Datum: (813 dagen oud)

Ziggo veroorzaakt daling Nederlandse tv-markt in Q2 2015

Houten, The Netherlands, 28 August 2015 - In het tweede kwartaal van 2015 is de Nederlandse televisiemarkt gedaald met 0,2 procent, oftewel 17.000 aansluitingen, naar 7,85 miljoen abonnementen. De daling werd vooral veroorzaakt door klantenverlies bij Ziggo. Volgens Telecompaper's meest recente kwartaalrapport over de Nederlandse televisiemarkt bleven kabelaars marktaandeel verliezen aan IPTV via DSL- en glasvezelnetwerken.

Het aantal digitale tv-aansluitingen groeide wel, met 0,4 procent. Dat was onvoldoende om een daling van 4,4 procent van het aantal analoge tv-aansluitingen te compenseren. Meer dan 88 procent van de tv-aansluitingen in Nederland is digitaal. Kabel is nog steeds de meest gebruikte technologie, ondanks een daling in het tweede kwartaal. Met 52,9 procent heeft kabel nog steeds een aandeel van meer dan de helft van de digitale tv-markt, gevolgd door DSL met 18 procent en glasvezel met bijna 12 procent eind juni 2015.

Ziggo verloor voor het tweede kwartaal op rij digitale tv-klanten. Dat leidde tot een verlies van marktaandeel, dat eind juni uitkwam op iets meer dan 48 procent. KPN won een half procentpunt in het kwartaal, om uit te komen op bijna 31 procent van de digitale tv-aansluitingen. Op de hele tv-markt (inclusief analoog) heeft Ziggo een marktaandeel van ongeveer 53 procent, ondanks marktaandeelverlies aan KPN dat groeide naar bijna 28 procent.

“Ziggo heeft de uitdaging om een halt toe te roepen aan de gestage daling van het marktaandeel van kabel-tv”, aldus Telecompaper-analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht. “Wij verwachten een jaarlijkse daling van gemiddeld 0,3 procent in het aantal tv-aansluitingen tot en met 2019. Bijna elk huishouden in Nederland heeft al een tv-aansluiting en er worden steeds minder abonnementen voor een tweede tv afgesloten. In plaats daarvan kijkt de consument liever naar video of tv via tablets, pc’s of andere apparaten.”

De omzet uit de tv-markt* kwam uit op 450 miljoen euro in the tweede kwartaal, iets lager dan in het vorige kwartaal. Daarnaast staat in het Dutch TV Subscribers 2015 Q2-rapport ook nog een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2019.