Datum: (808 dagen oud)

Aandeel lineair tv kijken zakt naar 39% van totale kijktijd

Andere vormen van videocontent kijken, via opnames, internet, downloads/dvd’s en uitgesteld kijken, zijn in het laatste half jaar populairder geworden. Nederlandse consumenten zijn gemiddeld 140 minuten per dag kwijt aan het kijken naar videocontent op een van deze manieren. Hiermee wordt inmiddels 61 procent van de totale kijktijd besteed aan het niet-lineair kijken naar videocontent. Een half jaar geleden was dat nog 53 procent.

Deze cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek onder 6.600 Nederlandse consumenten in de leeftijd tussen de 12 en 80 jaar, uitgevoerd door het Telecompaper Consumer Panel in het tweede kwartaal van 2015. Uit het onderzoek blijkt zoals gezegd dat lineair tv kijken nog steeds het meest populair is ten opzichte van andere manieren van videoconsumptie. Er zijn echter grote verschillen tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Zo kijken Nederlanders boven de 50 jaar gemiddeld 140 minuten per dag naar lineaire tv, terwijl dit bij tieners (12 tot en met 19 jaar) 68 minuten per dag is.

Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart van de huishoudens in Nederland geabonneerd is op een pluspakket met extra zenders, bovenop het basis tv-pakket. Dit komt neer op 1,87 miljoen huishoudens. De populariteit van het pluspakket is de afgelopen twee jaar gestaag gegroeid en is verreweg de meest populaire toevoeging. Het aandeel huishoudens met een pluspakket bedroeg in het eerste kwartaal van 2013 nog 16 procent, wat neerkomt op een groei van bijna 10 procent in twee jaar. FOX Sports is de op een na populairste toevoeging; 8 procent van de huishoudens in Nederland heeft een abonnement op Fox Sports Eredivisie en/of International.