Datum: (364 dagen oud)

Slimme app zorgt voor veilig rijgedrag

Uit recent onderzoek van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat het aantal auto ongelukken afgelopen jaar met 8 procent is gestegen in vergelijking met 2014. Een van de voornaamste oorzaken van die stijging is het smartphonegebruik: telefoneren en actief bezig zijn op social media. Juist die veiligheid van automobilisten in combinatie met het gebruik van de smartphone is voor digitale dienstverlening Decos de reden geweest om de app Flo te ontwikkelen.

“Decos is voortdurend bezig om digitale mogelijkheden toe te passen in maatschappelijke vraagstukken,” licht directeur Paul Veger toe. “Met de app Flo zorgen we ervoor dat men spelenderwijs feedback krijgt op rijgedrag en zich zo bewust wordt van de eigen rijkwaliteiten. De ervaring leert dat juist dat spelelement ervoor zorgt dat mensen zich gedrag eigen maken. De app zorgt voor veilig rijgedrag en voorkomt dat er ongelukken gebeuren. Smartphones worden nogal eens gezien als een probleem in het verkeer, maar wij zien het juist als een oplossing. Mits de smartphone op de juiste manier gebruikt wordt natuurlijk.”

Flo is een app voor de smartphone die inzicht geeft in het rijgedrag en de automobilist coacht op het verbeteren van zijn rijstijl. Een bestuurder krijgt tijdens een autorit punten voor goed rijgedrag, zoals rustig optrekken of het houden van een gelijkmatige snelheid. Inefficiënt rijgedrag, zoals hard remmen of hard door de bocht gaan, wordt bestraft met punten aftrek. Aan het einde van de rit krijgt de bestuurder een eindscore, de Flo-score, die iets zegt over zijn of haar rijvaardigheid.

##

Over Decos
Decos heeft een passie voor de toekomst. Met innovatieve technologie digitaliseert Decos de wereld, zodat de wereld van morgen een betere plek wordt en mensen verbonden en empowered zijn. Decos ontwikkelt op basis van drie belangrijke pijlers: Smart Society, Smart Work en Smart Mobility. Al 30 jaar levert het bedrijf oplossingen aan met name lokale overheden, zoals het Zaaksysteem JOIN Zaak & Document, Flo (duurzaam rijden), Minute (papierloos vergaderen)en de Fixi app, waarmee inwoners meldingen aan de openbare ruimte kunnen plaatsen. Met elkaar geeft Decos vorm aan de toekomst. www.decos.com