Datum: (622 dagen oud)

Video-on-demand abonnementsdiensten goed voor 5% dagelijkse kijktijd

Houten, The Netherlands, 08 March 2016 - De Nederlandse consument besteedt gemiddeld 5 procent van zijn dagelijkse kijktijd aan het kijken naar video's van zogenoemde SVoD-diensten. Dit komt neer op vijftien minuten per dag, zo blijkt uit het Dutch Consumer Video Behaviour-rapport van Telecompaper. SVoD (subscription video on demand)-diensten zijn videodiensten waarbij je een vast bedrag per maand betaalt en daarna onbeperkt video's kunt kijken.

Wanneer er alleen wordt gekeken naar de mensen die een SVOD-abonnement hebben, dan loopt de kijktijd voor deze categorie op tot een uur per dag. De grootste SVOD-dienst in Nederland is Netflix. Deze dienst is in Nederland vooral populair bij huishoudens met kinderen. Van hen heeft gemiddeld 25 procent een Netflix-abonnement, tegenover 17 procent van alle Nederlandse huishoudens. In het vierde kwartaal van 2015 waren er in totaal 1,3 miljoen Nederlandse huishoudens met een Netflix-abonnement.

In Nederland heeft slechts 2 procent van de huishoudens geen tv-abonnement. Deze groep heeft vaker een abonnement op Netflix. Maar ook Videoland Unlimited en NLziet zijn populairder onder deze kleine groep. Het percentage huishoudens zonder tv-abonnement, maar met een Videoland Unlimited abonnement verdubbelde het afgelopen jaar van 6 naar 12 procent.

Lineaire tv blijft nog steeds de meeste populaire manier om films, series en programma’s te kijken.De Nederlander besteedt hier gemiddeld bijna veertig procent van zijn kijktijd aan. Hoewel de tv in de woonkamer nog steeds het vaakst wordt gebruikt voor het kijken naar lineaire tv, pakt 11 procent hiervoor zijn tablet en 6 procent zijn smartphone.

Voor de redactie
Het Dutch Consumer Video Behaviour-rapport is een halfjaarlijks rapport en geeft uitgebreid inzicht in videogebruikers, hun apparaten en abonnementen en de tijd die zij spenderen aan TV- en OTT-content. OTT-diensten worden geleverd over het internet en niet via een traditionele tv-aansluiting. In het rapport worden de volgenden premium kanalen en OTT-videodiensten meegenomen: Netflix, Film1, Ziggo Sport Totaal, HBO, FOX Sports, NLziet, Videoland Unlimited, MyPrime en de pluspakketten die door de tv-aanbieders worden aangeboden. De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Panel, waarin elk half jaar ruim 10.000 Nederlandse consumenten worden ondervraagd. Prijs van het rapport is EUR 3.000.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.