Datum: (466 dagen oud)
PR: The Communication Force

Malwaremakers slaan handen ineen: 16 procent méér financiële aanvallen in Q2 2016

Nederland en België behoren tot de veiligste landen

Utrecht, 11 augustus 2016 – Samenwerkende malwaremakers zorgen voor een evolutie van financiële malware, zo blijkt uit het IT threat evolution Report van Kaspersky Lab over het tweede kwartaal van 2016. Gedurende dit kwartaal werden 1.132.031 aanvallen van financiële malware geblokkeerd door producten van Kaspersky Lab, wat een toename van 15,6 procent betekent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Een van de oorzaken van deze stijging is de samenwerking tussen de ontwikkelaars van twee toonaangevende banking Trojans, Gozi Trojan en Nymaim Trojan, die dientengevolge doorstoten naar de top 10 van financiële malware.

Enkele statistieken uit het rapport over het tweede kwartaal van 2016:
  • De veiligste landen voor online-activiteiten zijn Canada (15 procent kans op infectie met malware), Roemenië (14,6 procent) en België (13,7 procent), terwijl de landen met het hoogste risico op besmetting via internet Azerbeidzjan (32,1 procent), Rusland (30,8 procent) en China (29,4 procent) zijn.
  • De top 3 van de veiligste landen als het gaat om de kans op financiële aanslagen wordt gevormd door het Verenigd Koninkrijk (0,41 procent), Frankrijk (0,44 procent) en Nederland (0,5 procent).
  • In totaal zijn er in het tweede kwartaal 171.895.830 online-aanvallen op gebruikers geblokkeerd door producten van Kaspersky Lab.
  • De malware is afkomstig uit 191 landen, hoewel een overweldigende 81 procent uit slechts tien landen komt, onder leiding van de Verenigde Staten (35,4 procent), Rusland (10,3 procent) en Duitsland (8,9 procent).
  • 54.539.948 unieke URL’s zijn door beveiligingsoplossingen van Kaspersky Lab als kwaadaardig geïdentificeerd, wat een daling van 17 procent is ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015.
  • Een op de vijf pc-gebruikers is gedurende het kwartaal minstens één keer geconfronteerd met een web-aanval.
  • Producten van Kaspersky Lab hebben 16.119.489 unieke kwaadaardige objecten onderschept, waaronder scripts, exploits, executables, enzovoorts.
Lees de volledige versie van het rapport IT threat evolution in Q2 van Kaspersky Lab op Securelist.com.