Datum: (479 dagen oud)
PR: ItsaRep

KPN behoudt ruime voorsprong in vaste telefonie

Breda, 27 december 2016 – Komend van een monopoliepositie eind jaren negentig heeft KPN met 51 procent nog altijd een grote voorsprong in de markt van vaste telefonie. De concurrenten weten de laatste jaren wel terrein te winnen. Zo wordt Tele2 ingeschakeld door circa 16 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers. Dit is 2 procent meer dan vorig jaar. Vodafone wordt gebruikt door circa 13 procent en 8 procent van de bedrijfslocaties gebruikt Ziggo. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van circa 3.000 gesprekken met IT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers over de inschakeling van providers voor telefonie.

Voor de weergegeven cijfers van Ziggo geldt dat hierin de cijfers voor UPC zijn meegenomen, ook met terugwerkende kracht voor de fusiedatum. Omdat Telfort door KPN als zelfstandig label wordt gepositioneerd, wordt Telfort los gepresenteerd.

Kijkend naar de positie van de verschillende vaste telefonieproviders per segment voor 2016, dan blijkt dat KPN de hoogste penetratie kent in het segment multinationals. Hierin vallen de bedrijfslocaties van organisaties die in Nederland minstens 2.500 medewerkers hebben of onderdeel zijn van een bedrijf uit de Fortune Global 500 of Forbes Global 2000. Ook Vodafone wordt hier bovengemiddeld ingeschakeld. Voor Ziggo scoort het multinationalssegment vooralsnog het slechtst. Ziggo kent haar sterkste segment in het publieke domein. Dit is met name te danken aan de relatief sterke positie die Ziggo inneemt voor vaste telefonie bij instellingen in de zorgsector (26%).

In het publieke domein is de positie van Tele2 opvallend. Van de overheidsinstellingen geeft 52 procent aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, voor het onderwijs is dit 20 procent en voor de zorg 11 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties. Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities de Vodafone-penetratie op 24 procent, in de bouw is dit 30 procent.

Providers voor mobiele telefonie
Op het gebied van mobiele telefonie is de voorsprong van KPN op de concurrentie lang niet zo groot als voor vaste telefonie. Van alle Nederlandse bedrijfsvestigingen met minstens 50 medewerkers zegt 43 procent KPN in te schakelen als mobiele provider. Dit percentage is de laatste vijf jaar ongeveer gelijk gebleven. In de periode 2012 tot nu varieert het percentage bedrijven dat KPN inschakelt voor mobiele telefonie tussen de 42 en 45 procent. De voorsprong van KPN op Vodafone bedraagt circa 5 procent. Anno 2016 maakt een kleine 38 procent van de locaties gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. Voor Vodafone schommelt de penetratie de laatste vijf jaar tussen de 37 en 41 procent. T-Mobile, de nummer drie, volgt met een penetratie van 10 procent op enige afstand van de twee koplopers. De penetratie mobiele telefonie van T-Mobile ligt op 13 procent in 2012, 12 procent in 2013 en 2014 en 11 procent in 2015.

Een aantal branches kent opmerkelijke afwijkingen van de overall percentages. Zo maakt de meerderheid van de overheidsinstanties, na het winnen van OT2010, gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. Ook bij bedrijfslocaties binnen de overheid ligt de Vodafone-penetratie, met 65 procent, bovengemiddeld hoog. KPN komt juist bovengemiddeld vaak voor bij bedrijven in de gezondheidszorg, de financiële en zakelijke dienstverlening (services) en in de IT en telecomsector. Voor T-Mobile is de sterke positie in het onderwijs het meest opvallend. De vierde meest voorkomende mobiele provider is KPN-dochter Telfort. Circa 4 procent van de bedrijfslocaties geeft aan deze provider in te schakelen. Alle andere providers worden door 1 procent of minder van de bedrijfsvestigingen met 50 werknemers gebruikt.

-----------------
Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Ontwikkeling vaste telefonie providers 2012-2016
Figuur 2: Penetratie vaste telefonie providers per segment
Figuur 3: Mobiele providers per branche

Over Computer Profile
Computer Profile is de strategische marketingpartner voor ICT-bedrijven die data omzet in business en meetbare resultaten. Alle relevante gegevens over de doelgroepen worden op permanente basis geactualiseerd, met als resultaat de meest rijke en inzichtelijke data over de IT- en telecomwereld. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid in de Benelux en biedt actuele inzichten in hun ICT-projecten op basis van 180.000 contacten.

Op basis van deze data voert Computer Profile snelle en doeltreffende analyses uit waardoor ICT-organisaties de meest relevante doelgroep kunnen benaderen. Daarnaast kan een team van gekwalificeerde telemarketing agents worden ingeschakeld bij het vinden van relevante projecten door inbound en outbound Demand Generation-activiteiten. De bestaande expertise wordt bovendien aangewend voor het ontwikkelen en op de markt brengen van eigen softwaretools.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda en biedt, als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG), dezelfde standaard in kwaliteit en uitvoering ook in andere Europese landen. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter.

Meer informatie:
Marcommit