Datum: (881 dagen oud)
PR: MCS PR

VINT van Sogeti: technologie achter Bitcoin maakt roboteconomie mogelijk

Derde trendrapport in reeks over disruptie gelanceerd tijdens het Nationaal Bitcoin Congres

Vandaag presenteert het Verkenninginstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti het derde rapport in de vierluik van trendrapporten over disruptie*. Dit rapport heeft de titel ‘De sterkste schakel’. De trendwatchers van VINT schetsen de mogelijkheden van blockchain: een platform, vergelijkbaar met internet, dat zonder eigenaar en in een volledig transparante opensource-omgeving fungeert als een ‘digitale toezichthouder’ voor een betrouwbare, alternatieve digitale economie. De Bitcoin-munt is de eerste applicatie die al enige tijd op dit platform draait. Het derde disruptierapport van VINT geeft een inkijk in tal van disruptieve innovaties die blockchain mogelijk maakt. Zo voorziet VINT dat robotorganisaties - organisaties die machines onderling zaken laten regelen - daarbij een belangrijke rol gaan spelen. Dit rapport wordt gepresenteerd tijdens het Nationaal Bitcoin Congres waarop de disruptieve potentie van blockchain en Bitcoin centraal staan.

Blockchain is een gedecentraliseerd en volledig transparant systeem zonder eigenaar dat werkt met geavanceerde cryptografie, vandaar dat blockchain ook wel wordt aangeduid met ‘cryptoplatform’. “Waar in de traditionele economie ‘trusted parties’ als banken, notarissen en andere toezichthouders transacties controleren, gebeurt dat straks in de crypto-economie door de ‘digitale toezichthouder’ blockchain. Met de inzet van dit platform ontstaat een zogenaamde frictieloze economie waarbinnen mensenwerk vervangen wordt door volledig geautomatiseerde processen. Dat kost minder geld en sluit zwakke schakels - single points of failure - uit,” zegt Menno van Doorn, directeur van VINT.

Het rapport beschrijft mogelijkheden van het blockchain-platform in drie opeenvolgende versies van de crypto-economie. In crypto-economie 1.0 staat de Bitcoin-munt centraal. Bij de beschrijving van crypto-economie 2.0 gaat het rapport in op toepassingen, zoals slimme contracten en slimme producten die het economisch verkeer versoepelen. Of anders gezegd, verspillingen worden weggenomen. ‘De sterkste schakel’ geeft vervolgens een diepere inkijk in crypto-economie 3.0. Hier komen onder andere robotorganisaties aan bod.

Een recent voorbeeld is de slimme W9000 wasmachine van Samsung die op blockchain kan worden aangesloten. Via microbetalingen worden volledig geautomatiseerd afspraken geregeld met onderhoudsmonteurs, of betalingen aan de energiemaatschappij gedaan. Op een vergelijkbare manier kunnen slimme producten in de toekomst volledig zelfstandig opereren.

Volgens Menno van Doorn is blockchain zeker niet alleen van toepassing op de financiële sector. “Dit cryptoplatform heeft de potentie om alle facetten van onze samenleving radicaal te veranderen. Iedere organisatie heeft te maken met waardetransacties. Al deze bedrijven en instellingen kunnen door blockchain veroorzaakte disrupties verwachten binnen hun marktsegment. Het huidige Bitcoin-protocol staat nog in de kinderschoenen, zoals de internetprotocollen HTTP en SMTP dat destijds waren bij de introductie van het wereldwijde web. Maar in tegenstelling tot de eerste dagen van het internet, heeft nu iedereen met de smartphone een supercomputer op zak. Daarom zal digitale disruptie anno 2015 sneller gaan dan ooit.”

Het rapport is te downloaden via http://bit.ly/1daTzV6.

Jaap Bloem, Menno van Doorn, Sander Duivestein, Thomas van Manen en Erik van Ommeren zijn de auteurs van deze notitie ‘De sterkste schakel’- Blockchain: cryptoplatform voor een frictieloze economie.

Het vierluik over disruptie wordt einde 2015 afgesloten met het rapport waarin VINT aanbevelingen doet over hoe innovatie te centraliseren in organisaties. De eerste twee disruptierapporten zijn te vinden op:
  1. Design to disrupt - Een executive introductie: http://bit.ly/1Csi6Ma
  2. Design to disrupt -  Nieuwe digitale concurrentie: http://bit.ly/1RvO7cX

*De definitie van disruptieve innovatie is een technologie die lang onder de radar blijft, maar dan ineens overal opduikt en de markt overhoop gooit.

Over VINT
Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti doet onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft VINT onderzoek gedaan naar Open-Source innovatie en Crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010), het App Effect (2012), Big Data (2013) en Internet-of-Things (2014). VINT is opgericht in 1994 en heeft inmiddels ook meer dan 10 boeken en een groot aantal videoproducties gelanceerd.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is een vooraanstaande IT-dienstverlener actief in applicatiebeheer, management van infrastructuren en High-Tech engineering. De oplossingen van Sogeti voor mobiel werken, security, de cloud en business intelligence dragen bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen van haar klanten in de grootzakelijke markt. Op het gebied van software testen is Sogeti marktleider zowel wereldwijd als in Nederland. Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2500 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 20.000 IT-professionals in 15 landen met meer dan 100 vestigingen in Europa, de VS en India. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,
06-52327513.