Datum: (374 dagen oud)

Overlast zwerfafval opgelost door app Fixi

Nederlanders klagen massaal over zwerfaval, zo blijkt uit onderzoek van RTL Buurtfacts. Digitale dienstverlening Decos heeft echter een app ontwikkeld, Fixi, waarmee inwoners met behulp van de app Fixi schade aan de openbare ruimte melden. De gemeente komt het probleem vervolgens zo snel mogelijk verhelpen.

De kracht van Fixi is dat inwoners zelf actief bijdragen aan het verbeteren van de buurt. Met de app kunnen zij een melding doen, vanaf elke locatie, naar elke gemeente. Daarnaast kunnen ze status van hun melding inzien. De gemeente krijgt de melding en kan direct actie ondernemen en de betreffende instanties aan het werk zetten. Zodra de buitendienst de herstelwerkzaamheden heeft afgerond, wordt de inwoner via Fixi geïnformeerd. Inwoners worden zo op de hoogte gehouden en de gemeente werkt een stuk efficiënter.

Participatiesamenleving
“Met Fixi zorgen we ervoor dat er een verbinding wordt gelegd tussen inwoner, de buurt en de gemeente,” licht directeur Paul Veger van Decos toe. “Het is zo een goed voorbeeld van burgerparticipatie door middel van een slimme toepassing. De gemeente laat zien dat ze betrokken zijn bij de problemen van de burgers, en de burgers kunnen de gemeente helpen met het creëren van een schone en veilige leefomgeving en het efficiënt omgaan en inzetten van de instanties.”

##

Over het onderzoek
Voor het onderzoek heeft RTL Buurtfacts aan alle Nederlandse gemeenten alle meldingen over de openbare ruimte in 2015, zonder namen en adressen van de melders, opgevraagd. Bijna alle gemeenten gaven gehoor aan het verzoek. In totaal werden zo’n 1,4 miljoen klachten verzameld uit 217 gemeenten ingedeeld in twaalf categorieën voor meest voorkomende klachten. Bij zo’n 900.000 meldingen is ook de meld- en afhandeldatum bekend, waardoor ook achterhaald kon worden hoelang het duurt eer een klacht werd afgehandeld. Meer informatie over het onderzoek vind je hier.

Over Decos
Decos heeft een passie voor de toekomst. Met innovatieve technologie digitaliseert Decos de wereld, zodat de wereld van morgen een betere plek wordt en mensen verbonden en empowered zijn. Decos ontwikkelt op basis van drie belangrijke pijlers: Smart Society, Smart Work en Smart Mobility. Al 30 jaar levert het bedrijf oplossingen aan met name lokale overheden, zoals het Zaaksysteem JOIN Zaak & Document, Flo (duurzaam rijden), Minute (papierloos vergaderen)en de Fixi app, waarmee inwoners meldingen aan de openbare ruimte kunnen plaatsen. Met elkaar geeft Decos vorm aan de toekomst. www.decos.com