakst te kijken, tegenover 41 procent die kiest voor series (6% kijkt voornamelijk kids content).

Voor de redactie
Het Dutch Consumer Video Behaviour-rapport is een halfjaarlijks rapport dat uitgebreid inzicht geeft in videogebruikers, hun apparaten en abonnementen en de tijd die zij spenderen aan TV- en OTT-content. OTT-diensten zoals Video-on-Demand worden geleverd over het internet en niet via een traditionele tv-aansluiting.

Het rapport neemt de volgende premium kanalen en OTT-videodiensten mee: Netflix, Film1, Ziggo Sport Totaal, HBO, FOX Sports, NLziet, Videoland Unlimited, MyPrime en de pluspakketten die door de tv-aanbieders worden aangeboden. De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Panel, waarin elk half jaar ruim 10.000 Nederlandse consumenten worden ondervraagd. Prijs van het rapport is EUR 3.000.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Sanne de Bruyckere, marktonderzoeker
Tel: +31 (0)30 6349600