Datum: (375 dagen oud)
PR: Media Profiler

Website AllesinAlphen.nl als innovatief instrument voor citymarketing

Alphen aan den Rijn, 8 november 2016 – In Alphen aan den Rijn is op 8 november het online platform AllesinAlphen.nl gelanceerd. Op de cityportal werken de gemeente en ruim 30 organisaties, bedrijven en instellingen samen op het gebied van nieuwsvoorziening naar de lokale gemeenschap.

Alle aangesloten partners in de cityportal AllesinAlphen.nl kunnen hun nieuws, agendapunten en algemene informatie plaatsen in een centrale database. Die informatie verschijnt dan op de centrale cityportal en wordt vervolgens doorgeplaatst op de eigen website en, indien relevant, zelfs ook de sites van andere partners. Een brede groep bedrijven en organisaties doet mee, van woningcorporatie WonenCentraal tot voetbalclub ARC.

Eigen voorkeuren
De portal waarborgt dat de lokale agenda en nieuwsvoorziening zo volledig mogelijk zijn. Het systeem biedt websitebezoekers de mogelijkheid om informatie te filteren op basis van locatie, interesse en organisatie. Zowel lezers als aangesloten websites kunnen deze filters toepassen en de informatie zo afstemmen op hun eigen voorkeuren en interesses. Door deze techniek kunnen ook organisaties met beperkte redactionele capaciteit hun website zonder grote inspanning actueel houden. De site van VVV Alphen werkt al op deze manier en is een mooi voorbeeld van de nieuwe opzet. Ook verenigingen van wijken, straten en vrijwilligersorganisaties kunnen zo eenvoudig een volwaardige site laten bouwen en onderhouden.

Sociale cohesie
Het platform is ontwikkeld door de gemeente Alphen aan den Rijn in samenwerking met SERA Business Design. De gemeente wil de sociale cohesie in de stad vergroten en gaat AllesinAlphen.nl inzetten als belangrijk instrument voor citymarketing. Alle bedrijven en instanties in de gemeente die zijn opgenomen in de database, zijn verzekerd dat informatie over diensten, agendapunten en nieuws op iedere aangesloten site altijd éénduidig en actueel is. Hierdoor wordt ook de lokale economie versterkt.

Vervolgstappen
Met de cityportal AllesinAlphen.nl ontstaat draagvlak voor een aantal innovatieve vervolgstappen zoals gratis Wifi in het centrum, een gezamenlijke webshop voor de Alphense winkeliers, communicatie met gemeente en politie en lokale kortings- en loyaliteitspassen. Verder kan de gemeente in de toekomst ook openbare data ontsluiten via het platform.

Info: www.allesinalphen.nl

===

Voor de redactie (niet voor publicatie)
Sera Business Design