Datum: (420 dagen oud)

Nog slechts 38 procent dagelijkse tv tijd is voor traditioneel tv-kijken

Houten, The Netherlands, 28 September 2016 - Nederlanders besteden nog slechts 38 procent van hun dagelijkse kijktijd aan ouderwets lineair tv-kijken. De rest van de dagelijkse portie kijktijd gaat op aan het bekijken van tv-content die eerder is opgenomen, aan het bekijken van online streaming video via sites zoals YouTube en social media, het online be- of terugkijken van tv-programma's en via Video-on-Demand (VoD) diensten. Dat blijkt uit het meest recente het Dutch Consumer Video Behaviour-rapport van Telecompaper.

Gemiddeld besteedt een Nederlandse consument 287 minuten per dag aan het bekijken van videocontent, ofwel bijna vijf uur. Steeds minder van deze tijd gaat op aan het traditioneel (live of lineair) tv-kijken: nog slechts 110 minuten ofwel bijna twee uur. Los bekeken blijft lineair tv-kijken nog wel de meeste populaire manier om films, series en programma’s te kijken, al is het aandeel gezakt van bijna 40 procent een half jaar geleden naar 38 procent in augustus 2016.

De toename in het aantal huishoudens dat een abonnement heeft op een pluspakket of video dienst is in de laatste twee kwartalen minder sterk. Het gaat inmiddels om net iets meer dan een kwart. Netflix, de populairste Video-on-Demand dienst, blijft bovengemiddeld doorgroeien. In Q2 2016 had bijna 22 procent van de huishoudens een abonnement op deze sVoD-dienst. In het eerste kwartaal van 2016 lag dit nog onder de 20 procent. In het vierde kwartaal van 2015 waren er in totaal 1,3 miljoen Nederlandse huishoudens met een Netflix-abonnement, tegen 1,7 miljoen eind tweede kwartaal van 2016. Vooral in huishoudens met kinderen is Netflix populair.

In steeds meer huishoudens is een smart tv aanwezig. In het tweede kwartaal van 2016 stond zo’n tv met internettoegang in bijna de helft van de huishoudens. Omdat steeds meer televisies verbonden zijn met internet, krijgen ook steeds meer huishoudens toegang tot OTT-videodiensten zoals Netflix, Videoland, Pathé Thuis en NLziet (van de publieke en commerciële omroepen). De tv in de huiskamer is van alle apparaten waarop video-content gekeken kan worden verreweg het populairst, zelfs voor het bekijken van online content. Video on demand wordt, na de tv in de huiskamer, meestal op de laptop bekeken.

In Nederland heeft slechts 3 procent van de huishoudens geen tv-abonnement, dit percentage is relatief stabiel gebleven in de afgelopen kwartalen. Deze groep huishoudens heeft vaker dan gemiddeld een abonnement op Netflix. Ook Videoland Unlimited, Nlziet en Play van KPN (online lineaire tv) zijn populairder onder deze kleine groep. T-Mobile biedt met Knippr een met Play vergelijkbare dienst aan. Het percentage huishoudens zonder tv-abonnement, maar met een Videoland Unlimited abonnement lag in Q2 2015 nog op 6 procent. In het tweede kwartaal van dit jaar was dat meer dan verdubbeld tot ruim 14 procent.

Voor de redactie
Het Dutch Consumer Video Behaviour-rapport is een halfjaarlijks rapport dat uitgebreid inzicht geeft in videogebruikers, de voor videocontent gebruikte apparaten en abonnementen en de tijd die zij spenderen aan TV- en OTT-content. OTT-diensten worden geleverd over het internet en niet via een traditionele tv-aansluiting. In het rapport worden de volgende premiumkanalen en OTT-videodiensten meegenomen: Netflix, Film1, Ziggo Sport Totaal, HBO, FOX Sports, NLziet, Videoland Unlimited, MyPrime, evenals de pluspakketten van tv-aanbieders. De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Panel, waarin elk half jaar ruim 10.000 Nederlandse consumenten worden ondervraagd. De prijs van het rapport is EUR 3.000.