Datum: (307 dagen oud)

Procesmanagement wereldwijd steeds belangrijker binnen HRM afdeling

HRM-processen.com presenteert resultaten Internationale HRM enquête 2017

Maarssen, 18 januari 2017 – Procesmanagement speelt een steeds belangrijkere rol binnen de HRM-afdelingen. De betrokkenheid van medewerkers daarin wordt sterk ondermijnd. Dit blijkt uit de HRM enquête 2017, het onderzoek dat HRM-processen.com eind 2016 wereldwijd uitvoerde. Doel van het onderzoek is het streven naar kwaliteitsverbetering van de dienstverlening van HRM-afdelingen te meten.

De HRM enquête 2017 is vergeleken met de HRM enquête 2010, waaruit kan worden geconcludeerd dat organisaties zich steeds bewuster bezighouden met het verbeteren van de HRM-dienstverlening. In 2016 geeft 56% van de respondenten aan procesmanagement zeer belangrijk te vinden. In 2010 was dit slechts 42%. Bovendien zijn in 2016 processen veel vaker toegewezen aan proceseigenaren en worden P&O-processen vaker geactualiseerd en onderhouden. Echter, de werkvloer wordt minder betrokken bij de verbetering van P&O-processen. Kortom, procesmanagement wordt steeds vaker door het management opgelegd.

Zuid-Amerika hecht meeste belang aan procesmanagement
Wat opvalt in de wereldwijde resultaten is dat werelddeel Afrika niet zo ver is met het vormgeven van het HRM-beleidsplan, waarin strategie en te behalen doelstellingen en resultaten zijn uitgewerkt. Azië scoort veruit het hoogst op alle pijlers. Zij hebben de koppeling van de dagelijkse HR-praktijk, instrumenten en HRM-beleid aan de organisatiedoelstellingen en -behoeften het beste op orde. Zuid-Amerika hecht van alle werelddelen het meeste belang aan procesmanagement. Zij zien nut & noodzaak van procesmanagement, het actualiseren, toetsen en verbeteren van P&O-processen het meest in.

Belang onderkend, uitvoering blijft achter
De onderzoeksresultaten laten zien dat organisaties wereldwijd zich bewust zijn van het belang van kwaliteitsverbetering van het HRM-beleid en zich beseffen dat dit een belangrijke bijdrage kan leveren aan het functioneren van medewerkers, de totale organisatie en het bedrijfsresultaat. Hoewel het belang onderkend wordt, blijft de uitvoering op sommige punten nog achter. Met name de uitwerking van de strategie, doelstellingen en te behalen resultaten in het HRM-beleidsplan, ontbreekt bij veel organisaties.

Over het onderzoek
De HRM Enquête 2017 is een online onderzoek dat eind 2016 wereldwijd is uitgevoerd door HRM-processen.com. Met dit onderzoek meet HRM-processen.com het streven naar kwaliteitsverbetering van de dienstverlening van HRM-afdelingen aan de hand van 3 pijlers, HRM & Leiderschap, Procesmanagement en Medewerkers. Wereldwijd zijn 118 organisaties onderzocht. Het onderzoek is opgesteld aan de hand van diverse kwaliteitsmodellen, zoals het EFQM en de HR-scorecard.

Meer informatie over het onderzoek vindt u hier.

Over HRM-processen.com
HRM-processen.com is een initiatief van Sensus-methode. In essentie is het doel van Sensus-methode om organisaties en HRM-afdelingen te leren procesgericht te denken en werken door processen als communicatiemiddel te gebruiken.  Sensus HRM consultants weten alles van HRM, regelgeving, processen én continu verbeteren. Met eigen producten als standaard uitgewerkte HRM-processen en organisatiechart app ‘Sensus OrgChart App’ hebben zij een breed palet aan instrumenten in handen. Zij helpen HRM-afdelingen de processen te inventariseren, stroomlijnen, verbeteren of automatiseren. Zij werken resultaatgericht met als doel dat organisaties uiteindelijk zelf aan de slag kunnen.

Noot voor de redactie:
Neem voor meer informatie contact op met:
Eileen Samsom van Sensu-methode.
tel.: +3188-8887777
e-mail: e.samsom@sensus-methode.nl