Datum: (726 dagen oud)

Netflix-app op 1,7 miljoen Nederlandse smartphones

Houten, The Netherlands, 24 November 2015 - De app van Netflix staat op 1,7 miljoen smartphones geïnstalleerd en is daarmee even populair als de NPO-app, zo blijkt uit de novembereditie van het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper. In de categorie video-apps is alleen YouTube nog populairder, ruim 6 miljoen Nederlanders hebben deze app op hun smartphone staan. Dit hoge aantal is deels te verklaren omdat deze app standaard geïnstalleerd staat op bijna alle Android-smartphones. RTL XL en de Horizon GO-app maken de top 5 compleet.

Ongeveer een op de vijf Nederlanders die de Netflix-app heeft geïnstalleerd geeft aan hem (bijna) nooit te gebruiken. Degenen die hem wel gebruiken, doen dit gemiddeld tien dagen per maand en kijken dan wekelijks ruim anderhalf uur naar films en series. De app van de NPO laat hele andere cijfers zien. Deze wordt zeven dagen per maand gebruikt en wekelijks wordt hier iets meer dan een half uur naar gekeken.

In het onderzoek is niet alleen gekeken naar apps die met video te maken hebben, ook mobiel bankieren en communicatie-apps zijn meegenomen. Wanneer deze drie soorten apps vergeleken worden, blijkt dat gebruikers over het algemeen het meest tevreden zijn over de apps voor mobiel bankieren. Van de ondervraagde consumenten geeft 95 procent of meer aan de kwaliteit van deze apps (zeer) goed te vinden. Bij video-apps ligt dit tussen de 74 en 97 procent, bij communicatie-apps varieert het van 61 tot 98 procent.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de apps van ABN Amro, ING, Rabobank en SNS gemiddeld veertien dagen per maand worden gebruikt. De verschillen in gebruik tussen de apps zijn minimaal. Wel zijn er duidelijke verschillen tussen mannen en vrouwen.Waar mannen vaker dan vrouwen de apps van de ING en Rabobank geïnstalleerd hebben, is de app van de ABN Amro populairder bij vrouwen.

Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport is een maandelijks rapport en geeft inzicht in het app-downloadgedrag van consumenten. Het geeft ook zicht op het gebruik van de apps en de waardering ervan. Apps die worden meegenomen zijn een vijftiental communicatie-apps (waaronder WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (waaronder ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren) en dertien video apps (waaronder FOX Sports GO, Netflix en RTL XL). Prijs voor het rapport is EUR 3.950.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Sanne de Bruyckere
Marktonderzoeker