Datum: (790 dagen oud)

Arnoud Klerkx CIO of the Year 2015

Amsterdam, 25 november 2015 – Arnoud Klerkx, chief business technology officer bij Sanoma Learning, is winnaar van de CIO of the Year Award 2015. Klerkx dankt zijn uitverkiezing aan zijn cruciale rol in de verregaande digitale ontwikkeling van zijn bedrijf. De organisator hield daarmee vast aan het credo dat de rol van de deelnemers dit jaar belangrijker is dan hun functietitel. De bekendmaking vond gisteren plaats tijdens de elfde CIODAY in de Amsterdamse Beurs van Berlage.

Hoewel ‘chief business technology officer’ Klerkx geen traditionele CIO-rol vervult, kwam hij op nagenoeg alle onderdelen van het selectieproces als beste uit de bus: de totaalscore van het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek door The Boston Consulting Group (BCG), het intensieve leiderschapsassessment van Qhuba en zijn aanwezigheid en erkenning binnen de Nederlandse community van IT-verantwoordelijken. Ook Klerkx’ collega-genomineerden waren per saldo het meest over de Sanoma Learning-CBTO te spreken. In totaal zijn zo’n honderd Nederlandse technologieleiders door de jury uitgenodigd om mee te dingen naar de titel.

Nieuwe leider
“We hebben uiteindelijk voor een nieuw type leider gekozen, die door de uitrol van digitale leergangen een enorm relevante maatschappelijke verandering teweegbrengt en ook voor zijn eigen bedrijf echt het verschil maakt”, motiveerde juryvoorzitter Bernhard van Oranje de keuze. “Daarnaast speelt Arnoud Klerkx een zware rol in de digitale transformatie van zijn bedrijf, waarbij business en IT steeds meer versmelten. Hij heeft weliswaar niet de letters ‘CIO’ op zijn visitekaartje staan, maar hij staat wel model voor de IT-bestuurder van de toekomst. Iemand die niet primair werkt en denkt als een IT-man, maar acteert vanuit een echte businessvisie en -passie. Precies het profiel waarnaar we op zoek waren.”

De jury benadrukte dat de CIO of the Year-titel van Arnoud Klerkx verband houdt met het jaarthema, dat dit jaar sterk gericht was op digitale verandering en businessleiderschap. “Daarmee heeft hij simpelweg extra punten kunnen scoren. Volgend jaar zou er dus heel goed weer een echte CIO op het podium kunnen staan”, aldus Van Oranje tijdens de uitreiking van de award. Marcel Krom, voorzitter CIO Platform Nederland en CIO van PostNL onderschreef dit: “Soms zijn er krachten van buitenaf nodig om het CIO-wereldje een beetje op te schudden en een duwtje in de juiste richting te geven.”

Digitaal profiel
Genomineerd voor de CIO of the Year Award 2015 waren: Michel van Hout (Transavia), Dave Ubachs (Staples), Jeroen Snijders (Naturalis), Erwin Logt (FrieslandCampina) en Arnoud Klerkx (Sanoma Learning). Opvallend is dat al deze mensen een uitgesproken digitaal profiel hebben. Allen passen ze moderne technologie toe om de diensten en producten van hun organisaties te innoveren. De missie van de jury, die voorafgaand aan het selectieproces al aangaf op zoek te zijn naar een nieuw type IT-leider, lijkt daarmee geslaagd.

De kernjury werd dit jaar gevormd door Marcel Krom (CIO Platform Nederland en PostNL), Marc Schuuring (Boston Consulting Group), Tjibbe van der Zeeuw (Qhuba), Rob Beijleveld (ICT Media), Hotze Zijlstra (CIO Magazine) en voorzitter Bernhard van Oranje (Levi9 Global Sourcing). Gelegenheidsjuryleden waren de award-winnaars van 2013, Frans Woelders (ABN AMRO) en Jeroen Tas (Philips), die voor de verkiezing van 2016 plaats zullen maken voor de winnaar van de CIO of the Year Award van 2014: Louis Luijten (ASML). Het gezelschap werd ook dit jaar in het kader van de persoonlijke assessments bijgestaan door Bianca van der Zeeuw van Plan-B.

******

NOOT VOOR DE REDACTIE:
Bel voor meer informatie met Rob Beijleveld, Algemeen Directeur ICT Media BV, Uitgever CIO Magazine en organisator van de CIO Day: +31 651531551.